4 μέτρα πρόληψης για να μην πάθεις αφυδάτωση, σύμφωνα με τον γιατρό

Ο κ. Δημήτρης Γκοτζιάς μας ενημερώνει για το ποια είναι τα μέτρα πρόληψης που πρέπει να λάβουμε κόντρα στην αφυδάτωση.

Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που μπορούν να προκύψουν κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού είναι να αφυδατωθούμε και να χάσουμε νερό λόγω υψηλών θερμοκρασιών και να μη λάβουμε τα σωστά μέτρα πρόληψης, σε περίπτωση που γυμναζόμαστε. Αφυδάτωση είναι η απώλεια περισσότερων σωματικών υγρών από εκείνων που λαμβάνουμε και αυτό σημαίνει ότι ο οργανισμός δεν μπορεί να λειτουργήσει επαρκώς στις καθημερινές του υποχρεώσεις.

«Χάνουμε συνεχώς νερό από το σώμα μας, από την αναπνοή και μέσω του δέρματος με τον ιδρώτα, ειδικά το καλοκαίρι. Τα υγρά αυτά πρέπει να αναπληρώνονται. Η ημερήσια πρόσληψη νερού του κάθε ανθρώπου εξαρτάται από τη διατροφή του, τις καιρικές συνθήκες, την ηλικία και το επίπεδο φυσικής κατάστασης. Στους ενήλικες, η ημερήσια συνιστώμενη ποσότητα νερού είναι 2 λίτρα για τις γυναίκες και 5 λίτρα για τους άνδρες (European Food Safety Authority). Η σωστή ενυδάτωση έγκειται στη διατήρηση της ισορροπίας μεταξύ πρόσληψης και απέκκρισης υγρών του σώματος». εξηγεί ο γιατρός, Δημήτρης Γκοτζιάς.

Σωστή διατροφή

«Για τη λήψη αναγκαίας ποσότητας υγρών πρέπει να γνωρίζουμε ότι το 70-80% το λαμβάνουμε από όλα τα είδη υγρών, ενώ το 20-30% από το φαγητό». Αυτό σημαίνει ότι, μετά την ενυδάτωση, το πιο σημαντικό μέτρο πρόληψης είναι να ακολουθούμε μία ισορροπημένη διατροφή που περιλαμβάνει φρούτα και λαχανικά, εφόσον έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε νερό και βιταμίνες. Δεν πρέπει να παραλείπεις γεύματα μέσα στην ημέρα, ώστε να διατηρείς την ενέργεια που χρειάζεσαι.

Δες κι αυτό: Οι 7 πεντανόστιμες τροφές που σε ενυδατώνουν (αλλά πίνε και νερό)

Νερό νερό νερό

 

Το νερό είναι απαραίτητο, ανεξαρτήτως καιρικών συνθηκών. Το καλοκαίρι όμως κρίνεται απαραίτητο να ενυδατώνεσαι συχνά, να έχεις πάντα μαζί σου νερό και να περιορίσεις τους χυμούς με συντηρητικά, τα αναψυκτικά και το αλκοόλ, που μπορούν να σε αφυδατώσουν. Μην περιμένεις να φτάσεις στο σημείο να διψάσεις ώστε να θυμηθείς ότι δεν έχεις πιει αρκετό νερό μέσα στη μέρα. «Το αίσθημα της δίψας εκδηλώνεται συνήθως με μείωση του σωματικού βάρους κατά 2% ή και περισσότερο. Εκπαιδευτείτε στο να προλαμβάνετε τη δίψα σας πίνοντας συχνά μικροποσότητες νερού», συμπληρώνει ο γιατρός.

Προσοχή στην άσκηση

Αν γυμνάζεσαι τους καλοκαιρινούς μήνες, δεν παίζει τόσο ρόλο το επίπεδο των σωματικών ικανοτήτων, όταν μιλάμε για αφυδάτωση. Ενυδατώσου πριν, κατά τη διάρκεια αλλά και μετά την άσκηση. Πώς θα καταλάβεις το πόσο νερό χρειάζεσαι; Ο γιατρός σου δίνει την απάντηση. «Μετά από 1-4 ώρες έντονης φυσικής δραστηριότητας, τα υγρά στο σώμα μειώνονται λόγω αύξησης της εφίδρωσης. Ζυγιστείτε πριν από τη προπόνησή σας φορώντας όσο το δυνατόν λιγότερα ρούχα, αποφύγετε να πιείτε κάτι ή να πάτε στην τουαλέτα και ζυγιστείτε πάλι μετά την προπόνηση με τα ίδια ρούχα. Η διαφορά στο σωματικό βάρος αντιστοιχεί στον ιδρώτα που χάσατε και αποτελεί την προσωπική σας οδηγία για την ποσότητα υγρών που πρέπει να λαμβάνετε ενώ ασκείστε».

Διάβασε κι αυτό: Τρέξιμο το καλοκαίρι: Οι σωστοί τρόποι προφύλαξης

Τα ούρα σου δίνουν την απάντηση

Μπορείς να καταλάβεις από το χρώμα των ούρων, το αν είσαι επαρκώς ενυδατωμένη. « Ένας υγιής ενήλικας εκκρίνει 1-1.5 λίτρα ούρων την ημέρα. Αν είναι κάτω από 500ml την ημέρα, αυτό δείχνει ότι ο οργανισμός δεν ενυδατώνεται επαρκώς, ενώ αντίθετα, αν εκκρίνει 300ml ούρων ανά ώρα, αυτό είναι υπερβολική ποσότητα απέκκρισης. Η φυσική δραστηριότητα και η έκθεση στη ζέστη μειώνει την ποσότητα των ούρων λόγω αύξησης του ιδρώτα, ενώ το κρύο την αυξάνει».

Ευχαριστούμε τον Δημήτρη Γκοτζιά, ειδικευόμενο Παθολόγο του Αττικού Νοσοκομείου

SHARE

ΕΓΓΡΑΦΗ

LADYLIKE NEWSLETTER

Όσα θέλει μία γυναίκα στο email της

equalizer

ΜΗΝ ΤΑ ΧΑΣΕΤΕ