ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Τζένη Καρέζη: 10 πράγματα που δεν ξέρεις για εκείνη. Η αγαπημένη της φράση, η παραλίγο κουμπαριά με τη Χούντα και η Αλίκη

ΛΟΛΑ/ΦΙΝΟΣ ΦΙΛΜ

Σαν σήμερα, 12 Ιανουαρίου, η Τζένη Καρέζη γεννιέται στη Θεσσαλονίκη, ένα από τα πιο μεγάλα κομμάτια του ελληνικού θεάτρου που το υπηρέτησε μέχρι το τέλος της ζωής της με συνέπεια.

Η Τζένη Καρέζη αφοσιωνόταν. Ό,τι κι αν έκανε έδινε την ψυχή της. «Το θέατρο για ‘μένα, σημαίνει η ζωή μου ολόκληρη. Δεν μπορώ να φανταστώ τη ζωή μου χωρίς το θέατρο, μακριά από το θέατρο. Αυτό όχι. Εκεί θα πέθαινα» είχε δηλώσει σε συνέντευξή της.

Το όνομά της, η σχέση με τον πατέρα της, η καρμική σχέση με τον Κώστα Καζάκο, η Αλίκη Βουγιουκλάκη και η παραλίγο κουμπαριά με τη Χούντα του Παπαδόπουλου.

Τζένη Καρέζη: 10 πράγματα που δεν ξέρεις για εκείνη

Το όνομά της το οφείλει σε μία καλόγρια και τον Άγγελο Τερζάκη

Το πραγματικό όνομα της Τζένης Καρέζη ήταν Ευγενία Καρπούζη. Το Τζένη καθιερώθηκε από μια καλόγρια στην Ελληνογαλλική Σχολή Καλογραιών Καλαμαρί στην οποία φοιτούσε ως εσωτερική στις πρώτες τάξεις του δημοτικού.

Στο μάθημα των γαλλικών η καλόγρια φώναξε την Ευγενία, Τζένη κι από τότε ήθελε όλοι να τη φωνάζουν Τζένη. Η Τζένη πέρασε στο Εθνικό και ο τότε καθηγητής της και γενικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου, Άγγελος Τερζάκης, αποφάσισε πως το Καρπούζη δεν ήταν εύηχο.

«Δεν κάνεις καριέρα ως Καρπούζη» της είχε πει. Κατέληξε στο Καρέζη διατηρώντας το κάππα και το ζήτα που του άρεσαν σε συνδυασμό με το Τζένη.

Η απεργία πείνας και η σχέση με τον πατέρα της

Η Τζένη Καρέζη από πάρα πολύ μικρή είχε καταλάβει την κλίση της προς το θέατρο. Συμμετείχε σε όλες τις σχολικές παραστάσεις και ο πρώτος μεγάλος ρόλος ήρθε το 1951 όταν τελειόφοιτη της Ελληνογαλλικής Σχολής «Άγιος Ιωσήφ» ενσάρκωσε την Αντιγόνη στο θέατρο Ρεξ.

Θα σπούδαζε ηθοποιία, αυτό δεν θα το διαπραγματευόταν με κανέναν, ούτε καν με τον αυταρχικό πατέρα της ο οποίος έφερε σθεναρή αντίσταση. Η Τζένη Καρέζη ξεκίνησε απεργία πείνας προκειμένου να της επιτρέψει να δώσει εξετάσεις στο Εθνικό Θέατρο.

Την ένατη ημέρα ο πατέρας της λύγισε και την άφησε. Η Τζένη τους εντυπωσίασε και το φθινόπωρο της ίδιας χρονιάς ξεκίνησε να φοιτά στη Δραματική Σχολή του Εθνικού.

Ο πατέρας της δεν την είδε ποτέ να παίζει. Αποξενώθηκαν πλήρως. Τον συνάντησε μία μόνο φορά όταν γέννησε τον γιο της, Κωνσταντίνο. Οι σχέσεις τους παρέμειναν ανύπαρκτες μέχρι το τέλος.

Η πρώτη εμφάνιση στο θέατρο

Η Τζένη Καρέζη αποφοίτησε από τη Δραματική Σχολή το 1954 με άριστα. Τον Οκτώβριο της ίδιας χρονιάς έκανε την πρώτη της εμφάνιση στο θέατρο, στο έργο «Ωραία Ελένη», δίπλα στη Μελίνα Μερκούρη και τον Βασίλη Διαμαντόπουλο. Την ίδια χρονιά έπαιξε πλάι στην Κατίνα Παξινού στο έργο του Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα «Το Σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα».

Η «χαμένη» γαλλική ταινία με πρωταγωνίστρια την Τζένη

Το 1965 γυρίζεται στην Ελλάδα μια φιλόδοξη γαλλική παραγωγή, με διεθνές καστ, με τίτλο ”Une balle au coeur” (Μια σφαίρα στην καρδιά). Σκηνοθέτης είναι ο Jean-Daniel Pollet και βοηθός ο Κώστας Φέρρης, ενώ τη μουσική υπογράφει ο Μίκης Θεοδωράκης.

Ο Sami Frey και η Françoise Hardy είναι το βασικό πρωταγωνιστικό δίδυμο. Η Βέρα Κρούσκα είναι η πρώτη επιλογή για τον δεύτερο βασικό γυναικείο ρόλο όμως τα γαλλικά της δεν είναι τόσο καλά και για αυτό απορρίπτεται.

Η Τζένη Καρέζη τελικά παίρνει τον ρόλο. Η ταινία προβάλλεται σε Ελλάδα και Γαλλία όμως θεωρείται εισπρακτική αποτυχία και αποσύρεται. Το 2018 βρέθηκε μία μοναδική κόπια στη Γαλλία. Η εταιρεία Carousel ανέλαβε την ψηφιακή αποκατάστασή της και προβλήθηκε σε δύο κινηματογράφους στην Αθήνα.

Η γνωριμία με τον Κώστα Καζάκο στα γυρίσματα της ταινίας «Κοντσέρτο για πολυβόλα»

Με τον Κώστα Καζάκο ερωτεύτηκαν στα γυρίσματα της ταινίας «Κοντσέρτο για πολυβόλα» το 1966. Εν αναμονή γυρίσματος μιας σκηνής στα Ίσθμια που εμπόδιζε διερχόμενο πλοίο, Καρέζη και Καζάκος έπαιξαν μια παρτίδα τάβλι. Και κάπου εκεί γεννήθηκε ο έρωτας.

«Είχαμε συναντηθεί αρκετές φορές σε δουλειές, αλλά πριν από εκείνο το γύρισμα ήταν σαν να μην είχαμε ιδωθεί ποτέ. Λες και πρωτοσυναντηθήκαμε εκεί», θα πει αργότερα ο Κώστας Καζάκος.

Ο γάμος τους έγινε το 1968 παρουσία λίγων συγγενών και φίλων. Μετά τον γάμο ακολούθησε φαγητό στη βεράντα του σπιτιού τους στα Ιλίσια.

Η παραλίγο κουμπαριά με τη Χούντα

Όσα παιδιά γεννιούνταν την 21η Απριλίου, τα βάφτιζε ο δικτάτορας Παπαδόπουλος ή η σύζυγος του Δέσποινα ή κάποιος από την οικογένεια του Ζωιτάκη, που συμμετείχε στο πραξικόπημα.

Η Τζένη Καρέζη και ο Κώστας Καζάκος δεν θα επέτρεπαν ποτέ ο γιος τους να βαφτιστεί από ανθρώπους της Χούντας. Σε συνεργασία με τον γυναικολόγο είχαν συμφωνήσει πως σε αυτό το ενδεχόμενο θα έκρυβαν τη γέννηση του μωρού.

Μία επιπλοκή στην εγκυμοσύνη, είχε ως αποτέλεσμα ο Κωνσταντίνος Καζάκος να γεννηθεί λίγες μέρες μετά και συγκεκριμένα στις 25 Απριλίου με καισαρική τομή.

Η σχέση με την Αλίκη Βουγιουκλάκη

Με την Αλίκη Βουγιουκλάκη δεν συνεργάστηκαν ποτέ. Η μόνη φορά που παραλίγο να βρεθούν στην ίδια ταινία, ήταν το 1957 στη «Θεία από το Σικάγο».

Ο Αλέκος Σακελλάριος προόριζε την Αλίκη για μία από τις κόρες του Ορέστη Μακρή (η Καρέζη ήταν επίσης μία από αυτές), αλλά λέγεται πως εκείνη αρνήθηκε τον ρόλο. Τζένη Καρέζη και Αλίκη Βουγιουκλάκη ήταν συμμαθήτριες στο Εθνικό.

Η Αλίκη το 1996 θα πει στον Νίκο Χατζηνικολάου ότι η σχέση της με την Καρέζη από μαθήτριες μέχρι το τέλος, ήταν η πιο τρυφερή, η πιο φιλική, η πιο ανθρώπινη και η πιο ειλικρινής σχέση που είχε στην πορεία της.

Ό,τι κι αν υπήρξε μεταξύ τους οι παράλληλες εγκυμοσύνες τους τα έσβησαν. Ο Κώστας Καζάκος είχε δηλώσει για τη φημολογούμενη κόντρα των δύο ηθοποιών:

«Ήταν κατασκεύασμα του Τύπου. Ήταν παιχνίδια των Μέσων που ήθελαν να γεμίσουν σελίδες. Δεν υπήρξε εχθρότητα μεταξύ τους. Αντιθέτως. Ήταν μαζί από τη δραματική σχολή του Εθνικού, είχαν φιλική σχέση, συζητούσαν τα προβλήματά τους, έγιναν πολύ κοντά μάνες, βλεπόμασταν όλοι μαζί.

Κάποια στιγμή απομακρύνθηκαν για λίγο, αλλά μετά ξαναβρέθηκαν. Ξέρεις πώς συμβαίνουν αυτά. Πάντα όμως η μία νοιαζόταν την άλλη. Η Αλίκη, όταν έφυγε η Τζένη, ήταν απαρηγόρητη. Σαν να είχε χάσει την αδελφή της. Της είχε κοστίσει πάρα πολύ».

Η αγαπημένη της φράση

Αγαπημένη της φράση ήταν το «χρυσό μου» και την έλεγε πολλές φορές είτε από εκνευρισμό, είτε από αμηχανία. Μάλιστα, τη χρησιμοποιούσε τόσο πολύ που την περιλάμβανε ακόμα και στους ρόλους της. Χαρακτηριστική η ατάκα της στον Αλέκο Αλεξανδράκη στην ταινία Δεσποινίς Διευθυντής, «Αλέκο χρυσό μου σε παρακαλώ». Το «χρυσό μου» δεν ήταν στο σενάριο, το πρόσθεσε η ίδια.

Οι ρόλοι στην τηλεόραση

Στην τηλεόραση η Τζένη Καρέζη είχε παίξει μόνο σε τρεις σειρές. Μάλιστα, χρόνια αργότερα η ίδια αποκάλυψε πως είχε υπογράψει το σενάριο της σειράς «Μαρίνα Αυγέρη» και κανείς δεν το γνώριζε τότε. Η Τζένη Καρέζη συμμετείχε στις εξής σειρές: Μαρίνα Αυγέρη το 1973, Μεγάλη περιπέτεια το 1976, Μαύρη χρυσαλλίδα το 1990.

Η τελευταία παράσταση

Η Τζένη Καρέζη το 1990 πρωταγωνίστησε στην τελευταία της παράσταση, στο έργο της Λούλας Αναγνωστάκη, «Διαμάντια και μπλουζ». Η παράσταση σημείωσε μεγάλη επιτυχία, τόσο καλλιτεχνική όσο και εμπορική.

Το κύκνειο άσμα μιας μεγάλης πρωταγωνίστριας. Η Ροζίτα Σώκου έγραφε τότε στην Απογευματινή για την ερμηνεία της:

«Η Καρέζη δεν αφήνει αναπνοή, λέξη, παύση, βλέμμα, χαμόγελο πικρό ή χαμόγελο γλυκό, ανεκμετάλλευτα. Όλη η γκάμα των αμέτρητων εκφράσεων που μπορεί να πάρει το πρόσωπο, τα μάτια, το στόμα μιας ηθοποιού, όλα τα έχει ρίξει στην υπηρεσία του ρόλου του δικού της σε σημείο που να προκαλεί τρόμο».