DESIGN

Ένα βραβευμένο loft στην πλατεία Καρύτση, προσφέρει την πιο εντυπωσιακή, urban θέα

Photo courtesy © George Fakaros

Όπως όλες οι πλατείες της Αθήνας, έτσι και η πλατεία Καρύτση που βρίσκεται στην καρδιά της Αθήνας, έχει την ιστορία της και δίνει χαρακτήρα στη φυσιογνωμία της πόλης. Περιληπτικά θα σου ότι η πλατεία και ο ναός που φιλοξενεί, πήραν το όνομά τους από την οικογένεια Καρύκη που ζούσε στην Αθήνα. Ο Θεοφάνης Καρύκης εκλέχτηκε το 1597 Πατριάρχης Κωνσταντινούπολης και η αρχοντική οικογένειά του, κατείχε μεγάλη έκταση στο κέντρο των Αθηνών. Σε ένα μέρος αυτής, τον 11ο αιώνα, χτίστηκε ο ομώνυμος ναός από τον βυζαντινό στρατηγό Καρύκη, προγονικό μέλος της οικογένειας. Ο ναός του Αγίου Γεωργίου πήρε το όνομα Καρύκη προς τιμήν των κατόχων της περιοχής.

Στις μέρες μας πολλά έχουν αλλάξει από τότε. Πλέον, η πλατεία σφύζει από ζωή, μπαράκια που έχουν γίνει στέκια, εστιατόρια που κρύβουν γευστικές εκπλήξεις και περιρρέoν πολιτισμό που προέρχεται από το θέατρο Μουσούρη. Κάπου εκεί, λοιπόν, βρίσκεται και το παρακάτω διαμέρισμα, την ανακαίνιση του οποίου ανέλαβε το αρχιτεκτονικό γραφείο Fotis Zapantiotis Associated Architects και συγκεκριμένα οι αρχιτέκτονες Φώτης Ζαπαντιώτης και Κάρολος Μιχαηλίδης. Να σημειώσουμε πως το loft έλαβε από το Ελληνικό Ινστιτούτο Αρχιτεκτονικής διάκριση για την «Καλύτερη Ανακαίνιση μεταξύ των ετών 2013-2017».

Το ανακαινισμένο και βραβευμένο διαμέρισμα στην πλατεία Καρύτση

Μιλώντας πιο συγκεκριμένα, το loft βρίσκεται στο κέντρο της Αθήνας, μέσα στο εμπορικό τρίγωνο της πόλης, όπου οι επαγγελματικοί χώροι γραφείων κυριαρχούν στο αστικό τοπίο. Το κτίριο αποτελείται κυρίως από χώρους γραφείων, ενώ το διαμέρισμα λειτουργούσε για χρόνια ως επαγγελματικός χώρος, όπως μαθαίνουμε από την επίσημη ιστοσελίδα του αρχιτεκτονικού γραφείου.

διαμέρισμα Photo courtesy © George Fakaros

Αν και μιλάμε για μια πυκνοδομημένη γειτονιά, το διαμέρισμα έχει την κύρια πρόσοψή του ψηλά, δίνοντας το προνόμιο της ανεμπόδιστης θέα στην πλατεία Κλαυθμώνος, τα ιστορικά κτίρια του κέντρου της πόλης. Το εμβληματικό κτήριο της Alpha Bank του Sir Basil Spence και την οδό Σταδίου.

Photo courtesy © George Fakaros

Βασικό ζητούμενο των νέων ιδιοκτητών ήταν η ανακαίνιση του διαμερίσματος να εκπληρώνει τον σκοπό της βραχυχρόνιας μίσθωσης και να ανταποκρίνεται τις ανάγκες του σύγχρονου τρόπου ζωής.

διαμέρισμα Photo courtesy © George Fakaros

Η δομή του διαμερίσματος έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην ανακαίνιση. Στόχος των αρχιτεκτόνων, Φώτη Ζαπαντιώτη και Κάρολο Μιχαηλίδη, ήταν η δημιουργία μιας ελεύθερης και ρέουσας κάτοψης, που θα επέτρεπε στον έκαστο επισκέπτη να αντιληφθεί την πλήρη έκταση του διαμερίσματος, παρά τα ελάχιστα τετραγωνικά του.

Photo courtesy © George Fakaros

Η ανακαίνιση, λοιπόν, βασίστηκε σε 3 βασικά δεδομένα:

  • Η ρέουσα κάτοψη θα έπρεπε να εξασφαλίζει την πλήρη αξιοποίηση του διαθέσιμου χώρου.
  • Θα έπρεπε να αφαιρεθούν όλα τα δομικά στοιχεία από την πρόσοψη του διαμερίσματος και παράλληλα να τοποθετηθούν όλοι οι λειτουργικοί χώροι στην πρόσοψη (κουζίνα, αποθηκευτικός χώρος, μπάνιο, κρεβατοκάμαρα). Σκοπός ήταν η διαμόρφωση μίας ελεύθερης ζώνης στους κοινόχρηστους χώρους (σαλόνι, χώρος εργασίας, τραπεζαρία), που θα εξασφάλιζε όσο το δυνατόν καλύτερη θέα στην πόλη, σχεδόν απ’ οπουδήποτε μέσα στο διαμέρισμα.
  • Ο νέος χώρος διαμορφώθηκε σε σχήμα Τ, με σκοπό την οργάνωση, τον διαχωρισμό, αλλά και την ενοποίηση των λειτουργικών δωματίων.

διαμέρισμα Photo courtesy © George Fakaros

Photo courtesy © George Fakaros

Η υλική υπόσταση υπήρξε έπαιξε πρωταγωνιστικό ρόλο στην ανάδειξη όλων των παραπάνω αλλαγών που πραγματοποιήθηκαν, δίνοντας παράλληλα ξεχωριστό και διακριτό χαρακτήρα σε αυτές.

διαμέρισμα Photo courtesy © George Fakaros

διαμέρισμα Photo courtesy © George Fakaros

Photo courtesy © George Fakaros

Ο γραμμικός τοίχος οδηγεί από την είσοδο, διασχίζει όλα τα δωμάτια και οδηγεί στην καρδιά του διαμερίσματος. Εκτός από τον τοίχο, δημιουργήθηκε ένα τριγωνικό, ξύλινο πρίσμα στην κουζίνα και τον αποθηκευτικό χώρο, καθώς και το ξύλινο στοιχείο σε σχήμα U που περικλείει την κρεβατοκάμαρα.

Photo courtesy © George Fakaros

Κατά κύριο λόγο, χρησιμοποιήθηκαν φυσικά, γήινα και ακατέργαστα υλικά.

Photo courtesy © George Fakaros