ΠΑΙΔΙ

Ο Νο1 παράγοντας πρόληψης για την ψυχική υγεία των παιδιών. Μια σχολική ψυχολόγος αναλύει

iStock

Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη, το άγχος στα πρώτα χρόνια της ζωής των παιδιών είναι ικανό να αλλάξει το επίπεδο ενεργοποίησης πολύ περισσότερων γονιδίων στον εγκέφαλο από ό,τι ένα πολύ δυνατό χτύπημα στο κεφάλι που μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια αισθήσεων.

Ερχόμαστε αντιμέτωποι με το στρες και την αρνητική ψυχολογία από πολύ μικρή ηλικία. Και στον τομέα της ψυχικής υγείας, η πρόληψη είναι καθοριστικής σημασίας για την ομαλή εξέλιξη των παιδιών σε συναισθηματικό και πνευματικό επίπεδο ευρύτερα. Η Κωνσταντίνα Κασιμάτη, είναι ψυχολόγος στο νηπιαγωγείο και στο δημοτικό ενός σχολικού οργανισμού που επενδύει στη φροντίδα της ψυχικής υγείας των παιδιών. Στα Εκπαιδευτήρια Καίσαρη ο σχολικός ψυχολόγος είναι εκεί, καθημερινά, για κάθε παιδί, ήδη από το νηπιαγωγείο.

«Ο ρόλος μου στο σχολείο μας είναι η παροχή υπηρεσιών σε όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας, στις μαθήτριες και τους μαθητές, τους γονείς, τους εκπαιδευτικούς και στους φορείς και τις υπηρεσίες. Αναλυτικότερα, μέσω του σχεδιασμού, συντονισμού και εφαρμογής προγραμμάτων πρόληψης και ψυχοκοινωνικής ανάπτυξης καθώς και της ψυχολογικής υποστήριξης των μαθητών, σκοπός μας είναι η ενίσχυση της θετικής ανάπτυξης, της ψυχικής ανθεκτικότητας και η προαγωγή της ψυχικής υγείας. Ένας ακόμα κύριος σκοπός μας είναι η διεπιστημονική συνεργασία των ειδικών και η προαγωγή συνεργασίας σχολείου- οικογένειας» επισημαίνει η Κωνσταντίνα Κασιμάτη, με την οποία είχα τη χαρά να συζητήσω στο podcast Άκου Μάνα με αφορμή τον προβληματισμό μιας ακροάτριας μαμάς για την απουσία των εξειδικευμένων επαγγελματιών ψυχικής υγείας από κάθε γενικό σχολείο, ανεξαιρέτως.

Τα επίσημα στοιχεία αναφέρουν πως σχεδόν 1 στα 7 παιδιά και έφηβοι στον κόσμο, εμφανίζουν μια ψυχιατρική διαταραχή που αν δεν αντιμετωπιστεί έγκαιρα, ο αντίκτυπος μπορεί να είναι καθοριστικής σημασία και να εξαπλωθεί πέρα μακριά από τις σχολικές επιδόσεις- που προφανώς είναι από τις πρώτες που πλήττονται ακαριαία-. Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής/ Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ), το άγχος, η διαταρακτική συμπεριφορά, η κατάθλιψη, ο εκφοβισμός συγκαταλέγονται στα πιο συχνά προβλήματα σε μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα.

Η καθημερινή παρουσία ψυχολόγου μέσα στο σχολικό περιβάλλον, η συμβουλευτική προσέγγιση των παιδιών από τον ειδικό που έχει εκπαιδευτεί ώστε να διακρίνει τις ψυχικές δυσκολίες και να βοηθά τα παιδιά να εξωτερικεύουν αυτά που σκέφτονται και νιώθουν, είναι κάτι παραπάνω από πολύτιμη και εξισορροπιστική όχι μόνο για τα παιδιά μας, αλλά για όλη την οικογένεια πίσω από το παιδί.

«Το κάθε παιδί διαφέρει, είναι μοναδικό και εμπιστεύεται με τον δικό του τρόπο τον ψυχολόγο. Το σημαντικό είναι να είσαι εκεί, να σε βλεπουν στον χώρο, να νιώθουν οικεία μαζί σου, να αισθάνονται ότι τα καταλαβαίνεις ότι τα αποδέχεσαι. Αν νιώθουν όλα αυτά, θα σε εμπιστευτούν», επισημαίνει η Κωνσταντίνα Κασιμάτη μιλώντας για την εμπειρία της ως ψυχολόγος νηπιαγωγείου και δημοτικού στα Εκπαιδευτήρια Καίσαρη. 

Η επίδοση στα μαθήματα, οι μεταβάσεις, η σχέση με τους συνομιλήκους απασχολούν τα παιδιά από τον παιδικό σταθμό μέχρι το λύκειο, σε κάθε ηλικία με διαφορετικό τρόπο και πολλές φορές έρχονται για να συζητήσουμε αυτό το κομμάτι» αναφέρει η ψυχολόγος και συμπληρώνει πως «η συνεργασία με τους γονείς είναι απαραίτητη και πολύ εφικτή και το πρώτο βήμα γίνεται από τη στιγμή που εμπιστεύονται το σχολεία μας για τα παιδιά τους. Είμαστε διαθέσιμοι να τους ακούσουμε ανά πάσα στιγμή. Οικογένεια και σχολείο είμαστε εκεί για να εξελιχθούν τα παιδιά». 

Ακούς όλη τη συζήτησή μας με την ψυχολόγο των Εκπαιδευτηρίων Καίσαρη παρακάτω: