Τα τσαλακωμένα ρούχα είναι η νέα τάση και δεν θα χρειαστεί να σιδερώσεις ποτέ ξανά
- 29 ΙΟΥΛ 2025
«Το στιλ δεν έχει να κάνει με τα ρούχα, αλλά με το ποιος είσαι», είχε πει ο ευφυής Alexander McQueen, ένας από τους πρώτους σχεδιαστές μόδας που τόλμησαν να εξερευνήσουν την αντισυμβατική ομορφιά, στην προσπάθειά του να τονίσει τα ακραία πρότυπα ομορφιάς που έχει ορίσει η μόδα και η κοινωνία.
Η μόδα ήταν πάντα υπέρμαχος της τελειότητας ακόμα κι αν αυτό «σκότωνε» την αυθεντικότητα. Ειδικά, στη σύγχρονη εποχή των social media και του photoshop, η εμμονή με την τελειότητα αντανακλά τη σύγχρονη κοινωνική πραγματικότητα. Mια πραγματικότητα που ο χώρος της μόδας «τρέφει» διαρκώς μέσα από τις πασαρέλες, αλλά και του τι προβάλλεται στα περιοδικά μόδας. Παρ’ όλα αυτά, οι γρήγοροι ρυθμοί στους οποίους κινείται η βιομηχανία αυτή και ο τρόπος που «καταναλώνουμε» την μια τάση μετά την άλλη, έχει πια κουράσει. Πολλοί/ες αναζητούν την αυθεντικότητα μέσω του στιλ τους, ακόμα κι αν αυτή δεν συναντά τα standards που θέτει η μόδα. Η ανάγκη για σταθερότητα και για μια πιο χαλαρή προσέγγιση προς τις αμέτρητες τάσεις που κυκλοφορούν κάθε σεζόν, έχει γίνει επιτακτική. Kαι οι σχεδιαστές μόδας την αναζητούν πια και μέσα από τα τσαλακωμένα ρούχα.

Οι σχεδιαστές αντιδρούν στην «τέχνη της τελειότητας» που προωθούν όλα αυτά τα χρόνια και στρέφονται σε ό,τι κάνει έναν άνθρωπο (και το ντύσιμό του), να δείχνει πιο αληθινός. Κάπως έτσι, μπορεί να μεταφράσει κανείς τα τσαλακωμένα ρούχα -τη νέα τάση που είναι πολλά περισσότερα από ένα ακόμη trend, αλλά ένα νέο mindset που μας επιτρέπει να είμαστε ο εαυτός μας.
Τα τσαλακωμένα ρούχα στη μόδα είναι ένα βήμα προς το αυθεντικό
Σε μια συνέντευξη του Jonathan Anderson (ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου Dior), σε ένα από τα πιο αγαπημένα μου podcasts μόδας, το Fashion Neurosis της Bella Freud, εκφράζει την ανάγκη του να ξεφύγουμε από το τέλειο. «Ο ρόλος ενός σχεδιαστή είναι, κατά μία έννοια, να κυνηγά μια ιδέα της τελειότητας, αλλά και της ατέλειας στους ανθρώπους», αναφέρει σχετικά.
Η σύγχρονη μόδα αρχίζει να ξεφεύγει από το «κυνήγι της τελειότητας» και της ψεύτικης ομορφιάς (σε όλες τις εκφάνσεις της), και «αγκαλιάζει» την αυθεντικότητα. Δεν είναι καθόλου περίεργο, λοιπόν, που τα τσαλακωμένα ρούχα, βρίσκονται στο επίκεντρο των Spring/Summer 2025 και Fall/Winter 2025/26 συλλογών. Υφάσματα που είναι σκόπιμα ζαρωμένα, ραφές στα ρούχα σε σημεία που δεν θα έπρεπε να είναι, περίεργα κοψίματα, καθώς και «ακανόνιστες» πιέτες και ντραπέ, κυριαρχούν στα ενδύματα που βλέπουμε στις πασαρέλες και μας υπενθυμίζουν ότι κανείς δεν είναι τέλειος.
Στην ψηφιακή εποχή που κυριαρχείται από τα φίλτρα «ομορφιάς» και την τάχα μου τελειότητα, τα τσαλακωμένα ρούχα έρχονται να τονίσουν τη σημαντικότητα των ατελειών.
Φυσικά, αυτή την τάση δεν τη βλέπουμε πρώτη φορά στις πασαρέλες. Χάρη στη Rei Kawakubo, τον master των pleats (πιέτες), Issey Miyake και του Yohji Yamamoto και φυσικά, την ανάγκη για αποδόμηση του ενδύματος του Martin Margiela στα 1980s, τα τσαλακωμένα ρούχα και υφάσματα, οι εμφανείς ραφές, τα λοξά κοψίματα και τα ανακυκλωμένα υλικά (που τώρα επηρεάζουν τις δημιουργίες πολλών οίκων όπως του Balenciaga στα χρόνια του Demna, αλλά και πιο πειραματικών brands, όπως του Mowalola), ήταν οι πρώτες ενδείξεις ότι η μόδα δεν χρειάζεται να είναι πάντα τέλεια.
Σε μια εποχή λοιπόν ομοιογένειας και μανίας με την τελειότητα, τα τσαλακωμένα ρούχα είναι ένας αέρας ανανέωσης.
Η ιδέα πίσω απ’ αυτή την τάση, είναι ότι οι σχεδιαστές θέλουν να δείξουν ότι τα ρούχα που φοράμε «έχουν ζήσει», απελευθερώνοντας μας έτσι από τη λογική της αλόγιστης κατανάλωσης. Αυτό στοχεύει και στην ανάδειξη του προσωπικού στιλ το οποίο δυστυχώς, έχει αρχίσει να είναι είδος υπό εξαφάνιση.
Η τάση αυτή, συναντά επίσης την αυξανόμενη επιθυμία για βιώσιμα και διαχρονικά ρούχα που έχουν ιστορία, αλλά και που μπορούν να φορεθούν εύκολα, χωρίς να χρειάζονται συνέχεια φροντίδα ή ακόμα και σιδέρωμα.
Βέβαια, τα τσαλακωμένα ρούχα έχουν να κάνουν και με την άνοδο της άνεσης στη μόδα, από την πανδημία κι έπειτα, προσφέροντας στους ανθρώπους την ευκαιρία να απολαμβάνουν αυτά που φοράνε, ξεφεύγοντας από τη φιλοσοφία του «η ομορφιά, είναι πόνος».
Κάπως έτσι, μέσα από τις δημιουργίες οίκων όπως Bottega Veneta, Ferragamo, Maison Margiela, The Row, Issey Miyake και Prada, βλέπουμε να κατακτιέται η τέχνη της προσεγμένης ατέλειας που είναι εκφραστική και που σπάει τα στερεότυπα της πολυτελούς μόδας.
Κάπως έτσι, τα τσαλακωμένα ρούχα λειτουργούν κάπως λυτρωτικά, τονίζοντας τη σημασία του αυθεντικού, προσωπικού και ανεπιτήδευτου στιλ. Συν του ότι δεν χρειάζεται να σιδερώνεις όλη την ώρα.