ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Οι γυναίκες του Franco Zeffirelli

AP Photo

Μπορεί στην προσωπική του ζωή ο Ιταλός σκηνοθέτης Franco Zeffirelli, που έφυγε από τη ζωή το Σάββατο 15 Ιουνίου σε ηλικία 96 ετών, να είχε δηλώσει ανοιχτά πως ειναι ομοφυλοφιλός (μάλιστα προτιμούσε αυτόν τον όρο αντί του gay κρίνοντας ότι η λέξη gay δεν ήταν αρκετά εκλεπτυσμένη) αλλά οι γυναίκες είχαν ξεχωριστή θέση στη ζωή του. Υμνητής της ομορφιάς τους ο Ιταλός σκηνοθέτης επέλεξε μερικές από τις ομορφότερες γυναίκες του πλανήτη ως πρωταγωνίστριες των ταινίων του. Και ξέρω πως κυρίως τον γνώριζες από την επική μίνι σειρά του «Ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ», αλλά δεν αναφέρομαι μόνο σε αυτήν. Ο Zeffirelli άφησε πίσω του μερικές ταινίες στις οποίες θα ανατρέχουμε για πάντα. Και μερικές πρωταγωνίστριες που πάντα θα θαυμάζουμε.

Elisabeth Taylor – Το ημέρωμα της στρίγγλας

AP Photo

Το πρωταγωνιστικό δίδυμο σε σκηνή της ταινίας- AP Photo

Αν και ο ίδιος ήθελε αρχικά τη Sophia Lauren στον ρόλο της σαιξπηρικής στρίγγλας Κατερίνας που ημερεύει από τον έρωτα του Πετρούκιου, στο σκηνοθετικό του ντεμπούτο πρωταγωνίστησε η Elisabeth Taylor. Μαζί με τον τότε σύζυγό της Richard Burton ο οποίος συμπρωταγωνίστησε στην ταινία, συμμετείχαν στην παραγωγή και πληρώθηκαν με ποσοστά από τα κέρδη και όχι με μισθό, πράγμα ασυνήθιστο για σταρ του δικού τους βεληνεκούς. Τα σμαραγδιά μάτια της Elizabeth Taylor κυριαρχούν στην ταινία που είχε καλλιτεχνική και εισπρακτική επιτυχία δίνοντας στον Zeffirelli το «πράσινο φως» για τα επόμενα project του.

 

Olivia Hussey – Ρωμαίος και Ιουλιέτα (και Ιησούς από τη Ναζαρέτ)

AP Photo

Με τους έφηβους «Ρωμαίο» Leonard Whiting και «Ιουλιέτα» Olivia Hussey το 1968- AP Photo

15 ετών ήταν το 1968 η προσωποποίηση της κοριτσίστικης αθωότητας που επέλεξε ο σκηνοθέτης για να ενσαρκώσει την Ιουλιέτα στην δεύτερη ταινία του με σαιξπηρικό θέμα. Η ταινία ήταν εκείνη που τον εκτόξευσε στην σφαίρα των μεγάλων σκηνοθετών και σε έναν αρκετά μεγάλο βαθμό το οφέιλει στο γεγονός ότι επέλεξε να δώσει τους πρωταγωνιστικούς ρόλους σε άγνωστους εφήβους θέλοντας να μείνει πιστός στο κλίμα του κειμένου του Σαίξπηρ (η Ιουλιέτα κατά το κείμενο ήταν μόλις 13). Φυσικά έγινε ντόρος με το γεγονός ότι η ταινία έδειχνε μια 15χρονη σε γυμνές σκηνές αλλά η Olivia Hussey ήταν μια πραγματική οπτασία και η ταινία έγινε η πιο εμπορική μεταφορά έργου του Σαίξπηρ στον κινημματογράφο μέχρι τότε. Την Olivia Hussey διάλεξε ο Zeffirelli για να παίξει και την Παναγία στο έπος του «Ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ» το 1977.

Διάβασε κι αυτό: Olivia Hussey: Πώς είναι και τι κάνει σήμερα η ”Παναγία” του ”Ιησού από τη Ναζαρέτ”

Judi Bowker – Brother Sun, Sister Moon

 

Η πρώτη ταινία του Franco Zeffirelli με θρησκευτικό θέμα γυρίστηκε το 1972 και ήταν το “Brother Sun, Sister Moon” για τη ζωή του Αγίου Φραγκίσκου της Ασίζης. Για πρωταγωνίστριά του επέλεξε την εκπάγλου καλλονής Βρετανίδα Judi Bowker με τα υπέροχα μπλε σαν τη θάλασσα μάτια και τα ξανθά μαλλιά. Η Bowker που συμμετείχε σε θεατρικές παραστάσεις από παιδί, έπαιξε επίσης στην ταινία Clash of the Titans και συνέχιζε να εμφανίζεται σε ταινίες μέχρι και το 2016.

 

Faye Dunaway – The Champ

AP Photo/Lennox McLendon

Η Fay Dunaway στον ρόλο της ως Εβίτα Περόν λίγα χρόνια μετά- AP Photo/Lennox McLendon

Μπορεί ο πρωταγωνιστής στην ταινία του 1979 να είναι ο μποξέρ Billy Flynn τον οποίο ενσάρκωσε ο Jon Voight αλλά η γυναίκα της υπόθεσης -πρώην σύζυγος του μποξέρ και μητέρα του παιδιού του- είναι η Faye Dunaway. H Faye Dunaway ήταν ένα sex symbol της δεκαετίας του 1970 με το στυλ της και την αντισυμβατική της προσωπικότητα και διόλου άδικα. Αρκεί να κοιτάξεις έστω μία φωτογραφία της από εκείνα τα χρόνια.

 

Brooke Shields – Endless Love

AP Photo

Με την Brooke Shields είχαν παραδόσει μαζί το 1981 το Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας στον Anatoly Dyuzhev- AP Photo

H αγαπημένη των Αμερικανών Brooke Shields πρωταγωνίστησε στο ρομαντικό δράμα για τον έρωτα δύο εφήβων που οι γονείς προσπαθούν να εμποδίσουν, που σκηνοθέτησε ο Franco Zeffirelli το 1981. Οι κριτικές δεν ήταν καλές αλλά το θέμα παντοδύναμο και η ταινία σημείωσε εισπρακτική επιτυχία. Επίσης το soundtrack της ταινίας διέγραψε τη δική του επιτυχημένη πορεία με το ομώνυμο κομμάτι που τραγούδησε ο Lionel Richy με την Diana Ross να φτάνει το νούμερο 1 του billboard. Άκουσέ το κι εσύ.

 

Glenn Close και Helena Bonham Carter – Άμλετ

AP Photo/Mario Suriani

Ο Franco Zeffirelli με τις πρωταγωνίστριές του – AP Photo/Mario Suriani

Ο Franco Zeffirelli επέστρεψε στα σαιξπηρικά του θέματα με τον Άμλετ του 1990, με τον Mel Gibson στον ομώνυμο ρόλο. Στους γυναικείους πρωταγωνιστικούς ρόλους δύο γυναίκες τόσο ταλαντούχες και με τόσο ιδιαίτερα πρόσωπα, που αν και δύσκολα μπαίνουν στην κατηγορία των συμβατικά όμορφων σταρ του Hollywood, τοποθετούνται δικαιωματικά στη σφαίρα των κινηματογραφικών γυναικών που αγαπάμε. Ο λόγος για την Glenn Close που υποδήθηκε τη Γερτρούδη και την Helena Bonham Carter στο ρόλο της Οφηλίας.

 

Charlotte Gainsbourg – Jane Eyre

AP Photo/Luca Bruno

AP Photo/Luca Bruno

Στην πιο πάνω κατηγορία ανήκει και η πρωταγωνίστρια της ταινίας Jane Eyre, του 1996. Η Charlotte Gainsbourg χάρισε το ταλέντο της στον σκηνοθέτη που το έπλασε και το έφερε στη μεγάλη οθόνη μέσα από την μεταφορά του θρυλικού βιβλίου της Έμιλι Μπροντέ.

Τον ρόλο της Jane Eyre σε μικρή ηλικία είχε παίξει η Anna Paquin που δύο χρόνια νωρίτερα είχε βραβευτεί με Όσκαρ για την ερμηνεία της στο The Piano

AP Photo/Michael Caulfield

Η μικρή Anna Paquin έναν χρόνο πριν τη Jane Eye, το 1995 στα βραβεία Όσκαρ- AP Photo/Michael Caulfield

Fany Ardant – Callas Forever’

AP photo/Francois Mori

Η Fanny Ardant σε βράβευσή της το 1997- AP photo/Francois Mori

Η τελευταία ταινία του Ιταλού σκηνοθέτη γυρίστηκε το 2002 και ήταν αφιερωμένη στη ζωή της Μαρίας Κάλλας και το πρόσωπο που την ενσάρκωσε ήταν μία από τις ομορφότερες Γαλλίδες ηθοποιούς, η Fanny Ardant.

 

Μαρία Κάλλας

ap photo

Ο Franco ετοιμάζεται να δώσει ένα φιλί στη ντίβα της όπερας λίγο μετά από μία παράσταση της «Τόσκα» που είχε σκηνοθετήσει- AP Photo

Η ταινία ήταν φόρος τιμής στην ακριβή του προσωπική φίλη Μαρία Κάλλας την οποία αγάπησε πολύ. Κι από αυτό το άρθρο δεν θα μπορούσε να λείπει κι εκείνη. Η Μαρία Κάλλας ίσως ήταν η μόνη μούσα στη ζωή του Franco Jeffirelli, ο οποίος την είχε σκηνοθετήσει τρεις φορές στη σκηνή της όπερας που τόσο αγαπούσε. Άλλωστε ο ίδιος είχε δηλώσει πως: «Πάντοτε πίστευα ότι η όπερα είναι ο πλανήτης όπου όλες οι μούσες δουλεύουν μαζί, δίνουν τα χέρια και γιορτάζουν τις Τέχνες». Ο ίδιος μετέφερε αρκετά έργα όπερας και στον κινηματογράφο.

 

Το παράξενο στοιχείο είναι πως παρόλο που συχνά ο Zeffirelli επέλεγε άγνωστους ηθοποιούς ως πρωταγωνιστές στις ταινίες του, οι άνδρες που εμπιστευόταν με πρωταγωνιστικούς ρόλους δεν κατάφερναν πολλά περισσότερα πράγματα στην καριέρα τους. Μάλιστα τρεις από αυτούς (Ο Ρωμαίος του “Ρωμαίου και Ιουλιέτας” Leonard Whiting, ο Αγιος Φραγκίσκος της Ασίζης στο “Brother Sun, Sister Moon” Graham Faulkner και ο παρτενέρ της Brooke Shields στο “Endless Love” Martin Hewitt) εγκατέλειψαν τελικά την υποκριτική σε αντίθεση με τις πρωταγωνίστριες τις οποίες ανέδειξε.

Κεντρική φωτογραφία: AP Photo