LIFE

Το Ladylike πάει θέατρο: “Από την Μητέρα του Σκύλου” στην “Γυναίκα με τα Μαύρα”

Παραστάσεις για όλα τα γούστα. Η Χαρά Κιούση πήγε, είδε και μας προτείνει όσες τις έκαναν εντύπωση.

“Η Μητέρα του Σκύλου” του Παύλου Μάτεση, Σύγχρονο Θέατρο

Ο Σταύρος Τσακίρης μετέφερε επιτυχώς στην σκηνή το σπουδαίο αυτό έργο του Π. Μάτεση, σεβόμενος την “ιερότητα της μυστικής ζωής των ασήμαντων”. Σκηνοθετώντας μια εκλεκτή ομάδα ηθοποιών  προσεγγίζει κι αποδίδει δεξιοτεχνικά “την βαθιά αμφισημία του κειμένου”, όπου ο ρεαλισμός και η ιδιοσυγκρασία ενός ιδιότυπου κόσμου, προσδιορίζουν την μεταπολεμική μας ιστορία.

Στις Επάλξεις, ένας τόπος όπου οι κάτοικοι δίνουν αγώνα για την εθνική και προσωπική τους υπόσταση και επιβίωση  την περίοδο της Κατοχής, κάποιες γυναίκες – μάνες και σύζυγοι ανδρών, που πήγανε στον πόλεμο – φυλάνε τις οικογενειακές εστίες με τα δόντια. Μια από αυτές ενδίδει  στο ενδιαφέρον ενός Ιταλού λοχία με κίνητρο την ερωτική της επιθυμία και την πείνα που θερίζει τα παιδιά της. Με την απελευθέρωση η γυναίκα διαπομπεύεται από ένα πλήθος που αλλυχτά σαν τα σκυλιά. Γεγονός που σοκάρει και τραυματίζει ψυχικά την μικρή της κόρη και ωθεί την μάνα αυτοτιμωρούμενη με ισόβια αλαλία, γιατί”δεν έχει τι να πει”.

Για να σωθεί από το απόσπασμα φυγαδεύεται με την Ραραού στην Αθήνα. Σε μια χώρα “αδέσποτη” η Ραραού, που πίστευε πως ήταν “η μεγάλη φίρμα της επιθεώρησης” θα κάνει τ’ αδύνατα δυνατά για να τα βολέψει, κι ας “έχει τα νεύρα της, μιαν αριστοκρατική ασθένεια” όπως λέει. Λυπάται που οι λύπες της  ξεθυμαίνουν κι’ εκτιμά που οι άνθρωποι δείχνουν σέβας στην γη, γιατί είναι φτιαγμένη από τάφους. Το σπουδαίο δεν είναι ο θάνατος αλλά οι νεκροί. Είναι λόγια ποιητικά και δραματικά που δυστυχώς εικονίζουν τον παράλογο πόλεμο του εμφυλίου. Απ’ όπου τελικά όλοι βγήκαμε πετυχημένοι/ ‘Αλλοι με “την αναπηρική, κι άλλοι με την σύνταξη της Αντίστασης”.

Η Δ. Χατούπη στον ρόλο της Ραραού μαγνητίζει τον θεατή. Είναι εκείνος ο σπουδαίος τρόπος που με τον εξομολογικό της μονόλογο, ο χρόνος ισότιμα γεμίζει με παρόν και παρελθόν σε παράλληλες συναντήσεις.

Τυραννικά βιώματα που απαλύνονται από κάποια αφέλεια και βαραίνουν από την βαθιά της συναίσθηση και χωράνε μέσα τους το σώμα και την ψυχή της ταλαίπωρης χώρας μας. Η Δ. Χατούπη περιέλαβε στο υποκριτικό της μέγεθος τον ανθρώπινο πόνο και την τραγικότητα του λαού μας. Ηθογραφικά και λαογραφικά στοιχεία ξεπηδούν μέσα από την ” σπονδυλωτή ” γραφή του συγγραφέα, δημιουργώντας δυνατές και συγκλονιστικές σκηνές.

Η Μ. Ροζάκη ενσαρκώνει την Ρουμπίνη σε νεαρή ηλικία με εξαίρετες διαδοχικές ωριμάνσεις συγκινώντας βαθιά με την ανυπέρβλητη σκηνή του σκύλου. Επάξια κράτησαν τους ρόλους τους και οι άλλες ηθοποιοί με μεστές ερμηνείες,  ως απλοϊκές αλλά με έντονη προσωπικότητα γυναίκες  που πλαισίωναν την ζωή της μικρής Ρουμπίνης. Ο ατμοσφαιρικός φωτισμός που εστιάζει στον χρόνο των γεγονότων, επιτείνει την ένταση. Το ίδιο  και η υπέροχη μουσική με τα λυρικά και επικά της στοιχεία. Η μεγάλη σκηνή με τα πρακτικά σκηνικά εξυπηρέτησαν επαρκώς τις ανάγκες της παράστασης. Μιας παράστασης που έχει χαραχθεί στην μνήμη με το υποκριτικό της ήθος και τον εξαίρετό της λόγο.

Συντελεστές

Σκηνοθεσία – Δραματουργική επεξεργασία: Σταύρος Τσακίρης

Σκηνικά – Κοστούμια: Άγγελος Αγγελή

Δραματολόγος: Δήμητρα Πετροπούλου

Βοηθός Σκηνοθέτη: Έφη Ρευματά

Στο ρόλο της Ραραού: η Δήμητρα Χατούπη

Ερμηνεύουν:

Νίκος Γιαλελής, Γιάννης Δρίτσας, Χρήστος Ευθυμίου, Ηλίας Ζερβός, Στεφανία Κριεζή, Μαριλίτα Λαμπροπούλου, Τζίνη Παπαδοπούλου, Έφη Ρευματά, Μαριαλένα Ροζάκη

Εισιτήρια

Γενική είσοδος: 15 €

Μειωμένο: 10 €

Σύγχρονο Θέατρο Αθήνας

Ευμολπιδών 39Γ-41, 11854, Αθήνα, Γκάζι, +302103455020, +302103455009, +302103462308,

Διάρκεια: 120′

“La Srada”, Τheatro Victoria

 

Δρόμο παίρνουν, δρόμο αφήνουν κάποιοι πλανόδιοι καλλιτέχνες, που συναντώνται σε πλατείες όπου στήνονται λαϊκά πανηγύρια και υπαρξιακά δράματα. Εκεί προσπαθούν απεγνωσμένα, να ισορροπήσουν ο καθημερινός μόχθος και βασανιστικά ερωτήματα, με την σκληρότητα, τον αλληλοσπαραγμό και την εγκατάλειψη.

Μια πάμφτωχη μάνα πουλά την μικρούλα κόρη της Τζελσομίνα στον άξεστο και ασυγκίνητο Τσομπανό. Με την αμερικανική σακαράκα του που τους χρησιμεύει και σαν μετακινούμενο κατάλυμα, περιδιαβαίνουν την επαρχία όπου εκείνος κάνει το μόνο πράγμα που γνωρίζει. Να σπάει τις αλυσίδες που τυλίγουν το κορμί του, κερδίζοντας τα προς το ζην. Συχνά μεταξύ των παρευρισκομένων είναι ο Τρελός – αναρωτιέμαι γιατί του δόθηκε αυτή η ιδιότητα  αφού μόνο τρελός δεν είναι – ακροβάτης ενός μικρού τσίρκου που στήνεται και ξεστήνεται στον δρόμο. Η ένταση, η πρόκληση, κι ο αλληλοεμπαιγμός δυσκολεύει την άθλια ζωή τους καθώς τους οδηγεί σε αδιέξοδα, δίχως νικητές και νικημένους.

Ο Θ. Κουρλαμπάς – Τσομπανό βγάζει την αγριάδα, την σκληρότητα, την επιθετικότητα του ρόλου του, που βαθμιαία θα του προσδώσει καταλυτικά, στοιχεία ευαισθησίας.

Ο Ν. Νίκας – ακροβάτης με παιγνιώδη διάθεση αλωνίζει στον θεατρικό δρόμο γεμάτος ενέργεια, ζωντάνια και κακόβουλες αντιζηλίες.

 Η Κ. Γέρου ως Τζελσομίνα δεν διστάζει να τσαλακωθεί στις σκηνοθετικές και αισθητικές υποδείξεις, που την θέλουν ατημέλητη. Ξεμαλιασμένη, με κακόμορφες γκριμάτσες. Όλα αυτά καλύπτουν κάπως την ηλικιακή απόστασή της από την ηρωίδα, δίχως βέβαια αυτό  ν’ αποτελεί μειονέκτημα. Η Κ. Γέρου είναι σπουδαία ηθοποιός και καταφέρνει να μεταμορφωθεί σ’ ένα κακόμοιρο πλάσμα χαμηλής πνευματικότητας που σαν “αερικό, γκαρίζοντας σαν γάϊδαρος” διεκδικεί ένα λόγο για να υπάρχει.

Οι πολλαπλοί ρόλοι, της Ευγ. Μαραγκού και της Εφης Κόντα, τα ενδιαφέροντα ακροβατικά του Κ. Παντερή, με όμορφα κοστούμια έχοντας χρώμα και λάμψη τσίρκου και οι μουσικοί του τσίρκου ζωντανά επί σκηνής, φώτισαν επαρκώς την αυτού εξοχότητα τον δρόμο και  “την πορεία τριών ανθρώπων προς την αυτογνωσία”. Ένας δρόμος όπου η συμπόνια συναντά την αδιαφορία, τα ανεξιχνίαστα πάθη προδίδονται από τις αντοχές και ο φόβος του θανάτου αιωρείται  πάνω από τα κεφάλια των ανθρώπων, δίχω δίχτυ προστασίας.

Συντελεστές

Μετάφραση – Διασκευή: Ο Θίασος

Σκηνοθεσία: Βασίλης Νικολαϊδης

Σκηνικός χώρος – Κοστουμια: Γιάννης Μετζικώφ

Επιμέλεια  κίνησης- Χορογραφία: Κωνσταντίνος Μίχος

Μουσική: Λεωνίδας Μαριδάκης

Βοηθός Σκηνοθέτη: Ευγενία Μαραγκού

Φωτισμοί: Βαγγέλης  Κάνδιας

Φωτογραφίες: Γεωργία Σιέττου, Στέλιος Δανιήλ

Παίζουν: Κάτια Γέρου, Θανάσης Κουρλαμπάς, Νίκος Νίκας, Έφη Κόντα, Μέλιος Κατσαμάκης, Ευγενία Μαραγκού, Λεωνίδας Μαριδάκης, Κίμων Παντερής

Εισιτήρια

Είσοδος 5 – 18 ευρώ

Τετάρτη, Παρασκευή & Κυριακή: 12€

Τheatro Victoria

Μαγνησίας 5 & Γ. Σεπτεμβρίου 119, +0302108233125 , http://www.theatrovictoria.gr/

“Η Γυναίκα με τα Μαύρα”, Θέατρο Αλκμήνη

 

Σε όλη την παράσταση μια γλυκερή μυρωδιά μούχλας  κι’ υγρασίας, κι’ ένα αίσθημα αγωνίας και σύγχυσης τυλίγει τους θεατές σαν την κινούμενη ομίχλη που σκεπάζει την σκηνή. Βαλτοτόπια μες στην αντάρα που ρουφάνε πρόσωπα (πολύ καλή η σκηνή με την καταπακτή στο δάπεδο ) ποδοβολητά αλόγων και χλιμιντρίσματα, ουρλιαχτά και δαιμονικά γέλια, ακατανόητα ψιθυρίσματα, σκοτάδια και ηχητικά εφέ που προκαλούν τρόμο, καθώς δημιουργούν μια γκοθ ατμόσφαιρα, στην απόκοσμη ερημιά του Ιλ Μαρς. Κι όλη αυτή η νοσηρή αναστάτωση υποβάλει στον σκιώδη κόσμο φαντασμάτων απ’ όπου εμφανίζεται σαν “στιγματισμένη μάγισσα ” η  γυναίκα με τα μαύρα.

Ο συμβολαιογράφος ‘Αρθουρ Κιπς για καλή του τύχη δεν φοβάται τα φαντάσματα. Παρ’ όλ’ αυτά, τα συναντά μπροστά του όταν αναλαμβάνει να μεταβεί στο σκοτεινό κι απόμακρο Γκράιφιν Γκίφορντ για να ελέγξει τα επίσημα νομικά έγγραφα μιας έπαυλης, της οποίας η κάτοχος έχει πεθάνει. Ωστόσο η ζοφερή σκιά της στοιχειώνει το σπίτι κι επιβαρύνει τον ταλαιπωρημένο ψυχικό κόσμο του άνδρα. Όταν επιστρέφει  στο Λονδίνο, για ν’ απαλλαγεί από το ψυχολογικό του βάρος, προσλαμβάνει έναν ηθοποιό να του μάθει την υποκριτική τέχνη, ώστε ν’ αναπαραστήσει τα γεγονότα σε κλειστό κύκλο φίλων και συγγενών.

Ποια είναι η γυναίκα με τα μαύρα; Γιατί την τρέμουν όλοι καθώς πλανάται ανάμεσά τους; Θα καταφέρει ο ‘Αρθουρ Κιπς να εξαγνιστεί από την φρίκη;

Το πως και το γιατί δεν σας το αποκαλύπτω, είναι μυστικά της αξιόλογης παράστασης που στήνεται με μελετημένα σκηνοθετικά βήματα, κλιμακώνοντας την αίσθηση έντασης που κορυφώνεται σε ανατριχιαστικό τρόμο.

Ο Stephen Mallatratt που έκανε την θεατρική μεταφορά του βιβλίου σεβόμενος τους περιγραφικούς διαλόγους, πιάνει τις ευαίσθητες χορδές των ανθρώπων.Με θέατρο στο θέατρο, ο θεατής που υποτίθεται πως ανήκει στον προσωπικό κύκλο του ήρωα – πρωταγωνιστή, συμμετέχει πιο άμεσα στην λύτρωσή του από τους εφιάλτες. Η παράσταση με πολλές δυνατές σκηνές, το ημίφως των κεριών, τα βικτωριανά κοστούμια, την υποβλητική μουσική και ήχους, σ’ εγκλωβίζει στο σκοτεινό της κλίμα δίχως πολυδάπανα σκηνικά, χάριν της πειστικής ερμηνείας των ηθοποιών.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Σκηνοθεσία: Τάσος Δαρδαγάνης

Σκηνικά-Κοστούμια: Κωνσταντίνος Ζαμάνης

Φωτισμοί: Μελίνα Μάσχα

Μουσική: Σπύρος Βρυώνης

Ερμηνεύουν: Μάρα Δαρμουσλή, Ορέστης Εσπερινός και Μιχάλης Σαββίδης

Φωτογραφίες: Αλκιβιάδης Κοντονίκας

Παραστάσεις

Από 18 Οκτωβρίου-18 Ιανουαρίου

Σάββατο και Κυριακή 21.30

Διάρκεια: 90′

Θέατρο Αλκμήνη

Αλκμήνης 12,Πετράλωνα Τηλ.: 2103428650

Τιμές εισιτηρίων

12 ευρώ (Κανονικό) / 6 ευρώ (Μειωμένο)