Τα πιο παρατεταμένα χειροκροτήματα στο Φεστιβάλ κινηματογράφου της Βενετίας. Τι σημαίνουν για τα Όσκαρ;
- 4 ΣΕΠ 2025

Στο φετινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας, το οποίο ολοκληρώνεται το Σάββατο 5/9, 4 ταινίες μέχρι στιγμής έχουν λάβει παρατεταμένα χειροκροτήματα που, σύμφωνα με αναφορές, διήρκεσαν 15 λεπτά ή και περισσότερο.
Οι πιο έντονες αντιδράσεις με πολλά χειροκροτήματα καταγράφηκαν για τις εξής ταινίες:
- The Smashing Machine, με τον Dwayne “The Rock” Johnson στον ρόλο του μαχητή MMA Mark Kerr
- The Testament of Ann Lee, ένα ιστορικό μιούζικαλ με την Amanda Seyfried
- Frankenstein του Guillermo del Toro, με τον ανερχόμενο σταρ Jacob Elordi
- The Voice of Hind Rajab, η ιστορία της 6χρονης Hind Rajab από τη Γάζα, με τον Παλαιστίνιο ηθοποιό Motaz Malhees.
την τελευταία από αυτές το χειροκρότημα είχε διαφορετική διάσταση. Κράτησε πάνω από 23 λεπτά και συνοδεύτηκε από δάκρυα συγκίνησης και συνθήματα «Λευτεριά στην Παλαιστίνη» ως μία μαζική, αυθόρμητη εκδήλωση αλληλεγγύης στην Παλαιστίνη.
Η γενική αίσθηση είναι ότι στη Lido (την τοποθεσία του φεστιβάλ), οι θεατές έχουν γίνει υπερβολικά ενθουσιώδεις και το εκφράζουν με παρατεταμένα χειροκροτήματα. Σ
Από το 2014, η Βενετία έχει το καλύτερο ιστορικό ανάμεσα στα μεγάλα φεστιβάλ, όσον αφορά ταινίες που στη συνέχεια κέρδισαν το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας — με 4 συνολικά:
- Birdman
- Spotlight
- The Shape of Water
- Nomadland
Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί πως καμία από αυτές τις ταινίες δεν είναι ανάμεσα σε εκείνες που έλαβαν τα πιο παρατεταμένα χειροκροτήματα. Σε αντίθεση με τις Κάννες, η τάση του να μετριέται η διάρκεια των όρθιων επευφημιών στην Ιταλία, είναι σχετικά πρόσφατη.
Ακολουθεί μια ματιά στο πώς κατέληξαν τελικά να τα πάνε στο Dolby Theater του Λος Άντζελες κάποιες από τις ταινίες που αποθεώθηκαν με τόσο ενθουσιασμό.
The Room Next Door (2024) — 18 λεπτά
Η πρώτη αγγλόφωνη ταινία του Pedro Almodóvar καταχειροκροτήθηκε για 18 λεπτά και κέρδισε τον Χρυσό Λέοντα. Όμως στα Όσκαρ δεν κατάφερε τίποτα. Το θέμα της (ευθανασία) θεωρήθηκε «βαρύ» και οι κριτικοί δεν την είδαν ως κορυφαία δουλειά του.
Blonde (2022) — 14 λεπτά
Το βιογραφικό δράμα της Marilyn Monroe με την Ana de Armas αποθεώθηκε στη Βενετία με 14 λεπτά χειροκρότημα, αλλά απέσπασε χλιαρές κριτικές από κοινό και κριτικούς. Βαθμολογίες στο Rotten Tomatoes: 43% (κριτικοί), 36% (κοινό). Παρ’ όλα αυτά, κέρδισε μία υποψηφιότητα για Όσκαρ, αυτή του Καλύτερου Α Γυναικείου Ρόλου για την de Armas, η οποία ενσάρκωσε άψογα τη Monroe, αν και με κακό υλικό. Έχασε από τη Michelle Yeoh (Everything Everywhere All At Once).
The Banshees of Inisherin (2022) — 13 έως 15 λεπτά
Η μαύρη κωμωδία του Martin McDonagh όντως ωφελήθηκε από τον «θόρυβο». Το χειροκρότημα διήρκεσε 13–15 λεπτά, για την ιστορία 2 Ιρλανδών (Colin Farrell και Brendan Gleeson) που ξαφνικά σταματούν να είναι φίλοι. Στις Χρυσές Σφαίρες, κέρδισε βραβείο Καλύτερης ταινίας – μιούζικαλ ή κωμωδία, και ο Farrell του Α’ Ανδρικού Ρόλου. Στα Όσκαρ, πήρε 9 υποψηφιότητες (Καλύτερη ταινία, Καλύτερη σκηνοθεσία κ.ά.), αλλά δεν κέρδισε καμία.
The Brutalist (2024) — 13 λεπτά
Το ιστορικό δράμα για έναν Εβραίο αρχιτέκτονα που μεταναστεύει από την Ευρώπη στις ΗΠΑ καταχειροκροτήθηκε στη Βενετία για 13 λεπτά. Και αυτή τη φορά, το χειροκρότημα απέδωσε. Η ταινία κέρδισε 3 Όσκαρ: Μουσικής, Φωτογραφίας και Α’ Ανδρικού Ρόλου (Adrien Brody). Η ομιλία του Brody στα Όσκαρ ήταν σχεδόν τόσο μεγάλη όσο και το χειροκρότημα στην πρεμιέρα.
Joker: Folie à Deux (2024) — 11-12 λεπτά
Η συνέχεια του Joker θεωρείται μεγάλη αποτυχία. Η πρώτη ταινία του Todd Phillips ήταν σκοτεινή, έφερε πάνω από 1 δισεκατομμύριο δολάρια στα ταμεία, ήταν υποψήφια για Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας και ο Joaquin Phoenix κέρδισε το Όσκαρ Α Αντρικού Ρόλου. Η 2η ήταν μιούζικαλ, με τη Lady Gaga ως Harley Quinn. Παρά τη φήμη, έβγαλε μόλις 207 εκατομμύρια δολάρια, πολύ λιγότερα. Στα Όσκαρ, το Folie à Deux αγνοήθηκε σχεδόν τελείως.
Poor Things (2023) — 10 λεπτά
Η Emma Stone ήταν εξαιρετική στον ρόλο της Bella στην παράξενη και έντονα ερωτική ταινία του Γιώργου Λάνθιμου. Στην πρεμιέρα, οι θεατές τη χειροκρότησαν πολύ. Τα χειροκροτήματα συνεχίστηκαν μέχρι τον Μάρτιο, όταν κέρδισε το Όσκαρ Α Γυναικείου Ρόλου. Η ταινία κέρδισε άλλα 3 Όσκαρ σε τεχνικούς τομείς και ήταν υποψήφια για καλύτερη ταινία.
Parallel Mothers (2021) — 9 λεπτά
Άλλο ένα μεγάλο χειροκρότημα για τον Almodóvar. Η ταινία ήταν στα ισπανικά, οπότε μπορούσε να πάρει το Όσκαρ Καλύτερης Διεθνούς Ταινίας, σε αντίθεση με το The Room Next Door. Αλλά η Ισπανία δεν την πρότεινε γι’ αυτή την κατηγορία. Η Penélope Cruz ήταν υποψήφια για βραβείο ερμηνείας και η ταινία για το μουσικό της θέμα. Και οι 2 όμως έχασαν.
Maria (2024) — 8 λεπτά
Η τραγουδίστρια όπερας Maria Callas ήταν η επιστροφή της Angelina Jolie στους μεγάλους ρόλους. Τα 8 λεπτά έντονου χειροκροτήματος στη Βενετία ήταν το «μπράβο» γι’ αυτή την επιστροφή.
Τι σημαίνουν για τα Όσκαρ τα παρατεταμένα χειροκροτήματα;
Η τάση με τα παρατεταμένα χειροκροτήματα προέκυψε φυσικά από τον ενθουσιασμό του κοινού που νιώθει την ανάγκη να σηκωθεί όρθιο και να χειροκροτήσει, αλλά πλέον έχει αποκτήσει ιδιαίτερη αξία στη βιομηχανία του κινηματογράφου. Κριτικοί και διαφημιστές χρησιμοποιούν τη διάρκεια των όρθιων επευφημιών ως δείκτη της ποιότητας μιας ταινίας, καθιστώντας το μέτρο σημαντικό για την προώθηση και τις πωλήσεις της.
Ωστόσο, παρότι το χειροκρότημα μπορεί να δείχνει πως μια ταινία γίνεται πολιτισμικό φαινόμενο, δεν είναι πάντα αξιόπιστο για να προβλέψει την εμπορική επιτυχία.