H Μεγάλη Χίμαιρα: Στο τελευταίο γύρισμα στη Δήλο, κατάλαβα γιατί θα κολλήσεις με τη μίνι σειρά
- 18 ΙΟΥΝ 2025

Δεν ξέρω αν υπήρχε πιο ταιριαστό μέρος από τη Δήλο, για να πουν “It’s a wrap” οι συντελεστές της μίνι σειράς 6 επεισοδίων που έρχεται στις οθόνες μας την ερχόμενη τηλεοπτική σεζόν στην ΕΡΤ, για να μας μεταφέρει στο λογοτεχνικό σύμπαν της Μεγάλης Χίμαιρας του Μ. Καραγάτση. Την Τετάρτη, 11 Ιουνίου, το ραντεβού δόθηκε στο νησί γύρω από το οποίο απλώθηκαν οι Κυκλάδες, στον ιερό τόπο του αρχαίου πολιτισμού που παραμένει μέχρι σήμερα ένα παράθυρο στην αρχαιότητα. Οι συντελεστές της σειράς Μεγάλη Χίμαιρα γύρισαν τις τελευταίες τους σκηνές με το φως του ηλιοβασιλέματος να χαρίζει τη μοναδική του ομορφιά στον τόπο όπου εκφράζεται το πάθος της Μαρίνας του Καραγάτση, για τους μύθους της Ελλάδας και το φως της.
Η σειρά Μεγάλη Χίμαιρα θα ζωντανέψει τη νέα τηλεοπτική σεζόν στο ERTFLIX και την ΕΡΤ1. Τη σκηνοθεσία της σειράς υπογράφει ο Βαρδής Μαρινάκης και το σενάριο ο Παναγιώτης Ιωσηφέλης. Το πρώτο πράγμα που ξέρεις γι’ αυτήν είναι ότι αποτελεί μία υπερπαραγωγή ύψους 6.000.000 ευρώ (πρόκειται για συμπαραγωγή της ΕΡΤ, των ελληνικών Foss Productions και Boo Productions, της ιταλικής Mompracem Films και της γερμανικής Beta Films). Το επόμενο είναι ότι τα γυρίσματα της μίνι σειράς κράτησαν μήνες. Ξεκίνησαν τον Νοέμβριο του 2024 κι έγιναν στην Αθήνα, τη Σύρο, την Τεργέστη της Ιταλίας ως και τη Δήλο και τη Ρήνεια.
Τι μάθαμε στο τελευταίο γύρισμα της Μεγάλης Χίμαιρας στη Δήλο
Κάτι μου λέει ότι δεν ήταν μόνο η ιερότητα του τόπου γύρου, που φιλοξένησε δημοσιογράφους και συντελεστές της σειράς την Τετάρτη 11 Ιουνίου για το τέλος των γυρισμάτων της Μεγάλης Χίμαιρας, που επέβαλε στο συνεργείο και τους 3 πρωταγωνιστές της (Φωτεινή Πελούζο- Μαρίνα, Ανδρέας Κωνσταντίνου- Γιάννης Ρεΐζης, Δημήτρης Κίτσος- Μηνάς Ρεΐζης) τη σοβαρότητα και την προσήλωση με την οποία τους είδαμε να προσεγγίζουν τις σκηνές που έπρεπε να γυριστούν.
Οι τελευταίες από αυτές ήταν ένας περίπατος της Μαρίνας, που για τις ανάγκες της σειράς και λόγω της ελληνοϊταλικής καταγωγής της Φωτεινής Πελούζο έχει γίνει Ιταλίδα ενώ στο εμβληματικό βιβλίο του Μ. Καραγάτση ήταν Γαλλίδα και του Γιάννη Ρεΐζη, του ιδιοκτήτη του πλοίου Χίμαιρα και συζύγου της, ανάμεσα στα αρχαία που τη συναρπάζουν.
Η βόλτα τους κατέληγε στο ιερό του Απόλλωνα όπου εμφανίζεται και ο αδερφός του Γιάννη Ρεΐζη, Μηνάς.
Στο βιβλίο, η Μαρίνα ερωτεύεται τον Γιάννη και εγκαθίσταται μαζί του στη Σύρο, όπου ζει η οικογένειά του. Η Μαρίνα προσπαθεί να προσαρμοστεί στη ζωή στη Σύρο κοντά στη μητέρα του (που στη σειρά θα υποδυθεί η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη), ενώ ο Μηνάς ο αδερφός του Γιάννη, θα μπει στη ζωή της με καταλυτικό τρόπο.
Η αίσθηση του να είσαι ξένος, η ενοχή, η ένταση και ο πλούτος των συναισθημάτων της Μαρίνας, ο έρωτας και ο θάνατος είναι μερικά μόνο από τα θέματα της Μεγάλης Χίμαιρας.
Παρακολουθώντας όχι μόνο αυτό το γύρισμα αλλά και εικόνες από προηγούμενα γυρίσματα που πραγματοποιήθηκαν, δεν γίνεται να μην αισθανθώ ότι η ατμόσφαιρα της εποχής του 1930 αποδίδεται μπροστά στα μάτια μας.
Στο πλοίο του γυρισμού από τη Δήλο στη Μύκονο, αργά το βράδυ της Τετάρτη έγινε η συζήτηση των πρωταγωνιστών και του σκηνοθέτη με τους δημοσιογράφους που με δέος περιτριγύριζαν τη Δήλο όλες τις προηγούμενες ώρες. Στο πλοίο αυτό όπου η περιέργεια των δημοσιογράφων συνυπήρχε με την κούραση αλλά και την ικανοποίηση του τέλους των γυρισμάτων της μίνι σειράς για τους συντελεστές, μάθαμε ότι αυτό που θα κάνει η Μεγάλη Χίμαιρα της ΕΡΤ είναι να πει την ιστορία της Μαρίνας, που απλά έτυχε να ζει εκείνη την εποχή. Αυτό μας είπε ο σκηνοθέτης Βαρδής Μαρινάκης.
«Είμαστε στο 2025. Οπότε αφεθήκαμε ελεύθεροι, δημιουργικά και σκεπτόμενοι το κοινό που είναι το 2025. Δηλαδή δεν είπαμε: τώρα θα κάνουμε μια σειρά εποχής. Όχι, τώρα κάνουμε την ιστορία της Μαρίνας που συμβαίνει εκείνη την εποχή που υπήρχε πατριαρχία, που η ζωή μιας γυναίκας να εκφραστεί σεξουαλικά συναντούσε δυσκολίες και αυτό δημιουργεί μια αντίθεση, ένα δράμα το οποίο είναι συναρπαστικό για τον θεατή», σημείωσε.
Ο Βαρδής Μαρινάκης έχει δει ήδη τα πρώτα 2 επεισόδια της μίνι σειράς και παρόλο που είναι σκληρός κριτής του εαυτού του, μοιράστηκε ότι είναι ενθουσιασμένος με το αποτέλεσμα. Ανάμεσα σε όσα μάθαμε ήταν οι 2000 κομπάρσοι, τα κοστούμια ακόμα περισσότερα και φερμένα από την Ιταλία και την Ισπανία, ενώ κάποια ράφτηκαν και στην Ελλάδα. Παρόλο που ο σκηνοθέτης όπως και οι ηθοποιοί του είχαν στο μυαλό τους να πουν μία ιστορία ανθρώπινη κι όχι μία ιστορία εποχής, οι τόποι που φιλοξένησαν τη σειρά, η Σύρος η Τεργέστη και η Αθήνα μεταμορφώθηκαν όσο χρειάστηκε για να μοιάζουν με πόλεις του 30.
Μιλώντας για την επιλογή της Φωτεινής Πελούζο για τον ρόλο της Μαρίνας, ο Βαρδής Μαρινάκης σημείωσε ότι με το που εμφανίστηκε, έγινε η πρώτη επιλογή για τον ρόλο.
«Η Φωτεινή έχει κάτι που πολύ μοντέρνο θεωρώ. Η Φωτεινή είναι η πρώτη ανατροπή σε σχέση με το βιβλίο. Πόσο μοντέρνα είναι η Μαρίνα στη δουλειά που κάναμε; Γιατί δεν είναι η όμορφη, μόνο η όμορφη γυναίκα που μέσα της έχει κάτι εσωτερικό και σιγοκαίει και βράζει κτλ. Είναι και όμορφη και δυναμική και με ελαττώματα. Δεν είναι η γυναίκα με τη ματιά του άντρα», εξήγησε.
Όσα μας είπαν οι πρωταγωνιστές της σειράς
Η Φωτεινή Πελούζο, η Μαρίνα της Μεγάλης Χίμαιρας πέρασε τους τελευταίους μήνες αφοσιωμένη σε αυτό το project. «Προσωπικά για μένα ήταν πάρα πολύ δύσκολο. Ήταν η πρώτη εμπειρία που είχα στην Ελλάδα. Είχα άγχος και αφοσιώθηκα σε αυτό», τόνισε σημειώνοντας ότι η Μαρίνα την επηρέαζε κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων. «Ήταν κάτι που δεν μπορούσα να ξεπλύνω από πάνω μου απευθείας όταν τέλειωνε κάθε γύρισμα. Αλλά τώρα που ολοκληρώθηκαν τα γυρίσματα περνάμε σε άλλα πράγματα. Εγώ τώρα είμαι στις Συρακούσες και παίζω Αντιγόνη στο θέατρο» είπε γελώντας και εξήγησε ότι οι μεγαλύτερες δυσκολίες στα γυρίσματα ήταν οι καιρικές συνθήκες.
«Δυσκολεύτηκα πολύ με το κρύο», σημείωσε, ενώ ο Δημήτρης Κίτσος παραδέχτηκε ότι η σκηνή που τον δυσκόλεψε περισσότερο ήταν μία που έπρεπε να γυριστεί εξολοκλήρου στα γαλλικά, αλλά και στη σκηνή του χορού του γάμου του ζευγαριού στη Σύρο. Ο Ανδρέας Κωνσταντίνου δυσκολεύτηκε περισσότερο στην «πρώτη πρώτη σκηνή, γιατί πάντα είναι κάτι που αρχίζει κάπως αμήχανα και άγαρμπα και μετά βρίσκει την πορεία του».
Τώρα που τα γυρίσματα τέλειωσαν η Φωτεινή Πελούζο είναι έτοιμη να την αφήσει πίσω της. «Προσωπικά αισθάνομαι ότι κάθε δουλειά τελικά μου αφήνει κάτι για τη ζωή μου, αλλά νομίζω πως είναι κάπως σαν ένα πουλάκι που πρέπει να πετάξει με τα φτερά του μόνο του και εγώ πρέπει να ξαναβρώ τη ζωή μου», επεσήμανε η ηθοποιός καθισμένη απέναντί μας μαζί με τους συναδέλφους της, Ανδρέα Κωνσταντίνου και Δημήτρη Κίτσο, που ακόμα φορούσαν τα κοστούμια των 2 αδερφών της σειράς.
«Εγώ νομίζω ότι η Μαρίνα είναι μια κοπέλα που ψάχνει να βρει το δρόμο της και εν τέλει δεν το βρίσκει γιατί έχει και πολλές συγκρούσεις προσωπικές της και δεν μπορεί να ξεπεράσει μερικά πράγματα, μερικά εμπόδια ψυχολογικά που έχει, αλλά είναι μια πορεία που πιάνει όλη της τη ζωή, το να ψάξει τον χώρο της στον κόσμο, να επιβάλει κάπως την προσωπικότητά της», λέει για τον χαρακτήρα που υποδύεται και επισημαίνει το αυτονόητο είτε ζεις στο 1930 είτε στο 2025: «Οι κοπέλες έχουμε πάντα να παλέψουμε πολύ περισσότερο για να το κάνουμε αυτό».
«Εγώ αυτό που κρατώ από τον Μηνά ήταν και είναι μία υπενθύμιση», θα πει ο Δημήτρης Κίτσος για τον ρόλο του. «Ο πυρήνας για μένα αυτού του χαρακτήρα έχει να κάνει με το ότι είναι σαν να έχει τη γνώση ότι θα πεθάνει πολύ νέος. Και αυτό ορίζει τον τρόπο που ρουφάει τη ζωή. Άρα μπορεί να σε αγχώνει και ο θάνατος και θες και εσύ να ρουφήξεις τη ζωή, να ζήσεις πράγματα στην προσωπική σου ζωή γενικά να μην αφήνεις τα πράγματα για την επόμενη μέρα».
Όσο για το αν ο ρόλος του Γιάννη Ρεΐζη θα αφήσει κάτι στον Ανδρέα Κωνσταντίνου που θα κρατήσει στη δική του ζωή, εκείνος λέει πως σε κάθε ρόλο του «Απλώς παρατηρώ αναγωγές σε ανάλογες εμπειρίες που έχω εγώ. Σε λειτουργίες και συμπεριφορές». Ο ίδιος εξηγεί ότι όταν ένα project τελειώνει, ολοκληρώνεται μέσα του.
«Για μένα όταν κάτι τελειώνει, τελειώνει. Ό,τι κάναμε κάναμε. Ξέρεις, κάνεις κάτι και εύχεσαι το καλύτερο γι’ αυτό. Αλλά δεν είναι στο χέρι σου», σημειώνει για το πόσο τον απασχολεί πώς θα αντιμετωπίσει ο τηλεθεατής τη σειρά.
Η αγάπη του για το βιβλίο Μεγάλη Χίμαιρα ήταν που τον έκανε να πει το «ναι» στη μίνι σειρά που θα προβληθεί από την ΕΡΤ. «Όντως και για μένα το ήταν ένα πολύ αγαπημένο- και παραμένει αγαπημένο- μυθιστόρημα. Μάλλον αυτό ήταν η αρχή για να μπω σε αυτή την ιστορία. Διαβάζεις ένα πράγμα και κάτι σε συγκινεί. Εμένα η Μεγάλη Χίμαιρα με συγκίνησε από την πρώτη στιγμή», σημείωσε.
«Όλοι οι ήρωες είναι τραγικοί σε αυτή την ιστορία», επεσήμανε ο Ανδρέας Κωνσταντίνου, ενώ ο Δημήτρης Κίτσος εξήγησε ότι ένα έργο του 1930 μπορεί να είναι όσο επίκαιρο «όσο και μία αρχαία τραγωδία. Έχει να κάνει με το τι έχει γραφτεί σε αυτό το έργο».
Οι 3 πρωταγωνιστές της Μεγάλης Χίμαιρας φυσικά αναφέρθηκαν και στην Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, με την οποία συνεργάστηκαν αποθεώνοντας τη γενναιοδωρία και τον επαγγελματισμό της.
«Για μένα ήταν τεράστιο μάθημα να δουλεύω με την Καρυοφυλλιά, την εκτιμούσα και την θαυμάζω πολλά χρόνια από τότε που την είχα δει. Νομίζω ότι ήταν ίσως ο πιο επαγγελματίας στο σετ από άποψη διάθεσης, ενέργειας, μελέτης, ετοιμότητας στην οδηγία. Είχε τις απόψεις της αλλά δεν ήταν σκληρή μέσα σε αυτές», είπε ο Δημήτρης Κίτσος ενώ ο Ανδρέας Κωνσταντίνου χαρακτήρισε τη συνάδελφό του πολύ γενναιόδωρη.
«Έδινε πάντα καινούργιες ιδέες και ήτανε πάντα πολύ ανοιχτή στον διάλογο και ήθελε πραγματικά να δέσει με εμάς για να δημιουργήσει κάτι. Και νομίζω ότι έχει αυτή τη μεγάλη αρετή να παραμένει ένα παιδί που απορροφάει από τους άλλους κάτι κάθε μέρα στη δουλειά. Μου συμπεριφέρθηκε πολύ γενναιόδωρα και πολύ φιλικά και ήθελε από την πρώτη στιγμή να κάνουμε αυτό το project μαζί», συμπλήρωσε η Φωτεινή Πελούζο.
Και δεν απέφυγαν να μιλήσουν για τις Χίμαιρες της ζωής τους. «Διαρκώς κυνηγάμε Χίμαιρες, δεν κάνουμε και τίποτα άλλο και υπαρξιακά και φιλοσοφικά και ρεαλιστικά εντέλει», είπε ο Ανδρέας Κωνσταντίνου και η Φωτεινή Πελούζο συμφώνησε ότι κάθε μέρα είναι μία μάχη για να κατακτήσει κανείς τις Χίμαιρές του. «Είναι μία καθημερινή διαδικασία» και για τον Δημήτρη Κίτσο.
«Η μεγαλύτερη Χίμαιρα της εποχής μας είναι ότι χάνουμε την ανθρωπιά μας μεταξύ μας. Ο καθένας πρέπει κάπως να τη λύσει με τον εαυτό του», έκλεισε η Φωτεινή Πελούζο.
Η Χίμαιρα στο βιβλίο του Μ. Καραγάτση είναι ένα πλοίο που συμβολίζει μία ζωή που ονειρεύτηκαν οι ήρωες και που τελικά κάποτε ναυαγεί.
Η Μεγάλη Χίμαιρα που παρακολουθήσαμε να ολοκληρώνεται μπροστά στα μάτια μας είναι ένα ακόμα όνειρο. Ένα όνειρο που οι συντελεστές της σειράς δημιούργησαν με το βλέμμα στον θεατή του σήμερα αλλά και τις αγορές του εξωτερικού.
Ένα όνειρο που τουλάχιστον απ’ όσα είδα κι άκουσα στη Δήλο δεν είναι μία αφηρημένη υπόσχεση κι ένα μεγάλο στοίχημα, αλλά ένα πολύ στέρεο, απτό, δύσκολο και σπουδαίο έργο που περιμένει να το δούμε.
Και κάτι μου λέει ότι θα μας καθηλώσει.