Στερεότυπα και βασανιστήρια στην ελληνική γλώσσα. Το Power of Love είναι ένας λόγος να κλείσεις την τηλεόραση

Το ήξερες ήδη ότι η επιστροφή του Power of Love στην TV ήταν ένα κακό νέο.

Φώτα, κάμερες, μουσική, ξεκινήστε να χορεύετε. Τι κι αν δεν προλάβατε να ανταλλάξετε μια κουβέντα με τον διπλανό σας; Τι κι αν δεν έχετε τα κέφια σας; Τι κι αν, όπως κάποτε η Μαρινα Κουντουράτου στους «Δύο ξένους» ,σας κόβει η κιλότα σας; Εδώ κάνουμε τηλεόραση. Χορέψτε. Κι έπειτα, αν μπορείτε, ερωτευτείτε ή τουλάχιστον προσποιηθείτε ότι ερωτεύεστε, κι αν δεν σας κάνει αυτός που σας γυάλισε πρώτος, δεν πειράζει,πάμε στον επόμενο. Το σπίτι της αγάπης άλλωστε, είναι μόνο στα λόγια σπίτι, μόνο στα λόγια της αγάπης. Στην πραγματικότητα είναι ένα τηλεοπτικό πλατό στο οποίο πρέπει να δώσετε τον καλύτερο, ή μάλλον τον χειρότερο εαυτό σας. Καλώσηρθατε στο Power of Love.

Δεν σου μιλώ για κάποια δυστοπία του Όργουελ, του Ντικ ή του Αλντους Χάξλεϊ. Σου μιλώ για το reality show της Acun Media, για τον ΣΚΑΪ, που επέστρεψε και φέτος στις οθόνες μας για να μας θυμίσει πόσο πολύ μας λείπει η Μαρία Μπακοδήμου από οποιαδήποτε άλλη εκπομπή της ελληνικής τηλεόρασης εκτός από αυτήν. Ήρθε να μας θυμίσει πώς αρκετοί 20 something συνάνθρωποί μας (ελπίζουμε όχι όλες οι εκατοντάδες χιλιάδες που υπέγραψαν και απέστειλαν αιτήσεις για τη συμμετοχή στο παιχνίδι, πρωτίστως για την αύξηση των followers τους, την προβολή και την δημοσιότητα, και δευτερευόντως αν όχι κατ' επίφασή για την αναζήτηση της αγάπης), ζουν για να συνεχίσουν να υπηρετούν τα στερεότυπα για τους ρόλους και τις υποχρεώσεις των δύο φύλων και να αποδεικνύουν ότι η έλλειψη παιδείας παραμένει το μεγαλύτερο πρόβλημα της χώρας μας.

 

Οι παίκτες του "Power of Love 2" είναι όλα όσα φαντάζεσαι. Τρέσες, fillers, και photoshop που λυγίζει τοίχους στο Instagram για τις γυναίκες που πασχίζουν να χωρέσουν στα κοινωνικά πρότυπα που ορίζουν τι είναι sexy, μαλλιά και φρύδια στην πένα, μπράτσα και τατουάζ για τους άνδρες που θέλουν να είναι άντρες όπως έλεγε και ο Βλάσης στους «Απαράδεκτους» πριν ψεκαστεί με λίγη ακόμα Τζέζαμπελ. Κάποια από αυτά τα τατουάζ μάλιστα σου δίνουν και τον πρώτο λόγο να κλείσεις την τηλεόραση. Ο Παύλος έχει κοσμήσει το χέρι του με μαιάνδρους και έναν φοίνικα μπροστά στην ελληνική σημαία. Μόνο ο στρατιώτης με το τουφέκι υψωμένο στον αέρα και οι φλόγες λείπουν για να είναι ίδιο το τατουάζ του με το σύμβολο της χούντας του 1967. «Επειδή ακούγονται διάφορες κουταμάρες ο αετός συμβολίζει το σήμα των Ποντίων μέσα στην παλιά ελληνική σημαία και ο Μαίανδρος προέρχεται από την αρχαία ελληνική μυθολογία και έχει να κάνει με τον Ηρακλή!» είπε ο ίδιος ο Πόντιος παίκτης.

Και θύμισε κάτι από όσους υποστηρίζουν ότι η σβάστικα είναι αρχαίο ελληνικό σύμβολο που στην συνέχεια ταυτίστηκε με το ναζισμό. Ε και; Δεν ζεις 4000 χρόνια πριν στην Τροία. Ζεις στο σήμερα και ταυτίζεσαι με κάτι, σε περίπτωση που δεν το παρατήρησες.

Οι παίκτες του "Power of Love 2" είναι επίσης άξιοι συνεχιστές της παράδοσης που έχτισαν εκείνοι του πρώτου κύκλου κακοποιώντας την ελληνική γλώσσα συστηματικά και αυτό είναι ένας ακόμα λόγος να πατήσεις το off στο τηλεκοντρόλ σου. «Θα την έκθετα κι αυτήν» είπε στο χθεσινό επεισόδιο o Γιάννης Κοπιδάκης ενώ παραδεχόταν μπροστά στους συμπαίκτες του ότι τελικά είχε σχέση με την Αργυρώ που έχει αποχωρήσει, ότι αυτή τερματίστηκε λίγο πριν μπουν στο παιχνίδι (πού άραγε; Στο αεροδρόμιο ή νωρίτερα;) και ότι δεν είχαν καμία πρόθεση να κοροϊδέψουν τους συμπαίκτες τους που έκραζαν τις προηγούμενες ημέρες για τις άδικες (μόνο που αποδείχθηκαν αληθείς) κατηγορίες τους. Για τον ίδιο οι συμπαίκτες του δήλωσαν πώς «έφασκε και αντέφασκε». «Είμαι γενικά προφυλακτική» είχε πει η Ρένια πριν από λίγες ημέρες κάνοντας τους πάντες να ξεσπάσουν σε γέλια (αυτό το λάθος το αναγνώρισαν με την πρώτη). «Θα πρέπει να κάνεις πασαρέλα σε όλους τους Έλληνες μόδιστρους» είπε ο Γιάννης Αμπατζόπουλος, ο Τζόνι δηλαδή που είχε πει επίσης: «Μου αρέσει να είναι ειλικρινής μαζί μου, να μη λέει ψέματα και να μη τη νοιάζουν γεωμετρικά πράγματα, τα γήινα τα πράγματα μόνο δηλαδή τα λούσα και λοιπά» πριν από λίγο καιρό και η λίστα αναμένεται να μεγαλώσει κι άλλο όσο προχωρά το παιχνίδι.

 

Ένα παιχνίδι που προβάλλεται κάθε βράδυ στις 21.00, την ώρα που ακόμα και μαθητές δημοτικού μπορεί να είναι ξύπνιοι. Παιδιά στην προεφηβεία και την εφηβεία τους που ψάχνουν να δουν οτιδήποτε έχει να κάνει με τον έρωτα, με τις κοινωνικές συναναστροφές και τις πεταλούδες που ελπίζουν να τους προκύψουν στο στομάχι από αυτές. Παιδιά που θα διδαχθούν τον σωστό ορισμό της λέξης «προφυλακτική» και τι είναι επιτέλους αυτά τα γεωμετρικά πράγματα που ακούν στα μαθηματικά. Δεν ξέρω αν το καταλαβαίνεις αλλά δεν είναι μόνο αστείο όλο αυτό που συμβαίνει.

Το χειρότερο από όλα όσα θα μάθει μια γενιά που γαλουχείται με τέτοια reality show, είναι οι στερεοτυπικές απόψεις που ακούγονται από αυτούς τους ίδιους παίκτες στην prime time ζώνη της ελληνικής τηλεόρασης

 

Οι γυναίκες σύσσωμες καταδικάζουν στην πυρά τον άνδρα τον τσιγκούνη. Από το πρώτο κιόλας επεισόδιο προέκυψαν διαφωνίες για το αν θα πρέπει ο άνδρας να πληρώνει ή όχι στο πρώτο ραντεβού και αργότερα. Ο ένας να λέει «Εγώ ως άντρας δεν δέχομαι να μην πληρώνω τα πάντα» και άλλος να εκφράζει την άποψη ότι «Εγώ δεν πληρώνω τίποτα μέχρι να ολοκληρωθεί η πράξη». Είτε έτσι είτε αλλιώς το έπιασες το νόημα έτσι; Το κέρασμα είναι ο δρόμος που ανοίγεται από το εστιατόριο, το μπαρ και το σινεμά ως το κρεβάτι σου. Δεν νομίζω να πίστευες κάτι διαφορετικό. Συζητήσεις για την ισότητα και τη γυναίκα στην εργασία καταλήγουν κάπως σαν: «Τα πρώτα χρόνια δεν θα μπορεί η γυναίκα να δουλεύει τόσο πολύ, λόγω παιδιών» και «Θεωρώ ότι η γυναίκα δεν έχει περιθώριο να μην δουλεύει πλέον εκτός αν ο άλλος είναι επιχειρηματίας, έχει δέκα μαγαζιά και σου πει "Μωρό μου άραξε είμαι εγώ εδώ"», «Το έχω συζητήσει με τον Τζόνι και τον Παύλο και λένε δεν θέλουν μια γυναίκα καριερίστα, θέλουν η γυναίκα να δουλεύει max τετράωρο».  Μόνο σε ένα στερεότυπο αντέδρασαν όλες, όταν η Αργυρώ είπε στα αγόρια «Θα σας τα πλύνουμε εμείς τα πιάτα, γιατί είμαστε εδώ;» τα κορίτσια ξεσηκώθηκαν. Κάτι είναι κι αυτό.

Και αφού το πρότυπο της γυναίκας κατέληξε κάπου στην ουρά του ταμείου του ΟΑΕΔ γιατί τι να την κάνεις την δουλειά αν δεν βρεις και δεν κρατήσεις άνδρα, ας περάσουμε και στο θέμα αντικειμενοποίησής της.

Ο ίδιος Τζόνι που ήθελε τη γυναίκα να δουλεύει part time, έχει πει ατάκες όπως «Είσαι και Ρωσίδα, θα μου κάνεις κάτι μωρά...» (η γυναίκα είναι μηχανή παραγωγής απογόνων για τον άνδρα, το ήξερες έτσι δεν είναι;), «Την ψηφίζω γιατί μου έκατσε καλύτερα» και «Τσέκαρα και την πίσω όψη σου μια χαρά», ενώ ο Παύλος είπε στον Αντώνη για το θέμα διεκδίκησης της Ρένιας «Κι εμείς είχαμε από τις παλιές και σ'τις παραχωρήσαμε», γιατί προφανώς η γυναίκα παραχωρείται για χρήση από παίκτη σε παίκτη. Η αποθέωση της αντικειμενοποίησης πάντως έγινε στο επεισόδιο στο οποίο όλοι έπαιξαν το παιχνίδι των κιλών. Οι άντρες μονομάχησαν για την καρδιά των γυναικών μαντεύοντας τα κιλά τους, ενώ εκείνες απαγορευόταν από τους κανόνες να πουν οτιδήποτε μην προδώσουν τον μαγικό αριθμό. Οι γυναίκες αναγκάστηκαν να ζυγιστούν δημόσια ενώ οι άντρες στοιχημάτιζαν για το πόσα κιλά θα έδειχνε η ζυγαριά. «Το μάτι μου είναι ζυγαριά», «Για κάνε στροφές», «Την έφαγες την πίτα όλη ε;», ήταν λίγα από όσα ακούστηκαν κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού. Αλλά δεν είναι οι ατάκες που μας ενόχλησαν, δεν είναι ο πανικός των παικτριών που θα ζυγίζονταν μπροστά στους άνδρες, δεν ήταν πώς σε όποιον άρεσε κάποια, μάντευε τα λιγότερα κιλά γιατί αυτόματα κάθε γυναίκα οφείλει να πληγωθεί και να νευριάσει αν έχει ένα υγιές σώμα και δεν φαίνεται "στέκα". Ήταν η λογική οι γυναίκες εκτίθενται μπροστά στα μάτια των ανδρών για τη διασκέδασή τους που μου τσακίζει το νευρικό μου σύστημα.

 

 

Κι αν δεν σου φτάνουν όλα αυτά για να κλείσεις τη ρημάδα την τηλεόραση, θα σου πω και κάτι τελευταίο που μου χτύπησε κι άλλη ευαίσθητη χορδή. Η άποψη της Ζένιας χθες για το πρότυπο του άνδρα μετά το πρώτο φιλί του Φίλιππου στην Έλενα. «Έτσι μου αρέσει εμένα να σε πιάσει ο άλλος  να σε βάλει κάτω να σου πει έλα δω μωρή, θες δεν θες. Έτσι πρέπει» είπε και αφού το σκέφτηκε λίγο πρόσθεσε «Όχι, εντάξει πρέπει να θες και λίγο». Ποιο #Metoo, ποιο #Time'sUp; Ο άντρας πρέπει να σε βάλει κάτω λέμε. Και ποια «Απαραίτητη η γονική συναίνεση» θα μας προστατέψει από αυτή τη λογική; Αυτό είναι το πρόβλημα, λοιπόν, όχι τόσο οι εκφράσεις που ακούγονται, όσο οι άνθρωποι που τις πιστεύουν και τις μοιράζονται δημόσια. Είναι αυτοί οι άνθρωποι που με το follow και το like σου θα γίνουν σημαντικοί, θα γίνουν υπολογίσιμοι, θα αποκτήσουν κασέ για τη διαφημιστική αγορά. Και αφού τους ανυψώσεις στο status των αυριανών celebrities, θα παραδέχεσαι μαζί οριστικά ότι ο έρωτας δεν είναι έμπνευση και δημιουργία, δεν είναι συνενοχή σε μια συνωμοσία των δυο απέναντι στο πλήθος, δεν είναι συνεξέλιξη προς την καλύτερη εκδοχή του εαυτού σου. Είναι μια ακόμη οδός για τα μεγαλύτερα επιτεύγματα της εποχής, τα likes και το χρήμα.

 

Πάτησες το off ή όχι ακόμα;

Λία Παπαιωάννου

Η Λία Παπαϊωάννου γεννήθηκε τη χρονιά του Τσέρνομπιλ, πράγμα που μάλλον της δημιούργησε την πετριά να ζαλίζει τους συμμαθητές της να βγάλουν σχολική εφημερίδα από το δημοτικό. Μοιραία (γιατί δεν έπιασε τη Νομική) σπούδασε Επικοινωνία και Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο και ξεκίνησε την πορεία της μέσα σε μια αντίφαση, κάνοντας πρακτική σε πολιτική εφημερίδα αλλά και στην «Αν δεν είναι στη Vogue δεν είναι στην μόδα». Από τότε πέρασαν τα χρόνια και άλλαξαν πολλά αλλά ακόμα αγαπάει όπως τότε να διαβάζει βιβλία σε μία μέρα, να βλέπει όσο θέατρο μπορεί, τους φίλους της και την γάτα της.

SHARE

ΕΓΓΡΑΦΗ

LADYLIKE NEWSLETTER

Όσα θέλει μία γυναίκα στο email της

equalizer

ΜΗΝ ΤΑ ΧΑΣΕΤΕ