ASK THE EXPERT

Nutricosmetics: Η νέα εποχή της ομορφιάς ξεκινάει από μέσα

iStock

Είχα διαβάσει κάποια σκόρπια πράγματα για τα nutricosmetics, που θα αποκαλούσαμε «διατροφικά καλλυντικά», αλλά δεν είχα ερευνήσει σε βάθος το θέμα. Μέχρι που βρέθηκα πρόσφατα σε μια παρουσίαση όπου συνάντησα τη Βικτώρια Πατουκιάν, με την οποία γνωριζόμαστε εδώ και χρόνια. Έπειτα από μακρά πορεία στο PR και το marketing μεγάλων beauty brands, αποφάσισε να δημιουργήσει τη δική της εταιρεία, την aghne, βασισμένη σε αυτά τα συμπληρώματα διατροφής και στην ολιστική προσέγγιση της ομορφιάς.

Της ζήτησα, λοιπόν, να μας μιλήσει γι’ αυτό το next big thing στη φροντίδα του δέρματος, των μαλλιών και των νυχιών. Εκείνη μου εξήγησε πρόθυμα όλα όσα ήθελα να μάθω σχετικά με τη δράση, τη σύσταση και τη λήψη των nutricosmetics, αλλά και τη θέση τους σε έναν κόσμο ομορφιάς που συνεχώς αλλάζει και εξελίσσεται με ραγδαίους ρυθμούς.

– Τι είναι τα nutricosmetics και σε τι διαφέρουν από τα κλασικά συμπληρώματα διατροφής;

Τα nutricosmetics ή «διατροφικά καλλυντικά» είναι μια νέα γενιά συμπληρωμάτων που συνδυάζουν τη διατροφή με την ομορφιά. Περιέχουν βιοδραστικά θρεπτικά συστατικά, όπως κολλαγόνο, φυτοκεραμίδια, υαλουρονικό οξύ και αντιοξειδωτικά (πολυφαινόλες και καροτενοειδή), που δρουν εκ των έσω για να ενισχύσουν τη λάμψη, την ενυδάτωση και τη σφριγηλότητα του δέρματος.

Σε αντίθεση με τα κοινά συμπληρώματα, τα οποία εστιάζουν σε ευρείς στόχους, όπως για παράδειγμα η ανοσία ή η ενέργεια, τα nutricosmetics επικεντρώνονται σε δείκτες ομορφιάς και λειτουργούν σε κυτταρικό επίπεδο, ενισχύοντας τον φυσικό μηχανισμό ανανέωσης του δέρματος. Αντικατοπτρίζουν τη νέα τάση για ολιστική φροντίδα, που βλέπει την ομορφιά ως αποτέλεσμα ισορροπίας και ευεξίας.

nutricosmetics

– Πώς δρουν στον οργανισμό και τι λέει η επιστήμη για την αποτελεσματικότητά τους;

Τα nutricosmetics λειτουργούν σαν «εσωτερικά καλλυντικά». Απορροφώνται από το πεπτικό σύστημα και μεταφέρονται με το αίμα στα βαθύτερα στρώματα του δέρματος, όπου ενισχύουν την κυτταρική ανανέωση, υποστηρίζουν την παραγωγή κολλαγόνου και την αντιοξειδωτική άμυνα, αντιμετωπίζοντας τις αιτίες της γήρανσης στη ρίζα τους.

Κλινικές μελέτες δείχνουν ότι τα φυτικά κεραμίδια αυξάνουν την ενυδάτωση έως 19%, ότι η αντιοξειδωτική ασταξανθίνη μειώνει τις ρυτίδες και βελτιώνει την υφή, καθώς και ότι το υαλουρονικό οξύ ενισχύει την ενυδάτωση και τη σφριγηλότητα. Σε μια μελέτη, η λήψη 60 mg υαλουρονικού οξέος βελτίωσε σημαντικά την ενυδάτωση και τη λάμψη, οδήγησε σε λείανση των ρυτίδων και μείωσε την τραχύτητα. Γενικά, τα ενεργά συστατικά των nutricosmetics αποδεδειγμένα προσφέρουν ορατά αποτελέσματα όταν χρησιμοποιούνται συστηματικά και συμπληρωματικά με την τοπική φροντίδα.

– Σε πόσο χρόνο φέρνουν αποτελέσματα και ποια οφέλη είναι ρεαλιστικό να περιμένουμε από αυτά;

Τα διατροφικά καλλυντικά δρουν σταδιακά, ανάλογα με τη φυσική βιολογία του δέρματός μας. Έτσι, καθώς η ανανέωση των κυττάρων του δέρματος χρειάζεται 4-6 εβδομάδες, τα πρώτα αποτελέσματα, δηλαδή περισσότερη ενυδάτωση, άνεση και ομοιόμορφος τόνος, εμφανίζονται περίπου έπειτα από έναν μήνα. Έπειτα από 8-12 εβδομάδες, πολλοί άνθρωποι βλέπουν πιο ευκρινείς βελτιώσεις: σταθερή ενυδάτωση, σφριγηλότητα, σταδιακή μείωση των λεπτών γραμμών, καλύτερη ανθεκτικότητα και πιο υγιή υφή, που διατηρείται με την πάροδο του χρόνου.

Τα αποτελέσματα διαφέρουν από άτομο σε άτομο. Παράγοντες όπως η αρχική κατάσταση του δέρματος, η ηλικία, η διατροφή και ακόμα και η γενετική, επηρεάζουν την ταχύτητα με την οποία ανταποκρίνεται κάθε άτομο. Για παράδειγμα, κάποιο άτομο με πολύ ξηρό δέρμα μπορεί να παρατηρήσει μεγαλύτερη αύξηση στην ενυδάτωση από τα κεραμίδια ή το υαλουρονικό οξύ σε σύγκριση με κάποιον που έχει ήδη καλά ενυδατωμένο δέρμα. Παρόμοια, αν εκτίθεσαι συχνά στον ήλιο, ένα αντιοξειδωτικό όπως η ασταξανθίνη μπορεί να έχει πιο ορατή διαφορά στην πρόληψη νέων κηλίδων ή ρυτίδων.

nutricosmetics iStock

– Μπορούν τα nutricosmetics να αντικαταστήσουν το καθημερινό skincare ή λειτουργούν συμπληρωματικά;

Η αλήθεια είναι ότι η περιποίηση της επιδερμίδας λειτουργεί καλύτερα όταν γίνεται συνδυαστικά σε εσωτερικό και εξωτερικό επίπεδο.

«Τα nutricosmetics λειτουργούν συμπληρωματικά, όχι ανταγωνιστικά: οι κρέμες και οι οροί δρουν στις επιφανειακές στοιβάδες του δέρματος και τις προστατεύουν εξωτερικά, ενώ τα διατροφικά καλλυντικά ενισχύουν την κυτταρική λειτουργία εκ των έσω».

Η συνέργειά τους δημιουργεί ένα πιο ενισχυμένο αποτέλεσμα εσωτερικής θρέψης και εξωτερικής προστασίας. Μπορείτε να σκεφτείτε την ομορφιά σαν έναν κήπο, που για να ανθίσει θέλει και νερό και ήλιο.

– Είναι ασφαλή για όλους; Υπάρχουν περιπτώσεις που χρειάζεται ιατρική καθοδήγηση πριν από τη χρήση τους;

Η ασφάλεια είναι πάντα το πρώτο ζήτημα. Τα διατροφικά καλλυντικά ανήκουν στην ευρύτερη κατηγορία των συμπληρωμάτων διατροφής. Αυτό σημαίνει ότι, όταν παράγονται με υπεύθυνο τρόπο και σύμφωνα με αυστηρούς ευρωπαϊκούς κανονισμούς, είναι ασφαλή για υγιείς ενήλικες και μπορούν να αποτελούν μέρος της καθημερινής ρουτίνας ευεξίας. Ωστόσο, ορισμένες ομάδες ατόμων πρέπει να τα χρησιμοποιούν μόνο με ιατρική καθοδήγηση.

Για παράδειγμα, έγκυες, θηλάζουσες ή άτομα με χρόνια νοσήματα (αυτοάνοσα, διαβήτη, καρδιαγγειακά προβλήματα ή νεφρικές και ηπατικές διαταραχές) πρέπει να συμβουλεύονται το γιατρό τους πριν τη χρήση, όπως και όσοι λαμβάνουν φάρμακα. Παρά το φυσικό προφίλ τους, τα nutricosmetics περιέχουν ενεργά συστατικά που επηρεάζουν τον οργανισμό και πρέπει να χρησιμοποιούνται με γνώση και σύνεση.

nutricosmetics iStock

– Υπάρχει «σωστός τρόπος» να τα παίρνουμε; Πώς συνδυάζονται με τη διατροφή και με άλλα συμπληρώματα ή φάρμακα;

Δεν υπάρχει μία «ιδανική ώρα». Σημασία έχει η συνέπεια. Η καθημερινή λήψη, ιδανικά την ίδια ώρα κάθε μέρα, εξασφαλίζει σταθερή απορρόφηση. Πολλά nutricosmetics είναι προτιμότερο να λαμβάνονται με τροφή που περιέχει καλά λιπαρά, όπως το ελαιόλαδο ή το αβοκάντο, για καλύτερη απορρόφηση. Τα υδατοδιαλυτά συστατικά (όπως η βιταμίνη C ή το σύμπλεγμα Β μπορούν να ληφθούν και με άδειο στομάχι, αλλά αν προκληθεί ενόχληση, ένα ελαφρύ σνακ βοηθά. Η λήψη των συμπληρωμάτων μαζί με τα γεύματα μειώνει επίσης την πιθανότητα ναυτίας από μέταλλα όπως ο ψευδάργυρος ή από συμπυκνωμένες βιταμίνες Β. Ακόμα, όσοι λαμβάνουν και άλλα συμπληρώματα ή φάρμακα, καλό είναι να αφήνουν μερικές ώρες διαφορά για να αποφύγουν αλληλεπιδράσεις.

Γενικά, πρέπει πάντα να διαβάζετε προσεκτικά την ετικέτα– οι αξιόπιστες εταιρείες αναφέρουν ξεκάθαρα τον τρόπο και τη στιγμή λήψης για τη βέλτιστη απορρόφηση. Και να μην ξεχνάτε ότι τα διατροφικά καλλυντικά είναι μέρος μιας ισορροπημένης ζωής και δεν αντικαθιστούν τη σωστή διατροφή, τον ύπνο και την ενυδάτωση.

nutricosmetics

– Επειδή είναι μια νέα κατηγορία προϊόντων, πώς μπορούμε να ξεχωρίσουμε ένα αξιόπιστο προϊόν;

Είναι απολύτως λογικό να αναρωτιόμαστε ποια προϊόντα μπορούμε να εμπιστευτούμε. Αρχικά, ένα αξιόπιστο nutricosmetic αναγράφει πλήρως και καθαρά τα συστατικά του, και περιέχει κλινικά τεκμηριωμένα ή πατενταρισμένα δραστικά συστατικά. Διαθέτει πιστοποιήσεις ποιότητας και ασφάλειας, όπως ότι είναι vegan ή ότι δεν περιέχει συστατικά από γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς, που αποτελούν ισχυρούς δείκτες της δέσμευσης μιας μάρκας για την ασφάλεια και την ακεραιότητα. Αναγράφει επίσης τις τυπικές δηλώσεις ευθύνης της ΕΕ (για παράδειγμα, «Μην υπερβαίνετε τη συνιστώμενη δόση» και «Τα συμπληρώματα δεν υποκαθιστούν μια ισορροπημένη διατροφή»).

Ένα ακόμα κριτήριο για την αναγνώριση ενός αξιόπιστου προϊόντος είναι η διαφάνεια στην προμήθεια των πρώτων υλών και η συνεργασία με επιστημονικούς φορείς. Για να εξασφαλίσω την ανεξάρτητη επιστημονική τεκμηρίωση της αποτελεσματικότητας των προϊόντων της aghne, αποφάσισα να συνεργαστώ με ένα κορυφαίο επιστημονικό ίδρυμα, το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών.

nutricosmetics iStock

– Πώς προέκυψε η ενασχόλησή σας με τα nutricosmetics;

Ήταν μια απόφαση επαγγελματική όσο και βαθιά προσωπική. Εργάζομαι στον κλάδο της ομορφιάς εδώ και πολλά χρόνια και κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου είδα πώς εξελισσόταν η φροντίδα του δέρματος. Περάσαμε από τις απλές κρέμες σε εξελιγμένους ορούς, και από την επιφανειακή φροντίδα σε ισχυρά δραστικά συστατικά. Αλλά ένα πράγμα ήταν πάντα σαφές: όσο προηγμένη και αν είναι μια κρέμα, μπορεί να δράσει μόνο στα εξωτερικά στρώματα του δέρματος. Η πραγματική υγεία, η ανθεκτικότητα και η λάμψη του δέρματος χτίζονται πολύ πιο βαθιά, στα ζωντανά κύτταρα, που τρέφονται καθημερινά από όσα εμείς τρώμε και από τον τρόπο που φροντίζουμε τον εαυτό μας από μέσα.

Ταυτόχρονα, παρατήρησα μια αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο οι γυναίκες, συμπεριλαμβανομένου και του εαυτού μου, αντιλαμβάνονται την ομορφιά. Δεν θέλουμε πλέον γρήγορες λύσεις ή «καλύψεις». Θέλουμε έναν ολιστικό τρόπο φροντίδας που να σέβεται τη βιολογία μας και να υποστηρίζει όχι μόνο την εμφάνισή μας, αλλά και το πώς νιώθουμε. Έτσι γεννήθηκε η aghne. Είναι ένα brand που εκφράζει την αγάπη μου για τον μεσογειακό τρόπο ζωής, την πλούσια βοτανική κληρονομιά της Μεσογείου, τη δύναμη της επιστήμης και της έρευνας και τη χαρά της αυθεντικής ομορφιάς.

– Ποιες προκλήσεις αντιμετωπίσατε στη δημιουργία του brand σας;

Η εκπαίδευση της αγοράς σε μια νέα κατηγορία, η αυστηρή νομοθεσία και η αναζήτηση και επιλογή των σωστών πρώτων υλών ήταν από τις μεγαλύτερες προκλήσεις. Επειδή δεν είχα την «ασφάλεια» μιας μεγάλης εταιρείας από πίσω, κάθε απόφαση έπρεπε να βασιστεί στη γνώση, τη διαφάνεια και τη συνεργασία με διακεκριμένους ειδικούς. Ήθελα μόνο δραστικά συστατικά με αποδεδειγμένη αποτελεσματικότητα και μεσογειακή ταυτότητα, ακόμα κι αν αυτό σήμαινε μεγαλύτερο κόστος και περισσότερο χρόνο. Το σημαντικότερο, όμως, ήταν να παραμείνω πιστή στο όραμά μου, δηλαδή να δημιουργήσω κάτι αυθεντικό και ουσιαστικό, που θα εμπνέει εμπιστοσύνη και θα χαρίζει φροντίδα.

– Πώς ορίζετε εσείς την «ομορφιά από μέσα προς τα έξω»;

Η αληθινή ομορφιά δεν είναι αποτέλεσμα, είναι διαδικασία. Ξεκινά μέσα από την ισορροπία σώματος, νου και ψυχής. Το δέρμα είναι καθρέφτης της εσωτερικής μας κατάστασης. Όταν τρεφόμαστε σωστά, ξεκουραζόμαστε και ελέγχουμε το άγχος, το δέρμα αντανακλά αυτή τη φροντίδα. «Ομορφιά από μέσα» σημαίνει να αντιμετωπίζεις το σώμα σου με ευγένεια, να του δίνεις αυτά που χρειάζεται και να το αφήνεις να εκφράσει τη φυσική του λάμψη.

«Για μένα, η ομορφιά από μέσα είναι επίσης συναισθηματική. Είναι η αυτοπεποίθηση που έρχεται όταν αντιμετωπίζουμε το σώμα μας με ευγένεια και σεβασμό».

nutricosmetics

– Τι νέο βλέπετε να έρχεται στον χώρο της ομορφιάς;

Η ομορφιά του μέλλοντος θα είναι ολιστική, βιώσιμη και επιστημονικά τεκμηριωμένη. Αυτό σημαίνει αρχικά ότι η ομορφιά θα συνεχίσει να συγχωνεύεται με κατηγορίες όπως η διατροφή, η ψυχική ευεξία και η ιατρική του τρόπου ζωής. Τα διατροφικά καλλυντικά είναι μόνο η αρχή αυτής της σύγκλισης.

Στη συνέχεια, πιστεύω ότι θα δοθεί έμφαση στην εξατομίκευση και τη στόχευση. Η πρόοδος της επιστήμης και της τεχνολογίας θα μας επιτρέψει να κατανοήσουμε το δέρμα και το σώμα μας σε κυτταρικό επίπεδο, κι αυτό θα οδηγήσει σε λύσεις βασισμένες στη μοναδική βιολογία του καθενός.

Επιπλέον, διαφαίνεται ήδη ότι η ομορφιά θα έχει λιγότερο να κάνει με την αντιγήρανση και περισσότερο με την προγήρανση. Θα αρχίσουμε, δηλαδή, να αποδεχόμαστε με χάρη το πέρασμα του χρόνου, επενδύοντας παράλληλα στην υγεία και τη ζωτικότητα των κυττάρων μας.

Τέλος, το μέλλον της ομορφιάς έχει να κάνει με τη διαφάνεια και την ευθύνη. Οι καταναλωτές απαιτούν ειλικρίνεια, βιωσιμότητα και επιστημονική αξιοπιστία. Οι μάρκες που θα επιτύχουν θα είναι αυτές που συνδυάζουν την τεκμηριωμένη αποτελεσματικότητα με τις ηθικές αξίες, τον μινιμαλισμό και τον σεβασμό τόσο για τους ανθρώπους όσο και για τον πλανήτη.

Εν ολίγοις, η ομορφιά στο μέλλον δεν θα έχει να κάνει με την αναζήτηση της τελειότητας, αλλά με την καλλιέργεια της ανθεκτικότητας, της αυθεντικότητας και της ευεξίας, εσωτερικά και εξωτερικά.