3 φράσεις που δεν πρέπει ποτέ να λες στη δουλειά σύμφωνα με τους ειδικούς
- 2 ΟΚΤ 2025

Η επαγγελματική επιτυχία δεν εξαρτάται μόνο από τις γνώσεις και τις δεξιότητές μας, αλλά και από τον τρόπο που επικοινωνούμε. Σύμφωνα με ειδικούς στην εταιρική επικοινωνία, πολλές φορές –και ιδιαίτερα οι γυναίκες– τείνουμε να «μικραίνουμε» τον εαυτό μας στη δουλειά, με φράσεις που μειώνουν το κύρος μας και την αξία του μηνύματός μας. Αυτό το φαινόμενο αποκαλείται σύνδρομο του απατεώνα (imposter syndrome) και μπορεί, χωρίς να το καταλάβουμε, να υπονομεύει την καριέρα μας.
Οι ειδικοί σε θέματα επικοινωνίας επισημαίνουν 3 χαρακτηριστικές φράσεις που πρέπει να αποφεύγουμε στον χώρο εργασίας, αλλά και πώς μπορούμε να τις αντικαταστήσουμε με πιο δυναμικές εκδοχές.
1. «Θα πάρει μόνο ένα λεπτό»
Η πρόθεση πίσω από αυτή τη φράση είναι συνήθως καλή: θέλουμε να δείξουμε σεβασμό στον χρόνο του άλλου. Ωστόσο, στην πραγματικότητα καμία συζήτηση δεν κρατάει «ένα λεπτό». Έτσι, δημιουργούμε μια ψευδή προσδοκία και συχνά εκνευρίζουμε τον συνομιλητή μας.
Επιπλέον, παρουσιάζουμε το αίτημά μας ως κάτι ασήμαντο, μειώνοντας την αξία του. Μια καλύτερη προσέγγιση είναι να δώσουμε σαφήνεια και βαρύτητα στο θέμα μας. Για παράδειγμα: «Θέλω να κλείσουμε μια ώρα την επόμενη εβδομάδα για να συζητήσουμε τα θέματα Α, Β και Γ. Πες μου αν σε βολεύει αυτός ο χρόνος». Με αυτόν τον τρόπο, η συζήτηση αποκτά ουσία και δείχνουμε ότι εκτιμάμε τον χρόνο και την προσοχή του άλλου.
2. «Κανένα πρόβλημα αν δεν…»
Συχνά χρησιμοποιούμε αυτή τη φράση για να «μαλακώσουμε» ένα αίτημά μας. Στην πραγματικότητα, όμως, δίνουμε το μήνυμα ότι δεν είναι σημαντικό, ακόμη κι αν είναι. Έτσι, ο άλλος ενδέχεται να το βάλει χαμηλότερα στη λίστα προτεραιοτήτων του.
Αντί για αυτό, οι ειδικοί σε θέματα επικοινωνίας, προτείνουν να είμαστε ξεκάθαροι σχετικά με την ανάγκη και το χρονοδιάγραμμα. Για παράδειγμα: «Θα εκτιμούσα πολύ αν μπορούσες να μου στείλεις τις διορθώσεις μέχρι το απόγευμα, γιατί η τελική έκδοση πρέπει να παραδοθεί αύριο». Όταν εξηγούμε τον λόγο και το πλαίσιο, είναι πολύ πιο πιθανό να λάβουμε την απαραίτητη ανταπόκριση.
3. «Δεν είμαι ειδικός, αλλά…»
Μπορεί να νομίζουμε ότι δείχνουμε μετριοφροσύνη, αλλά στην ουσία ακυρώνουμε τον εαυτό μας. Η φράση αυτή μειώνει την αξιοπιστία μας και δημιουργεί αμφιβολία για τις ικανότητές μας.
Ακόμη κι αν είμαστε οι νεότεροι στην ομάδα ή δεν έχουμε τον ίδιο τίτλο με έναν ανώτερο στέλεχος, αυτό δεν σημαίνει ότι η γνώμη μας είναι λιγότερο σημαντική. Μας προσέλαβαν για τις συγκεκριμένες γνώσεις και την οπτική μας –και αυτό πρέπει να το αξιοποιούμε.
Αντί να μειώνουμε τη συμβολή μας, ας στηριχτούμε στα δυνατά μας σημεία και ας τα εκφράσουμε με σιγουριά. Αυτό όχι μόνο ενισχύει την εικόνα μας, αλλά και μας απελευθερώνει από το άγχος της «ιεραρχίας».
Η επαγγελματική επικοινωνία λοιπόν, δεν είναι απλώς η μεταφορά πληροφοριών· είναι η εικόνα που προβάλλουμε για τον εαυτό μας. Οι φράσεις που μειώνουν την αξία μας μπορεί να φαίνονται αθώες, αλλά στην πραγματικότητα μας υποσκάπτουν.
Αντί να ζητάμε συγγνώμη για τον χρόνο ή τις γνώσεις μας, μπορούμε να εκφραζόμαστε με σαφήνεια, αυτοπεποίθηση και σεβασμό. Έτσι, όχι μόνο κερδίζουμε την προσοχή που μας αξίζει, αλλά και χτίζουμε μια πιο ισχυρή επαγγελματική παρουσία.