FASHION NEWS

Ο Riccardo Tisci είναι και επίσημα εκτός Burberry. Ο Daniel Lee αναλαμβάνει και καλή (τους) τύχη

@2022 Evan Agostini/Associated Press

Νομίζω ότι όσοι ασχολούνται με τη μόδα πραγματικά (όχι όσοι «εκπαιδεύονται» μόνο από τα social media), περίμεναν αυτή την ανακοίνωση από μέρα σε μέρα. Ανάμεσά τους κι εγώ (μπορείς να διαβάσεις την πρόβλεψή μου, εδώ) μια απόφαση, που προσωπικά δεν μου είναι απαραίτητα ευχάριστη. Βρίσκω τον Riccardo Tisci οραματιστή. Είναι ένας πραγματικά ταλαντούχος σχεδιαστής που κατάφερε να συστήσει στη high-end μόδα, τη δυναμική της athleisure μόδας. Ο Tisci, μέσω της δουλειάς του στον οίκο Givenchy, όπου υπηρέτησε ως καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου για 12 χρόνια (και που κατά τη γνώμη μου ήταν το τέλειο match για το brand) και μέσω του έργου του στον οίκο Burberry τα τελευταία 4 χρόνια, απέδειξε ότι η αθλητική και πολυτελής μόδα, είναι ένα match made in heaven.

Τώρα όμως, ο Tisci έφυγε για αλλού. Για πού, δεν γνωρίζουμε ακόμα, αλλά είμαι σίγουρη ότι θα θριαμβεύσει, ό,τι κι αν επιλέξει να κάνει, λόγω του τεράστιου ταλέντου του. Ο Riccardo Tisci, λοιπόν, και επίσημα, από σήμερα, Τετάρτη 28 Σεπτεμβρίου, παύει να είναι ο καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου Burberry. Η συνεργασία τους σταματάει εδώ, και πριν ακόμα «κρυώσει το πτώμα», ο οίκος ανακοίνωσε τον ακόλουθό του -μια ακόμη ένδειξη ότι ο Tisci προγραμματιζόταν να φύγει εδώ και καιρό.

Ο πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου Bottega Veneta, Daniel Lee, λοιπόν, είναι ο νέος creative director του αγγλικού label. Είναι αυτή άραγε η σωστή επιλογή για τον οίκο; Το ερώτημα γεννάται από διάφορες φήμες που κυκλοφορούν τον τελευταίο χρόνο, για τον Lee. Παρ’ όλα αυτά, ο οίκος φαίνεται ενθουσιασμένος για αυτή τη «μετάθεση».

Γιατί ο Riccardo Tisci δεν στέριωσε ποτέ στον οίκο Burberry

Οι προσδοκίες για τον Riccardo Tisci ξεκινώντας στον οίκο Burberry, το 2018, ήταν μεγάλες. Έχοντας προσφέρει μοναδικές fashion στιγμές κατά τη διάρκεια της 12ετής θητείας του στον οίκο Givenchy, το LVMH owned brand, περίμενε τη συνεργασία του με τον Riccardo Tisci να έχει τον ίδιο αντίκτυπο. Ο σχεδιαστής, αν και δεν έχει γεννηθεί στην Αγγλία (οι ρίζες του είναι ιταλικές), έχει σπουδάσει σε μια από τις πιο αναγνωρισμένες σχολές μόδας: το Central Saint Martins στο Λονδίνο, από το οποίο έχουν αποφοιτήσει μερικοί από τους πιο πετυχημένους σχεδιαστές μόδας, ανάμεσά τους και ο Alexander McQueen. Ο συσχετισμός του με την αγγλική μόδα και κουλτούρα προήλθε από εκεί, αλλά απ’ ό,τι φαίνεται, δεν ήταν αρκετός για το label.

Όπως είπα, ο Burberry είχε υψηλές προσδοκίες για τον Riccardo Tisci. Ειδικά, μετά τη δουλειά του στον οίκο Givenchy, όπου «ανέβασε» το label (και τις πωλήσεις του), σε τέτοιο επίπεδο, ώστε οι οι ακόλουθοί του, να μην έχουν καταφέρει να αγγίξουν την επιτυχία του. Παρ’ όλα αυτά, ο Tisci, ξεκίνησε στον οίκο Burberry σε μια περίεργη κοινωνικά περίοδο για την Αγγλία και όλο τον κόσμο, γενικότερα. Με τις φήμες για το Brexit να ξεκινάνε λίγο μετά την είσοδό του στον οίκο και μετέπειτα, το ξέσπασμα της πανδημίας, όλα δυσκόλεψαν αρκετά τη δουλειά του και κυρίως τις πωλήσεις.

Ο Tisci ήταν εξ’ αρχής το “underdog” και οι συνθήκες αλλά και οι υπεύθυνοι ενός τρομερά απαιτητικού label με μια πολύ συγκεκριμένη αισθητική, δεν βοήθησαν την κατάσταση. Ο Riccardo Tisci μπορεί, λοιπόν, να φεύγει από τον οίκο μετά από μόλις 4 χρόνια, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν άφησε το στίγμα του στον εμβληματικό οίκο.

Από το ξεκίνημά του, ο Tisci, αντιμετώπισε τον οίκο, όπως αντιμετωπίζει πάντα τη μόδα: με όραμα. Αν και για πολλούς ο Tisci δεν ήταν καλό ταίρι για τον οίκο Burberry, πιστεύω ότι εφόσον οι συνθήκες ήταν διαφορετικές, θα μπορούσε να είχε κάνει αυτό που πραγματικά είχε στο μυαλό του. Απόδειξη αποτελεί το reinvention του λογότυπου που έκανε, με το που «πάτησε» το πόδι του στη Burberry. Σε συνεργασία με τον Peter Saville (ο άνθρωπος υπεύθυνος για τα iconic artworks των άλμπουμ των Joy Division), επαναπροσδιόρισαν το εμβληματικό logo προσθέτοντας το γράμμα “Τ” μπροστά από το γνωστό “B”.

Το νέο design ήταν φρέσκο και έδειχνε τη δίψα του Riccardo Tisci για να αναδιατυπώσει δημιουργικά, την αισθητική του οίκου. Στα 4 αυτά χρόνια, ο Tisci σταμάτησε τη χρήση αληθινής γούνας για τις συλλογές του οίκου, ενώ ήταν υπεύθυνος για αρκετά πετυχημένες (κατ’ εμέ) συλλογές. Τώρα, απ’ ότι φαίνεται, είναι η ώρα για νέες περιπέτειες. Το ερώτημα όμως, παραμένει. Είναι ο ακόλουθός του, Daniel Lee καταλληλότερος για τον οίκο Burberry; Πολλοί έχουν προβληματιστεί με αυτή τη συνεργασία και σου εξηγώ, γιατί.

Είναι αρκετός ο Daniel Lee για να αναλάβει;

«Είμαι ενθουσιασμένος που ο Daniel γίνεται μέρος της Burberry ως ο νέος Chief Creative Office. Ο Daniel είναι ένα εξαιρετικό ταλέντο με μια μοναδική κατανόηση του σύγχρονου καταναλωτή πολυτελούς μόδας. Έχει ένα πολύ δυνατό ιστορικό εμπορικής επιτυχίας και η ανάθεσή του ενισχύει τις προσδοκίες που έχουμε για τον οίκο Burberry», σχολίασε ο Jonathan Akeroyd, Chief Executive Officer του οίκου. Ίσως για τον οίκο Burberry, η ανάγκη για πωλήσεις να είναι πολύ σημαντικότερη από ένα υγιές εργασιακό περιβάλλον. Αυτό το αναφέρω, γιατί τον Νοέμβριο του 2021 που είχε αποχωρήσει ο Daniel Lee από τον οίκο Bottega Veneta, λέγεται ότι ο λόγος δεν ήταν η απόδοσή του στη δουλειά αλλά η συμπεριφορά του.

Συγκεκριμένα σύμφωνα με δημοσίευμα του WWD, το οποίο επικαλέστηκε πηγές με γνώση της συνεργασίας του με τον οίκο Bottega Veneta, ο λόγος αποχώρησής του ήταν πως είχε κακή επικοινωνία με την ομάδα του στον οίκο. Για την ακρίβεια, πηγή στο WWD, είχε αναφέρει ότι το κλίμα στην ομάδα δεν ήταν καλό. «Υπήρχε μια δυσαρεστημένη ατμόσφαιρα στην εταιρεία». Ο Lee μάλιστα, αν και ήταν πολύ δημιουργικός και ασκούσε επιρροή με τα σχέδιά του, είχε διαπληκτισμούς με πολλά άτομα από την εταιρία. Λέγεται ότι δεν επικοινωνούσε καλά μαζί τους.

«Όταν η εταιρία είναι υγιής και το brand αποδίδει τόσο καλά, θα πρέπει να ήταν προσωπικοί οι λόγοι πίσω από αυτή την απόφαση, η οποία είναι ξεκάθαρα πολύ θαρραλέα, αν σκεφτείς την τεράστια επιτυχία του οίκου», σημείωνε μια άλλη πηγή.

Όταν ο Lee παρουσίασε την τελευταία του συλλογή για τον οίκο (αυτή για το Spring 2022), στα παρασκήνια του show υπήρχε πολύ στρες και δράμα, σύμφωνα με τα δημοσιεύματα εκείνης της εποχής. «Αυτό πρέπει να ήταν το τελειωτικό χτύπημα», αναφέρει η ίδια πηγή. Μετά την ένταση στο show, λέγεται ότι ο Lee απολύθηκε αμέσως.

Αν ισχύουν όλες αυτές οι φήμες, το LVMH group (στο οποίο ανήκει ο οίκος Burberry), είναι στην ουσία σαν να επιβραβεύει τις κακοποιητικές συμπεριφορές στον χώρο εργασίας. Είναι σημαντικό όση επιτυχία και κέρδη κι αν είχε ο Lee, να μην νιώθουμε ότι το bullying ανταμείβεται. Εκτός αυτού, αναμένουμε να δούμε πώς θα ανταποκριθεί δημιουργικά ο σχεδιαστής σε έναν οίκο σαν τον Burberry. Ο Lee ξέρει πώς να σχεδιάζει αξεσουάρ που γίνονται αμέσως επιτυχία, αλλά το αγγλικό label δεν είναι φημισμένο για τα αξεσουάρ του, όσο τα ρούχα του. Θα μπορέσει να ξεπεράσει αυτό το εμπόδιο; Η ιστορία θα δείξει.

Καλή τύχη στον οίκο, λοιπόν και κυρίως στους άμεσους συνεργάτες του Daniel Lee.