POP CULTURE

Funflation: Ξέρουμε πού ξοδεύεις τα λεφτά σου και πώς έγινε δισεκατομμυριούχος η Taylor Swift

Allen J. Schaben / Los Angeles Times via Getty Images/ IDEAL IMAGE

Τι είναι αυτό το Funflation (που λένε όλοι στο TikTok) και τι σχέση έχει με την Taylor Swift; Ταξίδια, συναυλίες, φαγητό σε εστιατόρια που κοστίζουν 40€ το άτομο (*Αθήνα, κέντρο), delivery, ποτάρες και εισιτήρια για αθλητικούς αγώνες. Ξέρουμε καλά πόσο κοστίζουν όλα αυτά και γιατί μετράμε τα ψιλά μας πριν καν τελειώσει ο μήνας. Και οι οικονομολόγοι που έχουν βρει έναν νέο όρο για να περιγράψουν το υψηλό κόστος της καλής ζωής μεταπανδημικά. To Funflation δηλαδή, τον πληθωρισμό του «περνάμε καλά κι αυτό βγαίνει στον τραπεζικό μας λογαριασμό».

Ο τρόπος που ξόδεψα τα χρήματά μου μετά τις καραντίνες θυμίζει υπερφαγικό επεισόδιο. Εννοείται έκλεισα ταξίδι στο εξωτερικό για συναυλία, εννοείται βγήκα σε όλα τα νέα εστιατόρια της Αθήνας (καλά, όχι σε όλα) και πλήρωσα ακριβά τις συναυλίες της Αθήνας. Έμεινα κλεισμένη για μήνες στο σπίτι κι απλά ήθελα τη ζωή μου πίσω. Όπως και όλοι μας. Κι έτσι οι τιμές των εισιτηρίων και γενικότερα της διασκέδασης, πήραν την ανιούσα. Υπάρχει ζήτηση (δεν το λέμε εμείς, η Bank of America το λέει). Το λένε και οι New York Times και η Wall Street Journal, οι καταναλωτές ξοδεύουν χρήματα σε εμπειρίες (funflation) και όχι προϊόντα

Funflation και κόστος ζωής:  Beyflation και Swiftflation

Υπάρχουν άνθρωποι εκεί έξω που έδωσαν από 300€ μέχρι 1250€ για να δουν την Taylor Swift (το Eras Tour λέγεται ότι απέφερε 5 δις δολάρια στην οικονομία της Αμερικής).  Φαντάζομαι και τα εισιτήρια της Beyoncé (το Renaissance μπούσταρε με 4,5 δις την αμερικανική οικονομία σύμφωνα με το Bloomberg Economics), και του Bruce Springsteen κοστίζουν ακριβά. Για ορισμένους φανατικούς οπαδούς των καλλιτεχνών, η τιμή δεν έχει καμία σημασία. Απλά, θα αγοράσουν τα εισιτήρια τους. Το ζήσαμε με το sold out των εισιτηρίων των Coldplay σε χρόνο ρεκόρ (ακόμα δεν έχουμε ιδέα πού θα γίνει η συναυλία). 

Δεν αυξήθηκε μόνο η μέση τιμή ενός εισιτηρίου συναυλίας. Είναι ακριβά τα εισιτήρια για τις θεατρικές παραστάσεις και τον κινηματογράφο. Εντάξει, εδώ αυξήθηκε η τιμή για το σουβλάκι. Τι δεν σημείωσε αύξηση; Οι μισθοί μας. Οι περισσότεροι καλύπτουν με δυσκολία τα βασικά. Και πώς φλεξάρουν συνεχώς ταξίδια και καλοπέραση; Κι εδώ μιλάμε για το funflation ή το bang for buck (αυτό σε άπταιστα ελληνικά μεταφράζεται ως διακοποδάνειο ή μπουζουκοδάνειο, δηλαδή «δεν έχω αλλά δανείζομαι για να περάσω καλά»). 

Funflation και ας μη βγει ο μήνας 

Δεν αγοράζεις καινούργιο αυτοκίνητο, πας όμως διακοπές. Δεν θα πάρεις ακριβά ρούχα (κι έτσι ανθεί το Temu), αλλά θα πας στις συναυλίες της Madonna. Μπορεί να μην πηγαίνεις να χτενίζεσαι στο κομμωτήριο, θα πας όμως στη νέα γκουρμέ άφιξη των Εξαρχείων. Πόσο κοστίζει η μέση έξοδος της Παρασκευής; 50€; Αν βάλεις ποτά, φαγητό, μετακίνηση κάπου εκεί. Ψυχολογικά, το funflation καθοδηγείται από την ανθρώπινη ανάγκη για φλεξάρισμα στα social media.

Θέλεις να συνδεθείς διαδικτυακά μέσω του lifestyle σου και να καταλάβουν οι followers σου ότι καλοπερνάς. Και το φαινόμενο Barbenheimer έδωσε μια καλή ώθηση στην οικονομία της Αμερικής (και έσωσε τις κινηματογραφικές αίθουσες το καλοκαίρι). 

Η επόμενη τάση στη διασκέδαση είναι οι κοινωνικές δραστηριότητες χαμηλού κόστους. Θα δείτε πολλά DIY πάρτι. Γιατί μετά από το funflation θα έρθει η περίοδος της αποταμίευσης. Που θα σκεφτόμαστε δυο φορές πριν δαπανήσουμε το μισθό μας σε βραχυπρόθεσμες εμπειρίες. Δεν θα παραγγέλνουμε delivery στο γραφείο, θα κουβαλάμε ταπεράκι. 

Μπορείς να κάνεις και funflation και οικονομία

Υπάρχει ένας κανόνας (οι οικονομολόγοι τον συστήνουν). Δίνεις το 50% του μισθού σου για τις βασικές ανάγκες (ενοίκιο, λογαριασμοί, κτλ), βάζεις το 20% στα δάνεια ή στην αποταμίευση και το 30% το ξοδεύεις για το funflation σου. Δεν ξέρουμε αν γίνεται στην πραγματικότητα κάτι τέτοιο.