WATCHLIST

10η Εντολή: Επιστροφή στον τόπο του εγκλήματος

«Μπορείς να ξεχωρίσεις την μορφή τους μεσ΄το πλήθος. Ίσως τους δεις να προσπερνάνε βιαστικά, πρόσωπα που κάτι σου θυμίζουν, πρόσωπα γνώριμα σαν να κοιτάς τον εαυτό σου στον καθρέφτη που όμως έχει σπάσει. Γιατί τα όνειρα έχουν γίνει εφιάλτες και ο χρόνος κόλλησε μέσα σε μια στιγμή, μια θολή ακαθόριστη γραμμή που δεν υπάρχει γυρισμός αν προσπεράσεις. Αν παραβείς την 10η Εντολή…»

Η φωνή –
επίπεδη, άνευρη, φωνή «βιωμένη» και
στραγγισμένη από ζωή – που έντυνε τους
τίτλους αρχής ήταν το τρομερό πρελούδιο
μιας σκοτεινής συμφωνίας. Διαφορετικής
κάθε φορά. Η εισαγωγή, συμπύκνωνε σε
πέντε γραμμές, τη φιλοσοφία της σειράς
: το Μεγάλο Κακό δεν είναι μια ιδέα, μια
θρησκευτική εμμονή, κάτι άπιαστο ή
μεταφυσικό – είναι πραγματικό.
Χειροπιαστό. Ζει δίπλα σου, περπατάει
στο δρόμο, ανασαίνει τον αέρα σου,
κατοικεί στον καθρέφτη σου. Το Κακό
είναι εσύ κι εγώ, οι απλοί, ήσυχοι άνθρωποι
– όλοι μας, εν δυνάμει δολοφόνοι. Άλλωστε
– πράγμα που συνηθίζει να λέει ο
Κοκκινόπουλος – «ο άνθρωπος είναι το
μόνο ζώο που σκοτώνει από επιλογή».

Η 10
εντολή,
από
μόνη της, υπήρξε μια ολόκληρη κατηγορία
μυθοπλασίας- ένα «υβρίδιο» αστυνομικού,
νουάρ (ενίοτε και μαύρης κωμωδίας) και
ψυχολογικού θρίλερ, ιδωμένου όμως από
την πλευρά του θύτη ή του θύματος.
Διέφερε, γιατί μετέφερε στο γυαλί και
το τακτικό, μεσοαστικό σαλονάκι τον
βρώμικο, «κανονικό» κόσμο : έρωτες,
ζήλειες απιστίες, ερωτικά τρίγωνα,
ναρκωτικά,
βία, νύχτα, περιθώριο, κακοποίηση,
διαστροφή και παράνοια, τα αβυσσαλέα
πάθη της διπλανής πόρτας. Τα περισσότερο
«πατούσαν» σε πραγματικά περιστατικά
– τα οποία οι συνεργάτες της σειράς
«ψάρευαν» από το αστυνομικό δελτίο,
αλλοιωμένα έτσι ώστε να μην «φωτογραφίζονται»
και να διαπομπεύονται οι δράστες και
τα θύματα. Μοναδική εξαίρεση, τα οικονομικά
εγκλήματα και όσα είχαν σχέση με παιδιά
– αυτή ήταν η «κόκκινη γραμμή» του Πάνου
Κοκκινόπουλου. Η περιοχή του αδιανόητου.

 

Έτσι ή αλλιώς,
,με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, η σειρά
ήταν/είναι το «παιδί» του σκηνοθέτη
της, του ιδιοφυούς «Ελληνα David
Fincher».
Του ανθρώπου που – όπως λένε οι ηθοποιοί
που συνεργάζονται μαζί του – «μπορεί
να σε σκοτώσει με 100 διαφορετικούς
τρόπους». Οι σπουδές του Πάνου Κοκκινόπουλου
στο σινεμά, στη Γαλλία, το ενδιαφέρον
του για την ψυχανάλυση, η άποψή του για
μια «κινηματογραφική» αισθητική της
τηλεόρασης, (έτσι όπως εκφραζόταν με
ασυνήθιστες γωνίες λήψης, έντονα χρώματα
ή ασπρόμαυρα καρέ και – φυσικά – η
λειτουργία του flash
back
και της μουσικής στην αφήγηση) καθώς
και η επιμονή του να δουλεύει με
εξαιρετικούς ηθοποιούς , έκαναν κάθε
επεισόδιο της Εντολής
,
ένα αληθινά σκοτεινό, spooky
μέρος όπου έφτανες ακροπατώντας.

Για τον φετινό
4
κύκλο της σειράς, ο «μετρ του τηλεοπτικού
τρόμου», (ο οποίος είναι λάτρης του
Χίτσκοκ, του True
Detective
και των δανέζικων crime
series).
υπόσχεται σενάρια πιο πολυεπίπεδα και
επικεντρωμένα στους χαρακτήρες. Πιο
λιτή κινηματογραφική αφήγηση, περισσότερο
αισθητικό στυλιζάρισμα – οι θεατές θα
πρέπει να νιώθουν διαρκώς σαν να είναι
παγιδευμένοι, ξύπνιοι, σε ένα φριχτό
όνειρο. Από την πραγματικότητα, κανείς
δεν μπορεί να σωθεί…

TA
TRIVIA
ΤΗΣ ΣΕΙΡΑΣ

1. H
10
Εντολή

, είναι μια ελληνική δραματική/αστυνομική/
σειρά, με στοιχεία ψυχολογικού θρίλερ
93 αυτοτελών επεισοδίων, κατανεμημένων
σε 3 κύκλους, που προβλήθηκαν από τον
Alpha
από το 2004 ως το 2007. H
παραγωγή ήταν της Frenzy
Films.

2. Λέγεται
πως το κόστος κάθε επεισοδίου «φλέρταρε»
με τα 100.000 ευρώ. Η τηλεθέαση της σειράς
έφτανε το 25%, ακόμα και στις – πάμπολλες
– late
night
καλοκαιρινές της επαναλήψεις.

3. Η
σειρά επιστρέφει στον «τόπο του
εγκλήματος» μετά από 7,5 χρόνια. Στο
τελευταίο special
επεισόδιο του τρίτου κύκλου, που είχε
παιχτεί στις 27 Ιουνίου του 2007, είχαν
πάρει μέρος οι περισσότεροι οι ηθοποιοί
που είχαν κάνει ένα πέρασμα από την 10
Εντολή
,
τους οποίους – με ένα σεναριακό εύρημα
– ο Κοκκινόπουλος, «ξεπάστρευε», τον
ένα μετά τον άλλο. Το «The
end»,
στο φινάλε, συνοδευόταν από πολλά
ερωτηματικά.

4. Ο
τέταρτος κύκλος, που θα προβληθεί αυτή
τη σεζόν στον Alpha,
περιλαμβάνει 17 επεισόδια.

5. Η
φωνή που ακούγεται στους τίτλους αρχής
(«Μπορείς να ξεχωρίσεις τη μορφή τους,
μες το πλήθος» κ.λπ), είναι του Άκη
Σακελλαρίου

Η
10
εντολή, όπως αναφέρεται στην Αγία
Γραφή, στην Έξοδο 20:1-17 και στο Δευτερονόμιο
5:6-21, σχετίζεται με την επιθυμία: «Δεν
θα επιθυμήσεις τίποτε απ` ό,τι ανήκει
στο συνάνθρωπό σου: ούτε το σπίτι του,
ούτε τη γυναίκα του, ούτε το δούλο του,
ούτε τη δούλη του, ούτε το βόδι του, ούτε
το υποζύγιό του»

7. Εκτός
από τον Πάνο Κοκκινόπουλο, πίσω από την
κάμερα εναλλάσσονταν άλλοι 7 σκηνοθέτες. Ήταν οι : Γιάννης Λαπατάς, Παναγιώτης
Κράββας, Άρης Μπαφαλούκας, Χρίστος
Γεωργίου, Χρήστος Δήμας, Βασίλης Ντούρος
και Κατερίνα Φιλιώτου

8. Ομοίως,
7 άνθρωποι «μοιράζονταν» τα σενάρια,
τα οποία, συνήθως ήταν βασισμένα σε
αληθινά εγκλήματα που στο παρελθόν
είχαν απασχολήσει την κοινή γνώμη :
Βασίλης Ρίσβας και Δήμητρα Σακαλή,
Έλενα Σολωμού, Νίκος Απειρανθίτης,
Στέλλα Βασιλαντωνάκη, Δημήτρης Γιαμλόγλου
και Παναγιώτης Ιωσηφέλης

9. Ο
Κοκκινόπουλος διάλεγε το «ρόστερ» του
από τρεις κατηγορίες: τους «καλούς»,
λίγο πιο παλιούς ηθοποιούς του θέατρου
(Καραμπέτη, Χατζησάββας, Μαλικένζου),
τους ταλαντούχους νέους (Αλικάκη,
Λαγούτης, Μπέσυ Μάλφα, Σκιαδαρέσης) και
τα άγνωστα ταλέντα (Πουλάκης,
Τοκάκης,Παπαδοπούλου Κογεβίνα κ.λπ).

10. Ο
ηθοποιός με το ρεκόρ παρουσιών στην
10
Εντολή

είναι ο Αντώνης Αντωνίου – έχει λάβει
μέρος σε 25 επεισόδια! Ακολουθούν οι
Ιζαμπέλλα Κογεβίνα (16 συμμετοχές), Κάτια
Νικολαϊδου (15) και Γιάννης Στάνκογλου
(11).

11. Στο
Web
υπάρχουν αμέτρητα fan
clubs
της σειράς, όπου οι χρήστες ανταλλάσσουν
βιντεάκια και τσακώνονται για το ποιο
είναι το best
of
best
επεισόδιο. Η «Μάνα» με την (συγκλονιστική)
Μαρία Καβογιάννη, συγκεντρώνει πολλές
ψήφους.

12. Μεταξύ
άλλων, η 10
Εντολή
,
«σύστησε» στο μεγάλο κοινό νέους ή
άγνωστους στο ελληνικό κοινό καλλιτέχνες
και μπάντες , όπως οι Madrugada,
Blackfield,
Walkabouts,
Midnight
Choir,
Tenderloud,
Tom
McRae,
Archive,
Motorpsycho,
Mazzy
Star,
Placebo,
Godspeed
You!
Black
Emperor,
Nick
Cave κ.λπ

H
μπάντα που ακούστηκε περισσότερο στη
σειρά ήταν αναμφίβολα οι 16 Horsepower και
–μετέπειτα- Woven Hand (σ.σ. με το κλασικό
Sparrow
falls
).
Ο Κοκκινόπουλος έχει πει πως όταν
πήγαινε στις συναυλίες του David
Eugene
Edwards,
ο κόσμος πήγαινε και τον ευχαριστούσε,
γιατί από ‘κείνον είχε μάθει τη μουσική
τους.

14. H
μουσική επιμέλεια και η επιλογή των
κομματιών γινόταν από τον ίδιο τον Πάνο
Κοκκινόπουλο, που είναι αμετανόητος
rock
fan.

Διαβάστε περισσότερο pop culture στο Ladylike

Οι ταινίες που πρέπει να δεις αν σου αρέσει το “ξύλο”

Οι 10 λόγοι που μια γυναίκα οφείλει να ξεκινήσει το “Girlfriend’s Guide to Divorce”

Γιατί πρέπει οπωσδήποτε να δεις το Empire!

Θα σου πέσει το σαγόνι με το trailer του Magic Mike XXL