ΘΕΑΤΡΟ

Η Στεφανία Γουλιώτη αξίζει όλα τα sold out του «The Doctor» και άλλα τόσα βραβεία ερμηνείας

Έφη Γούση

Μυσταγωγία. Δεν είμαι υπερβολική. Είμαι υπό την επήρεια μιας συγκλονιστικής ερμηνείας κι ενός θεατρικού έργου που με έφερε αντιμέτωπη με όλη την σύγχρονη επικαιρότητα. Η Στεφανία Γουλιώτη είναι η -αυτάρεσκα σίγουρη για τον εαυτό της- γιατρός. Και δεν δέχεται ότι κουβαλά κι άλλες ταυτότητες σε μια παράσταση που αν βρεις εισιτήρια (είναι πολλά τα sold out, Άρη), τρέξε να τη δεις. The Doctor, στην εκπνοή του 2023, μπήκε γκολάρα στη θεατρική σκηνή της Αθήνας.

Η Στεφανία Γουλιώτη ξέρει ότι «όπως και να μας βλέπουν, δεν είμαστε αυτό που βλέπουν»

Πριν μιλήσω για αυτή την παραστασάρα (που σε μια χρονιά γεμάτη άπειρες μέτριες θεατρικές παραστάσεις, ήρθε να μας πείσει ότι το mouth to mouth είναι η μόνη διαφήμιση που μετράει στο τέλος), πρέπει να κάνω μια μικρή εισαγωγή. Το φύλο, η καταγωγή, η κοινωνική τάξη, αλλά και η θρησκεία ή η σεξουαλικότητα, με τους αυτοματισμούς και τις «ταμπέλες» που τα συνοδεύουν, λειτουργούν σαν έναυσμα για ένα επί σκηνής παιχνίδι πολλαπλών ρόλων και ταυτοτήτων που κόβει την ανάσα.

Η Στεφανία Γουλιώτη είναι Εβραία, γυναίκα, επιτυχημένη, διευθύντρια, επιστήμονας, χήρα. Θέλει να είναι μόνο η γιατρός. Και διχάζει το κοινό. H ιστορία ξετυλίγεται σαν ένα καυστικό νοητικό πείραμα, το οποίο αναδεικνύει όχι μόνο τα ηθικά διλήμματα και τα αδιέξοδα της πολιτικής ταυτοτήτων (identity politics), αλλά και την ανθρωποφάγα «κουλτούρα της ακύρωσης» (cancel culture), που λογοκρίνει, εξοστρακίζει και αποκαθηλώνει με εργαλείο τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Ο Βρετανός Robert Icke είναι βραβευμένος συγγραφέας και σκηνοθέτης θεάτρου και κινηματογράφου. Υπήρξε ο νεότερος νικητής του βραβείου Olivier για την Καλύτερη Σκηνοθεσία, ενώ οι διακρίσεις του περιλαμβάνουν δύο Βραβεία Evening Standard «Καλύτερης Σκηνοθεσίας», το Βραβείο Critics’ Circle, το Βραβείο Kurt Hübner για την πρώτη του παραγωγή στη Γερμανία.

Έχει χαρακτηριστεί από τους κριτικούς ως «η μεγάλη ελπίδα του βρετανικού θεάτρου». Πρέπει οι θεατρόφιλοι να ευχαριστήσουμε την Κατερίνα Ευαγγελάτου που έφερε την παράστασή του στην Αθήνα

Η πλοκή του είναι σχετικά ξεκάθαρη: Μετά από απόπειρα έκτρωσης στο σπίτι, ένα 14χρονο κορίτσι πεθαίνει από σήψη στο Ινστιτούτο Elizabeth. Η Ρουθ Γουλφ (Στεφανία Γουλιώτη), η Εβραία διευθύντρια του κορυφαίου ιατρικού ινστιτούτου, αρνείται την είσοδο σε έναν καθολικό ιερέα (Νίκος Χατζόπουλος) για να δώσει άφεση αμαρτιών στην ετοιμοθάνατη 14χρονη ασθενή – που πεθαίνει από την αποτυχημένη, αυτοσχέδια άμβλωση. Αυτή η άρνηση πυροδοτεί διαδικτυακές διαμαρτυρίες και κυβερνητική παρέμβαση και μια επιθετική διαμάχη για την εξουσία στο Ινστιτούτο, ενώ ο αντισημιτικός αποδιοπομπαίος τράγος τρώει cancel. Η Στεφανία Γουλιώτη είναι συγκλονιστική στη σκηνή με το τηλεδικαστήριο.

Η πορεία προς την αποκαθήλωση φαντάζει μη αναστρέψιμη. Οι διαστρεβλώσεις κάθε είδους διαδέχονται η μία την άλλη, αναδεικνύοντας την περιπλοκότητα της κατάστασης. Όλοι έχουν γνώμη. Αποψάρα. Μπαίνουν στην κουβέντα ζητήματα ταυτοτήτων (φυλετικά, θρησκευτικά, έμφυλα, πολιτικά)Τι είδα;

Τη μισογυνική ικανοποίηση όταν βλέπεις μια γυναίκα με μεγάλη δύναμη να εκθρονίζεται (όπως έχει η Στεφανία Γουλιώτη, για την οποία δούλεψε σκληρά και δεν χρωστάει τίποτα σε κανένα, τουναντίον, είναι η καλύτερη στον τομέα της κι αυτό γεννά φθόνο).

Η ουδετερότητα της Ρουθ Γουλφ είναι ανεπιθύμητη 

Γιατί όλοι μισούν την Στεφανία Γουλιώτη στην παράσταση; Προσκολλάται σε μια τυραννική πίστη στην ουδετερότητα της ιατρικής επιστήμης. Αρνείται να δει τη δική της ανθρωπιά μέσα στη δουλειά της. Γίνεται κάτι παραπάνω από τους γύρω της. Κι αυτό δεν το συγχωρούν. Η παράσταση είναι μια σύγχρονη τραγωδία. Η γιατρός πληρώνει το μοιραίο ελάττωμα της αλαζονείας

Είναι εντυπωσιακό πώς λευκοί ηθοποιοί παίζουν μαύρους ρόλους, γυναίκες παίζουν άντρες, για να μας αφήσουν σε ένα τέλμα αβεβαιότητας. Η Στεφανία Γουλιώτη στον πρωταγωνιστικό ρόλο είναι αποφασισμένη να μην ζητήσει συγγνώμη και να υποκύψει στην παραφροσύνη των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Τη Ρουθ Γουλφ παρά την αριστεία της, την τρώνε ζωντανή. Ή, εξαιτίας της αριστείας της.

Το καθηλωτικό θρίλερ του Robert Icke που ύμνησαν οι Times, ο Guardian, ο Telegraph και οι Financial Times και έσπασε τα ταμεία στο West End του Λονδίνου, μάς συστήνει τη φετινή θεατρική σεζόν η Κατερίνα Ευαγγελάτου στο Αμφι-Θέατρο, σε μια παραγωγή του Πολιτιστικού Οργανισμού «Λυκόφως»

Στο ρόλο της Καθηγήτριας Ρουθ Γουλφ, η Στεφανία Γουλιώτη. Ιερέας, ο Νίκος Χατζόπουλος. Τον εξαιρετικό θίασο συμπληρώνουν οι Αμαλία Νίνου, Κίττυ Παϊταζόγλου, Μαριάννα Δημητρίου, Ζωή Ρηγοπούλου, Aurora Marion, Λευτέρης Πολυχρόνης, Νίκη Σερέτη, Σταύρος Καλλιγάς, Αλίκη Ανδρειωμένου. Προμηθεύσου έγκαιρα τα εισιτήριά σπυ στο https://www.ticketservices.gr/event/the-doctor/.

Η Κίττυ Παϊταζόγλου είναι ΚΑ-ΤΑ-ΠΛΗ-ΚΤΙ-ΚΗ. Και λάτρεψα την Αλίκη Ανδρειωμένου. Κλείσιμο ματιού στο κοινό με τον τρόπο που η Κατερίνα Ευαγγελάτου παρουσιάζει μια γυναίκα πολιτικό μέσα από το ρόλο της Aurora Marion. Το καστ είναι σαρωτικό. Η πρωταγωνίστρια ακόμη περισσότερο.

The Doctor του Robert Icke (πολύ ελεύθερα βασισμένο στο έργο Professor Bernhardi του Άρτουρ Σνίτσλερ).

Μετάφραση-Σκηνοθεσία: Κατερίνα Ευαγγελάτου

Αμφι-Θέατρο Σπύρου Α. Ευαγγελάτου, Αγγελικής Χατζημιχάλη 15 & Ανδριανού | 698 586 4104. Εισιτήρια εδώ