Θα γίνει το skincare η νέα «ψυχοθεραπεία»;
- 2 ΙΟΥΝ 2025

Θυμήσου την τελευταία φορά που ήσουν ερωτευμένη (ελπίζω να μη σου πάρει πολύ χρόνο!). Τι παρατηρούσαν οι γύρω σου; Ότι «πετάς στα σύννεφα», ότι είσαι ανανεωμένη και, το βασικό ότι λάμπεις ολόκληρη. Ναι, η επιδερμίδα σου ακτινοβολεί όταν είσαι ερωτευμένη, όχι σαν γλασαρισμένο ντόνατ ή ό,τι άλλο έχει επινοήσει το team της Hailey Bieber, κι αυτό δεν είναι τυχαίο. Κι αν σου έλεγα ότι μπορείς να έχεις αυτή τη λάμψη του έρωτα στο πρόσωπό σου βάζοντας μια κρέμα με ένα συγκεκριμένο συστατικό και γλιτώνοντας από προβλήματα όπως το να αναρωτιέσαι γιατί το αντικείμενο του πόθου σου σε άφησε στο «διαβάστηκε» ή δεν έχει δει ακόμα το story σου;
Όχι, δεν σου περιγράφω ένα επεισόδιο του Black Mirror, αλλά το συστατικό GlowCytocin, που σύμφωνα με την Clariant, την εταιρεία που το δημιούργησε, μιμείται την επίδραση που έχει στο δέρμα το συναίσθημα του έρωτα! Πώς γίνεται αυτό; Όταν είμαστε ερωτευμένοι, παράγουμε σε μεγαλύτερη ποσότητα την οξυτοκίνη, τη λεγόμενη «ορμόνη της αγάπης», η οποία εκτός από τα θετικά συναισθήματα που δημιουργεί, έχει θετική επίδραση και στο σώμα και το δέρμα μας. Το συστατικό GlowCytocin ενεργοποιεί τους υποδοχείς της οξυτοκίνης στο δέρμα αναπαράγοντας τη δράση της σε αυτό… ακόμα κι αν δεν είσαι ερωτευμένη. Είναι ένα πολύ χαρακτηριστικό παράδειγμα για την επανάσταση που φέρνουν στην περιποίηση τα νευροκαλλυντικά, μια νέα κατηγορία προϊόντων που επηρεάζουν τη διάθεση μέσα από βιολογικούς μηχανισμούς.
Serum και ενυδατική αντί για ψυχοθεραπεία
Η ιδέα πίσω από τα νευροκαλλυντικά είναι ότι το δέρμα, το οποίο έχει περίπου 800 χιλιάδες νευρώνες και 200 υποδοχείς ανά κυβικό εκατοστό, και ο εγκέφαλος επικοινωνούν. Αυτό το καταλαβαίνεις εύκολα αν θυμηθείς ότι το στρες μπορεί να προκαλέσει διάφορα δερματικά προβλήματα, όπως η ακμή. Η επικοινωνία όμως του δέρματος και του εγκεφάλου λειτουργεί και προς την άλλη κατεύθυνση: το δέρμα στέλνει αισθητηριακά και συναισθηματικά σήματα στον εγκέφαλο, ο οποίος τα ερμηνεύει και αντιδρά ανάλογα σε αυτά.
Αυτό σημαίνει ακόμα πιο απλά ότι μια νευροκαλλυντική κρέμα, ένας ορός ή ένα λάδι μπορεί να επηρεάσει θετικά την ψυχική σου διάθεση. Εδώ δεν μιλάμε για μια απαλή υφή που προσφέρει για μερικές στιγμές «μεταξένια αίσθηση» και «καλλυντική απόλαυση», αλλά για μια πιο σύνθετη αλληλεπίδραση.
Στις έρευνες που έκανε η Clariant για το GlowCytocin, το εντυπωσιακό δεν είναι ότι το συστατικό χαρίζει λάμψη και μειώνει την όψη των ρυτίδων (αυτό το κάνουν και δεκάδες άλλα συστατικά), αλλά ότι διεγείρει εκείνη την περιοχή του εγκεφάλου που συνδέεται με τη θετική διάθεση και την ευτυχία. Το αποτέλεσμα είναι ότι το GlowCytocin αυξάνει την ευαισθησία στο ευχάριστο άγγιγμα και τη συναισθηματική ευεξία.

Έφτασε, λοιπόν, η εποχή που θα απλώνουμε μια ενυδατική στην επιδερμίδα μας και θα ξεπερνάμε την απογοήτευση επειδή δεν είμαστε όπως θέλουμε στα αισθηματικά μας, την απογοήτευση επειδή έχουμε χαθεί με τους φίλους μας ή τον εκνευρισμό επειδή δεν περνάμε καλά στη δουλειά; Η βιομηχανία της ομορφιάς το πιστεύει. Αφού βρήκε πώς να ενυδατώνει την επιδερμίδα ή να κάνει ομοιόμορφο τον τόνο της και να καταπολεμά τις λεπτές γραμμές και τις ρυτίδες, τώρα πλασάρει προϊόντα που λειτουργούν λίγο-πολύ σαν αντικαταθλιπτικά και αγχολυτικά.
Η εταιρεία Neuraé προτείνει νευροκαλλυντικά προϊόντα όχι μόνο ανάλογα με τις ανάγκες που έχει η επιδερμίδα σου αλλά και ανάλογα με τα συναισθήματα που θέλεις να νιώσεις: αρμονία, ενέργεια, χαρά και γαλήνη. Η σειρά της με το όνομα Harmonie, για παράδειγμα, υπόσχεται «συναισθηματικά αποτελέσματα για το δέρμα που έχει επηρεαστεί από τη συναισθηματική επιβάρυνση μέσα στο χρόνο».
Ευχάριστα συναισθήματα σε συσκευασία 150ml
Προσωπικά, δεν θα αντάλλαζα το απαλό χάδι ενός συντρόφου ή μια βραδιά έξω με φίλους με μια κρέμα που θα μου δημιουργούσε την ίδια χαλάρωση και ευχάριστη διάθεση. Αλλά αυτό είναι η δική μου, ίσως παλιομοδίτικη άποψη, σε έναν κόσμο όπου οι άνθρωποι έχουν αρχίσει να κάνουν παρέα με τα chatbots της τεχνητής νοημοσύνης.
Σε ένα άρθρο σχετικά με το GlowCytocin, μια 20χρονη κοπέλα λέει με σιγουριά ότι σε λίγο καιρό το να αγοράζουμε καλλυντικά προϊόντα που μιμούνται την ανθρώπινη επαφή θα είναι τόσο φυσιολογικό όσο το να παραγγέλνεις έναν καφέ το πρωί. Και μια άλλη, επίσης 20χρονη, αναφέρει ότι θα προτιμούσε να βάλει μια κρέμα προσώπου που θα βελτιώσει την ψυχική της κατάσταση αντί να πάρει ένα χάπι, που της φαίνεται πιο τρομακτικό και επεμβατικό.
Η δερματολόγος Δρ. Emmaline Ashley λέει το αυτονόητο, δηλαδή ότι μια ενυδατική ή ένας ορός δεν μπορούν να δημιουργήσουν ουσιαστικές σχέσεις ούτε να διορθώσουν όλους αυτούς τους παράγοντες που έχουν κάνει τη μοναξιά επιδημία: «Η διέγερση σύνθετων συναισθημάτων όπως η αγάπη μέσω της τοπικής εφαρμογής ενός προϊόντος παραμένει μια υπόθεση. Η αγάπη είναι μια έντονη συναισθηματική εμπειρία που συνδέεται με τη μνήμη και με πολύπλοκους νευροχημικούς μηχανισμούς, όχι απλώς με τη διέγερση των περιφερειακών νεύρων», υποστηρίζει.
Πόση σημασία έχει όμως τι λέει αν την επόμενη φορά που θα μελαγχολήσεις για κάποιο προσωπικό θέμα, θα εμφανιστεί μπροστά σου μια κρέμα που θα σε κάνει να νιώσεις αγαπητή;