ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ

12 βασικοί κανόνες για να μην κάνεις λάθος δώρο ποτέ ξανά

Roberta Sant'Anna/Unsplash+

Έχεις βρεθεί ποτέ στη δύσκολη στιγμή να προσφέρεις ένα δώρο που εσύ θεωρούσες τέλειο, αλλά ο παραλήπτης δεν ενθουσιάστηκε όσο περίμενες; Αν ναι, δεν είσαι η μόνη. Σύμφωνα με έρευνες στην ψυχολογία και το marketing, οι άνθρωποι που κάνουν δώρα και αυτοί που τα λαμβάνουν συχνά έχουν τελείως διαφορετικές προσδοκίες για το τι θεωρείται «καλό δώρο».

Μόνο στις γιορτές, οι καταναλωτές ξοδεύουν εκατοντάδες δισεκατομμύρια, αλλά σχεδόν 1 στα 5 δώρα επιστρέφεται, ποσοστό υψηλότερο από οποιαδήποτε άλλη περίοδο του χρόνου. Το πρόβλημα δεν είναι η πρόθεση, αλλά η αστοχία στην επιλογή. Η επιστημονική έρευνα, όμως, δίνει ξεκάθαρες απαντήσεις. Ακολουθούν 12 do’s και don’ts, για να γίνεις καλύτερη/ος στο να χαρίζεις δώρα και να κάνεις τους παραλήπτες σου πραγματικά χαρούμενους.

✅ Κάνε δώρα με προοπτική

Συνήθως εστιάζουμε στη στιγμή του ανοίγματος: την έκπληξη, το χαμόγελο. Όμως οι παραλήπτες ενδιαφέρονται περισσότερο για το πώς θα χρησιμοποιήσουν το δώρο στην καθημερινότητά τους. Ένα πρακτικό και χρήσιμο αντικείμενο εκτιμάται πολύ περισσότερο από κάτι εντυπωσιακό αλλά άχρηστο.

Tip: Μια καλή καφετιέρα θα φέρει περισσότερη μακροχρόνια χαρά από μια συσκευή για fondue που χρησιμοποιείται σπάνια.

✅ Δώσε αυτό που πραγματικά θέλουν

12 βασικοί κανόνες για να μην κάνεις λάθος δώρο ποτέ ξανά/ για δώρα που όλοι θα λατρέψουν

Οι άνθρωποι τείνουν να θέλουν να κάνουν έκπληξη, αλλά οι παραλήπτες προτιμούν δώρο από λίστα επιθυμιών ή κατάλογο. Έρευνες δείχνουν ότι όταν οι παραλήπτες παίρνουν αυτό που ζήτησαν, το θεωρούν πιο προσεγμένο και χρήσιμο.

Tip: Αν ένα παιδί ζητήσει συγκεκριμένο πατίνι από τον Άγιο Βασίλη, προτίμησε να του πάρεις ακριβώς αυτό αντί για κάτι άλλο.

✅ Χάρισε κάτι που χρησιμοποιείς κι εσύ

Πολλοί αποφεύγουν να δωρίσουν κάτι που ήδη έχουν, φοβούμενοι ότι χάνει τη μοναδικότητά του. Όμως έρευνες δείχνουν ότι όταν λες «το έχω κι εγώ», προσθέτεις προσωπική σύσταση ποιότητας και δημιουργείς αίσθημα εγγύτητας με τον παραλήπτη.

Tip: Αρκεί να μην είναι εκτός ενδιαφερόντων του. Ένα αθλητικό μπλουζάκι σε κάποιον που δεν ασχολείται με τον αθλητισμό μάλλον δεν θα εκτιμηθεί.

✅ Δώσε συναισθηματικά δώρα

Αναμνηστικά, φωτογραφικά άλμπουμ, χειρόγραφες κάρτες. Οι παραλήπτες τα αγαπούν, αλλά οι δωρητές συχνά τα αποφεύγουν φοβούμενοι ότι «θα τα χάσουν». Έρευνες δείχνουν ότι τα συναισθηματικά δώρα φέρνουν μεγαλύτερη και διαρκέστερη χαρά.

Tip: Μην φοβάσαι να δείξεις ευαισθησία. Tα συναισθηματικά δώρα χαρίζουν τα μεγαλύτερα χαμόγελα.

✅ Προτίμησε δώρα εμπειρίας

Μουσικές συναυλίες, θεατρικές παραστάσεις, μαθήματα μαγειρικής, σύντομες αποδράσεις. Η έρευνα δείχνει ότι τα δώρα εμπειρίας δημιουργούν μεγαλύτερη χαρά και ενισχύουν τη συναισθηματική σύνδεση μεταξύ δωρητή και παραλήπτη, περισσότερο από τα υλικά αντικείμενα.

✅ Κάνε δώρα απρόσμενα

Μικρές εκπλήξεις εκτός γενεθλίων και γιορτών εκτιμώνται ιδιαίτερα. Ένα απλό δώρο σε μια τυχαία μέρα μπορεί να φέρει ίσου μεγάλη ή και μεγαλύτερη χαρά από ένα ακριβό δώρο σε επίσημη περίσταση.

✅Δώσε χρόνο στον εαυτό σου

Το last-minute shopping αυξάνει το άγχος και μειώνει την ποιότητα της επιλογής. Οι καλύτεροι δωρητές προγραμματίζουν από νωρίς, κρατούν σημειώσεις και παρακολουθούν μικρές επιθυμίες των παραληπτών.

✅Μην πιστεύεις πως ό,τι πιο ακριβό σημαίνει καλύτερο

Η τιμή δεν καθορίζει την εκτίμηση. Οι παραλήπτες ενδιαφέρονται περισσότερο για την ποιότητα και τη χρησιμότητα του δώρου. Αν βρεις κάτι τέλειο σε προσφορά, μην νιώθεις τύψεις.

✅Μην φοβάσαι να σπάσεις τους κανόνες

Το σημαντικότερο είναι να ταιριάζουν στις ανάγκες του παραλήπτη.

✅Μην το παρακάνεις με τη συσκευασία

Ένα υπερβολικό περιτύλιγμα, μπορεί να δώσει την εντύπωση ότι προσπαθείς υπερβολικά. Έρευνες δείχνουν ότι η λιτή και προσεγμένη παρουσίαση είναι συχνά πιο εκτιμητέα.

✅ Μην αμελείς το μετά την προσφορά

Κάποιοι νιώθουν ότι μόλις έδωσαν το δώρο, «τελείωσαν». Έρευνες δείχνουν ότι αυτό μπορεί να μειώσει τη γενναιοδωρία και την προσοχή που δείχνουν στη συνέχεια. Η φροντίδα συνεχίζεται, ακόμα κι αφού δοθεί το δώρο.

✅ Μην αγχώνεσαι υπερβολικά

Τελικά, πιο σημαντικό από το δώρο είναι να δείξεις ότι ο παραλήπτης έχει σημασία για σένα. Αν το πετύχεις, ακόμα και μικρά λάθη γίνονται ανεκτά.

Η παγίδα του «τέλειου δώρου»

Δεν είναι θέμα χρημάτων ή εντυπωσιασμού. Είναι θέμα προσοχής, σκέψης και χρόνου. Όταν κατανοείς τις ανάγκες του παραλήπτη και δίνεις με πρόθεση, η χαρά που φέρνεις είναι πραγματική και διαρκεί πολύ περισσότερο από οποιοδήποτε αντικείμενο.

Exit mobile version