LIFE

Το Ladylike.gr πάει θέατρο

Παραστάσεις για όλα τα γούστα. Η Χαρά Κιούση πήγε, είδε και μας προτείνει όσες τις έκαναν εντύπωση.

“Σωσίας” του Ντοστογιέφσκι, θέατρο Ροές

Στο θέατρο Ροές κοσμοσυρροή απίστευτη, με τα εισιτήρια να έχουν εξαντληθεί από μέρες. Ο Σωσίας του Ντοστογιέφσκι αποτελεί πόλος έλξης για θεατές που διψούν για ένα βαθύ κείμενο και λόγο.

Μόνο που αυτός ο Σωσίας ελάχιστα ανταποκρίνεται – παρά την σκηνική του ψυχρολουσία δεχόμενος πατόκορφα νερό με τον κουβά – στην εντελεχή ανατομία ψυχής που τόσο μαεστρικά μας παρέδωσε ο δημιουργός του.

Ο ήρωας του βιβλίου, ο κυβερνητικός υπάλληλος Γκολιάτκιν είναι ένας άνθρωπος ανασφαλής, δειλός, δίχως ταυτότητα, ντροπαλός και άβουλος με πολλές εμμονές γι’ αυτό που είναι και κείνο που ήθελε να είναι. Η απλή και τακτική του ζωή ανικανοποίητη ψάχνει με νοσηρότητα έναν Σωσία και τον βρίσκει. Αυτός είναι ό,τι δεν είναι εκείνος. Γοητευτικός, κοινωνικός, γεμάτος αυτοπεποίθηση  που γίνεται τελικά ίδιος με τους άλλους ανθρώπους, γεγονός που τον οδηγεί στην απομόνωση και στον παραγκωνισμό. Και καθ’ όσον οι άλλοι δεν αντιλαμβάνονται την ύπαρξή του ” δεύτερου ανθρώπου ” εντός του, περιφρονούν τις αντιφατικές του συμπεριφορές και τον αποκλείουν. Οι φωνές που μιλούν μέσα του προξενούν μια εσωτερική διάλυση.

Έναν ακατάλυτο φόβο πως ” οι ελπίδες του για τίμια λιγότερο επώδυνη ζωή ” διαψεύστηκαν. Ο σκοτεινός του κόσμος υπονομεύεται από φόβο, αισθάνεται ένα χαλάκι που το ποδοπατά ακόμα και ο Σωσίας του. ” Απέναντί μου ούτε εγώ, ούτε εσύ, ούτε ο θάνατος ” φωνάζει καθώς νιώθει απειλούμενος από την σκιά που τον ακολουθεί. Ώσπου βλέποντας παντού τριγύρω του Σωσίες χάνεται στην τραγική του μοίρα.

Το έργο του Ντοστογιέφσκι χτίστηκε πάνω σε τρεις φωνές,σ’ ένα διπλό διάλογο και στην αφήγηση του συγγραφέα, βασισμένη σε ανάλογες μελέτες. Η σφοδρή σύγκρουση δυο παράλληλων  στάσεων ζωής αποδίδεται στην παράσταση όχι ως ” σκηνική αναπαράσταση, αλλά ως ένα μεγεθυντικό εγχείρημα του παραληρηματικού δράματος του ήρωα, με μια πληθώρα διακειμενικών αναφορών που χαρακτηρίζονται από τον επίπλαστο ρεαλισμό της θεατρικής σύμβασης και της εικαστικής σύλληψης “.

Αναμφίβολα η σκηνή ως καλλιτεχνική σύνθεση μεμονωμένη έχει το ενδιαφέρον της, τα σκηνικά αντικείμενα όμως ( τραπέζια και δεκάδες καρέκλες που μετακινούνται πάνω στο δάπεδο με το χώμα ) υπονομεύουν τον σκοτεινό κόσμο του Γκολιάτκιν. Με κίνηση διαφοροποιημένη από τον λόγο ( και τα δυο σε επαναλαμβανόμενες στάσεις και ερωτήσεις )  οι πέντε ηθοποιοί – ήρωες υπηρετούν το μεταμοντέρνο πνεύμα της εικαστικού – σκηνοθέτιδος.

Ο λιγοστός φωτισμός κι’ ο συνεχής, χαοτικός κι’ απόκοσμος ήχος που ακούγεται, επιτείνουν την σύγχυση και την νοσηρότητα που βιώνει ο διχασμένος ήρωας, Καταστάσεις νευρωσικές που η αντιληπτικότητά τους βέβαια εκτοπίζεται κι’ επισκιάζεται από την σκηνοθετική θέση.

Ο Α. Σερβετάλης στον κεντρικό ρόλο, υπηρετώντας το εικαστικό αυτό πνεύμα, είναι εξαιρετικός, Το ίδιο και οι Σωσίες – ηθοποιοί που τον περιμένουν στην στροφή κάθε σκέψης του, σε αντίθετες μάλλον διαδρομές με τον λογοτεχνικό γίγαντα Ντοστογιέφσκι.

Συντελεστές

Μετάφραση: Βασίλης Τομανάς

Σκηνοθεσία – Σκηνικά – Κοστούμια: Έφη Μπίρμπα

Μουσική: Vangelino Currentzis

Ηθοποιοί: Άρης Σερβετάλης, Γιώργος Συμεωνίδης, Δρόσος Σκότης, Συμεών Τσακίρης , Κωνσταντίνος Καρβουνιάρης

Παραγωγή: ngb group

Τοποθεσια: Θέατρο «Ροές», Ιάκχου 16, Γκάζι

Ημερομηνία: Από Νοέμβριο 2014

Πληροφορίες: Τηλ.: 210 3474312

“Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα” του Ματέι Βισνιέκ, θέατρο Προσκήνιο

Πρόοδος, κάτι που απέτυχε παταγωδώς. “Θέλαμε τον καπιταλισμό…ε! νάτονε, κεφάλαιο τα κουφάρια δια των παιδιών μας”.

Με λόγια αυτού του κοινωνικοπολιτικού βεληνεκούς ο  Βίσνιέκ στοχεύει ειρηνικά την ουτοπία της προόδου και την βια του πολέμου. Με μια χαρτογράφηση ομαδικών τάφων στα πολύπαθα Βαλκάνια και κατ’ επέκταση στον παγκόσμιο χάρτη όπου στοιβάχτηκαν και στοιβάζονται προσβεβλημένοι νεκροί στρατιώτες όλων των εθνικοτήτων, παρουσιάζει μια σύγχρονη τραγωδία με αντι-ιδανικό το κέρδος του χρήματος.

Σ’ ένα πυρπολημένο χωριό των Βαλκανίων, ένα μεσόκοπο ζευγάρι εγκαθίσταται με την επιστροφή του εκεί, στο ρημαγμένο του σπίτι. Τους τρώει ο καημός του νεκρού γιου τους, που κείτεται αγνοούμενος σε μιαν άγνωστη “φωλιά” της γης. Η μάνα για νάναι ευτυχισμένη  θέλει να ξέρει που είναι θαμμένο το παιδί της . Ένας πρόσφυγας καιροσκόπος εκμεταλλευόμενος τον ανθρώπινο πόνο  πουλά τα οστά των υποτιθέμενων νεκρών στους οικείους τους, για ψεύτικη παρηγοριά.

Την δύναμη όμως για να ζήσουν  οι γονείς την παίρνουν από την ονειρική παρουσία του νεκρού τους γιου Βίμπο, που κινείται ανάμεσά τους σαν σκιά, “ένα πουκάμισο αδειανό”. Η αλληλουχία πολλών άλλων προσώπων που πλαισιώνουν το σκληρό αυτό έργο, λειτουργεί πολλαπλασιαστικά σε κάθε συναίσθημα. Η γελοιότητα και η φαιδρότητα επιτείνουν από την μια το μέγεθος της τραγωδίας με τους άταφους, κι’ από την άλλη η περιφρόνηση για την άνομία ενισχύει κάθε αντίσταση και τόλμη στην φρενίτιδα του κέρδους και στον παραλογισμό του πολέμου.

Η αθώα πόρνη που συντηρεί τους χαροκαμένους γονείς της, η καπιταλίστρια πατρόνα, η τρελή γριά και γενικά όλοι οι μαφιόζοι ήρωες – εντός εποχής και κλίματος δυστυχώς –  κορυφώνουν κι’ επιτείνουν με συνταρακτικές ερμηνείες την φρίκη. 

Με λόγο λαϊκό και σημαίνουσες σιωπές, λέξεις που επαναλαμβάνονται διευρύνοντας το πένθος, παγωμένα βλέμματα κι’ εκφράσεις που ματώνουν, οι ερμηνευτές δίνουν μια παράσταση με βάρος και καθαρότητα. Η αποτελεσματική σκηνοθεσία ισορροπεί την τραγικότητα και την αποτρόπαια γελοιότητα λαφρύνοντας ψυχολογικά τον θεατή. Σ’ αυτό συντελεί και η όμορφη μουσική της εξαιρετικής παράστασης.

Συντελεστές

Μετάφραση: Έρση Βασιλικιώτη. Σκηνοθεσία: Νίκος Γκεσούλης. Μουσική: Dasho Kurti. Σκηνικά / Κοστούμια: Σπύρος Κωτσόπουλος. Σκηνογραφική Επιμέλεια: Γιάννης Κρανάς. Κινησιολογία:  Ναταλία Στυλιανού. Φωτισμοί: Δημήτρης Τσιούμας. Φωτογραφίες: Alex Kat.

Παίζουν οι ηθοποιοί: Γιώργος Μελισάρης, Μαίρη Χήναρη, Θοδωρής Προκοπίου, Ναταλία Στυλιανού, Λεωνίδας Αργυρόπουλος, Γωγώ Βογάσαρη, Σάκης Σιούτης, Χριστίνα Σιώμου, Δημήτρης Κακαβούλας, Νίκος Γκεσούλης.

Πληροφορίες: ”Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα” του Ματέι Βισνιέκ στο θέατρο Προσκήνιο, Καπνοκοπτηρίου 8 & Στουρνάρη

Παραστάσεις : Από 27 Οκτωβρίου 2014 έως 13 Ιανουαρίου 2015, κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21:00. Γενική Είσοδος: 12  ευρώ, Μειωμένο: 10  ευρώ, Ατέλεια: 5 ευρώ

Τηλ. Κρατήσεων: 2108211855

Διάρκεια παράστασης: 90 λεπτά

”Ο γάμος” της Βάσας Σολωμού Ξανθάκη

Πρωτοείδα τον “Γάμο” το 1994 από το Θεσσαλικό θέατρο κι’ εκείνη η αίσθηση κι’ η μυρωδιά της Ελληνικής επαρχίας σφηνώθηκε στην μνήμη μου. Σήμερα η Άννα Βαγενά  μονολογεί κι’ αναπολεί τον μικρόκοσμο μιας ζωής με την σοφία και την πληρότητα που της χαρίστηκε.

Η συγκλονιστική της παρουσία σεμνή και ταπεινή στάζει το απόσταγμα όχι απλά μιας ζωής, αλλά μιας ύπαρξης. Στο πρόσωπό της σκαμμένος ο μόχθος των γυναικών του τόπου μας, της κάθε αρχετυπικής μάνας, της κάθε Λενάκης που κυοφορεί την μοίρα του ανθρώπου σ’ ένα κόσμο βάναυσο και σκληρό.

Η Λενάκη παιδούλα ορφανεύει από μάνα σηκώνοντας στις πλάτες την φροντίδα του σπιτιού και την σκληρότητα του αλκοολικού πατέρα της. Όταν παντρεύεται η βαριά κληρονομικότητα που κουβαλά την κάνει να γεννά κωφάλαλα παιδιά. Τότε η αγάπη του άνδρα της μεταστρέφεται σε περιφρόνηση κι’ εγκατάλειψη, γιατί η αναπηρία ήταν κατακριτέα στην μικρή τους κοινωνία. Η θλίψη και η απογοήτευση όμως έδωσαν βαθμιαία τόπο στην ελπίδα και κείνη πάλεψε αισιόδοξα για την λύτρωση.

Η Άννα Βαγενά δίνει πνοή σε μια εποχή που σβήνει μιλώντας στην γνώριμή της τοπολαλιά. Πλουτίζοντας με στοιχεία ηθογραφικά και λαογραφικά τους χαρακτήρες που παρουσιάζει, απογειώνει τον σφιχτό λόγο, συναίσθημα, πόνο, τρυφερότητα και σέβας ανεβάζοντας τον άνθρωπο στο ύψος που του αρμόζει. Μια ερμηνεία συγκινητική και αξιοπρεπής, ένας ” γάμος ” με την ύψιστη τέχνη.

Το έργο της Βάσας Σολωμού Ξανθάκη ερμηνεύει και σκηνοθετεί η Άννα Βαγενά

Πληροφορίες

Εισιτήρια

Γενική Είσοδος: 16 €

Μειωμένο: 12 €

Θέατρο Μεταξουργείο

Ακαδήμου 14, 10436 , +302105234382 , http://www.metaxourgeio.com/

Πρεμιέρα: Τετάρτη 8 Οκτωβρίου 2014

Τετάρτη 20:00

Πέμπτη 20:00

Παρασκευή 21:00

Σάββατο 18:00 και 21:00

Κυριακή 13:00 και 18:30

Είσοδος 12 – 16 ευρώ