Το Cosmo.gr πάει θέατρο. "Οι συνένοχοι" του Γκαίτε και "Αρκετά πια με την Αντέλα"

Παραστάσεις για όλα τα γούστα. Η Χαρά Κιούση πήγε, είδε και σας προτείνει.

Όλα τα έχουμε. Διάβασε και διάλεξε τι σου ταιριάζει. Οι θεατρικές παραστάσεις που μας έκαναν εντύπωση.

Από τη Χαρά Κιούση

"Οι συνένοχοι" του Γκαίτε, πολυχώρος Vault. Κωμωδία σε τρεις πράξεις

Η κίνηση έξω και μέσα στον πολυχώρο Vault δίνει αίσθηση αισιοδοξίας και ζωής στην Μελενίκου. Κι' ενώ οι παρεούλες στήνουν την κουβεντούλα τους, εισβάλουν στο φουαγιέ - μπαρ του πανδοχείου " Μαύρη 'Αρκτος " - " οι συνένοχοι ",  με τ' αναμμένα κηροπήγιά τους στο χέρι και γιορτινή διάθεση σ' αυτήν την αποκριάτικη βραδιά.

Η ξενοδόχα, μια γυναίκα που " ξέρει να φροντίζει την γούνα της " έχει προβλήματα με την επιχείρησή της και προσβλέπει στην στήριξη του 'Αλτσεστ, ενός ευκατάστατου πελάτη της, που διατηρούσε δεσμό με την κόρη της Σοφία. Επιπλέον έχει ανοιχτούς λογαριασμούς με τον ανεπρόκοπο χαρτοπαίκτη γαμπρό της, που χρωστά πολλά χρήματα και παραμελεί την ζωηρούλα κι' όμορφη γυναίκα του. Κάποιο γράμμα βάζει σε μπελάδες την ξενοδόχα που καταφεύγει  στο δωμάτιο του ακόλαστου πελάτη της. Από κει θα περάσουν όλοι τους, καθένας για διαφορετικό λόγο βέβαια, κάτω από φαρσικές διασκεδαστικές καταστάσεις. Καθένας κάνει κι' ένα παράπτωμα, υποπτεύεται εν τούτοις τον άλλο και τον κατηγορεί αισθανόμενος εξαπατημένος. " Τελικά τι κλέβεται, το χρήμα, η τιμή, το γράμμα, ή η καρδιά; " 'Ολοι τους είναι ένοχοι ή συνένοχοι;  Αυτά και πολλά άλλα συμβαίνουν στο αμαρτωλό δωμάτιο και μεις οι θεατές παρακολουθούμε ως ένορκοι να μην "αποσιωπηθεί το θέμα" ούτε βέβαια να το χρεωθεί άδικα κάποιος.

Το έργο γραμμένο το 1769 - ο ίδιος ο Γκαίτε υποδύθηκε τον 'Αλτσεστ - είναι μια κυνική κωμωδία με ποιητικό λόγο κι' έντονη δράση.

Οι ερμηνευτές υπηρετούν με υποκριτική συνέπεια το πνεύμα και το ύφος του έργου προξενώντας εύθυμη διάθεση και γέλιο. Τα κοστούμια εποχής ενισχύουν την γενικότερη εικόνα της καλοσκηνοθετημένης παράστασης, που κατέβασε αυλαία.

Εξαιρετική ξενοδόχα η Β. Παρθενιάδου, πειστικός ως Ζέλλερ ο Κ. Κυριακού στον ρόλο του μικροαπατεώνα με " την άτονη καρδιά ", που αναγνωρίζει το χρήμα ως αντικλείδι για όλα. 'Αλτσεστ ο Α. Ρεμούνδος, ένας εύθυμος " πανούργος δίχως δύναμη, όχι απολύτως διεφθαρμένος " που δεν επιτρέπει νάναι κάποιος και κερατάς και κρεμασμένος!

Απολαυστικά χαριτωμένη σε κίνηση και στυλ η Α. Χατζάρα - Σοφία που άλλος κατέχει την καρδιά της και άλλος το χέρι της.

Συντελεστές

Σκηνοθεσία: Αυγουστίνος Ρεμούνδος

Μετάφραση: Κωνσταντίνος Κυριακού

Σκηνικά και Κοστούμια: Ιωάννα Τιμοθεάδου

Μουσική επιμέλεια: Βάνα Παρθενιάδου

Φωτογράφιση: Παναγιώτης Ανδριόπουλος

Διανομή: Βάνα Παρθενιάδου (Ξενοδόχα), Αναστασία Χατζάρα (Σοφία), Κωνσταντίνος Κυριακού (Ζέλλερ), Αυγουστίνος Ρεμούνδος (Αλτσέστ)

"Αρκετά πια με την Αντέλα" του Δημήτρη Καρατζιά στο Vault

Στον πολυχώρο Vault ο κύκλος - αφιέρωμα στον δραματουργό Λόρκα κλείνει με το ομότιτλο έργο, που με την " υποκειμενική αντίληψη και συναίσθηση " του Δ. Καρατζιά  επιδιώκει την λύτρωση για το πολύπαθο σπίτι της Μπερνάντα 'Αλμπα. Ένα σπίτι με γερά θεμέλια στον Θεατρικό χρόνο, στοιχειωμένο ωστόσο από τον θάνατο και την πένθιμη κατάρα.

Η ασθενική Μαρτύριο η μόνη εν ζωή κόρη της 'Αλμπα, τριάντα χρόνια ακριβώς από την αυτοκτονία της αδελφής της Αντέλα, βρίσκεται δίπλα στην τυραννική ετοιμοθάνατη μητέρα της. Ο ερχομός της νεαρής γειτόνισσας  Πόνθια που της θυμίζει την αδικοχαμένη αδελφή της την αναστατώνει. Μια βασανιστική καταβύθιση σε μνήμες επώδυνες φέρνει στην επιφάνεια  τύψεις κι' ενοχές που την βασανίζουν ακατάπαυστα, καθ' ότι η ίδια είναι ο ηθικός αυτουργός αυτού του θανάτου. Και κείνη την ύστατη ώρα του επερχόμενου πένθους, εκείνη πετά όλο " το μίσος και την χολή " στην μελλοθάνατη, που πνέει τον επιθανάτιο ρόγχο ελπίζοντας στην προσωπική της λύτρωση.

'Οσοι είδαν την Α. Τσιλύρα με την δυνατή ερμηνεία της  στην " Πνιγμονή " να ερμηνεύει την μάνα ( Μπερνάντα 'Αλμπα ) και τώρα την Μαρτύριο, διαπιστώνουν ότι το μήλο έπεσε κάτω απ' την μηλιά . Μια κόρη ίδια κι' απαράλλαχτη η μάνα της, σκοτεινή και σκληρή όπως το ισόβιο πένθος της.

Με μια πρόσκαιρη φωτεινή ρωγμή μόνο καθώς την βλέπει  από το νεκροκρέβατο κατάματα  ο θάνατος, κι' ελευθερώνει τα καταπιεσμένα ένστικτά της  με μια βαθιά εξομολόγηση. 'Ενας άσβεστος ερωτικός πόθος, η ζήλια της για την τυχερή Αγκούστιας και ο φθόνος της για την μικρότερη και όμορφη  Αντέλα, που δεν την έβλεπε σαν αδελφή της, αλλά σαν ανταγωνίστρια γυναίκα. Επί σκηνής πενθούσης - ένα νεκροκρέβατο με κουνουπιέρα που καλύπτει  όλο το δάπεδο -  κινείται ανάμεσα σε φαντάσματα  η διασαλευμένη πια Μαρτύριο.

Η σκηνοθετική ματιά διείσδυσε  στην συγγραφική σκέψη  που περνά την γέφυρα του θανάτου,  για να καταποντίσει το επώδυνο  παρελθόν και να βαδίσει η πρωταγωνίστρια στον οικείο της δρόμο. Πανίσχυρη φαινομενικά, με το κλειδί του σπιτιού κρεμασμένο με λευκό σχοινί στον λαιμό της φωνάζει " αρκετά πια με την Αντέλα " . Ουσιαστικά όμως διαλυμένη από τον φόβο της απώλειάς, αφού εκείνη ήταν το στήριγμά της και δεν θα την συγχωρήσει ποτέ για το αποτρόπαιο διάβημά της.

Συντελεστές

Κειμένο: Δημήτρης Καρατζιάς

Σκηνοθεσία: Λίλλυ Μελεμέ

Βοηθός σκηνοθέτη: Σεβίνα Μαραγκού

Πρωτότυπη Μουσική σύνθεση: Μάνος Αντωνιάδης

Σκηνικά: Αριάδνη Βοζάνη

Κοστούμια: Miltos Couture

Φωτισμοί: Βαγγέλης Μούντριχας

Βίντεο παράστασης / teaser: Νίκος Λιβαθινός

Φωτογραφίες: Νικολέττα Γιαννούλη

Σχεδιασμός αφίσας: Ειρήνη Κουμπαρούλη

Παραγωγή: Καλλιτεχνικές Επιχειρήσεις “BackUp”

Διανομή:

Αθηνά Τσιλύρα (Μαρτύριο)

Νίκη Αναστασίου (Πόνθια)

Σεβίνα Μαραγκού (Αγκούστιας)

Εισιτήρια

Γενική είσοδος: 10 ευρώ

Ανέργων/ΑΜΕΑ: 5 ευρώ

Πληροφορίες εκδήλωσης

Vault Theatre Plus

Μελενίκου 26, Βοτανικός, +30 213 0356472 / +30694 59 93 870,

Κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21:00

Είσοδος 5 - 10 ευρώ

"Ρινόκερος" του Ιονέσκο, θέατρο Θησείο

Ο ρινόκερος, έργο βαθιά πολιτικό και κοινωνικό, γράφτηκε το 1959 στηλιτεύοντας την άνοδο του Ναζισμού με την μαζικοποίηση των πολιτών. Σήμερα γίνεται και πάλι επίκαιρο καταγγέλλοντας κάθε υλιστικό και πνευματικό ολοκληρωτισμό που τσακίζει τις αντιστάσεις στην παραπληροφόρηση, στον υπερκαταναλωτισμό, στον ρατσισμό, στην τυραννία της μόδας και της ομοιομορφίας, οδηγώντας τον θρησκόληπτο  εθνικιστή τηλεθεατή, στην υποδούλωσή του.

Σε μια γαλλική επαρχιακή πόλη την καθημερινότητα των πολιτών έρχεται να ταράξει η αιφνίδια εμφάνιση ενός ρινόκερου που ποδοπατά ό,τι βρεθεί μπροστά του.Η "ομορφιά" του παχύδερμου τους οδηγεί σε ομαδικό παραλογισμό σ' ένα μηχανισμό ταύτισης με εκείνον, απ' όπου απουσιάζει κάθε αισθητική  ικανότητα και κριτικό πνεύμα. 'Ετσι σε μια υστερική κατάσταση σαν μεταδοτική ασθένεια μεταμορφώνονται σε "αντίτυπα" ρινόκερων με ζωώδη ένστικτα της αγέλης.Ο μόνος που αντιστέκεται σ' αυτήν την παρανοϊκή  μεταμόρφωση είναι ο αμφισβητίας Μπερανζέ.

Η παράσταση με τα λιτά σκηνικά ( κάποιοι πολυχρηστικοί πλαστικοί κύβοι και μια φωτιζόμενη πινακοθήκη πορτρέτων ) άγγιξε με σκηνοθετική ευστοχία το κομβικό  σημείο του έργου. Εκεί που η αξιοπρεπής συναίσθηση του αδιέξοδου, αντιπαλεύει τον παραλογισμό της όποιας  ρινοκερίτιδας που υπηρετεί το σύστημα, εξουδετερώνοντας την ανθρώπινη ύπαρξη.

Ο Μ. Μαυροματάκης - Μπερανζέ με ήπιους τόνους υποκριτικής δεινότητας υπάρχει σαν άνθρωπος που δεν τον πιάνει το μάτι σου. Ένας πότης χαμένος  στην μοναξιά του, αποτυχημένος, ευθυνόφοβος, ατημέλητος και κακόμοιρος, με μια μετέωρη επιθυμία για μόρφωση. Ωστόσο έχει καρδιά και είναι ο μόνος που αντιστέκεται με ευθυκρισία στον ρινοκερισμό απαρνούμενος με πλήρη συνείδηση τον εαυτό του αναφωνώντας "όχι δεν θα συνθηκολογήσω, είμαι άνθρωπος". Ο Γ. Χρυσοστόμου ως Ζαν χτίζει με μαεστρία τον διπλό του ρόλο. Σκληρός, κακόπιστος, προσβλητικός, γενικώς πνεύμα αντιλογίας κινείται με ρυθμούς κυνικούς  στην ανεξέλεγκτη ζωώδη μεταμόρφωσή του.Οι υπόλοιποι ηθοποιοί με την ενδιαφέρουσα ερμηνεία τους συντελούν στην ολοκλήρωση  της παράστασης που αποπνέει  με κωμικότητα την παράλογη πραγματικότητα. Δίχως ωστόσο να εισπράττεις στον βαθμό που επιβάλλεται , την στρατηγημένη παρανοϊτικότητα μιμητικότητας  που σηματοδοτεί την εποχή.

Συντελεστές

Μετάφραση-Σκηνοθεσία: Θωμάς Μοσχόπουλος

Σκηνικά-Κοστούμια: Μαγδαληνή Αυγερινού, Έλλη Παπαγεωργακοπούλου

Κίνηση: Χρήστος Παπαδόπουλος

Φωτισμοί: Σοφία Αλεξιάδου

Βοηθός σκηνοθέτης: Άννα Μιχελή

Βοηθός σκηνοθέτη: Έμη Πανουργιά

Παίζουν: Θανάσης Δήμου, Ευαγγελία Καρακατσάνη, Μανώλης Μαυροματάκης, Ηρώ Μπέζου, Γιώργος Παπαγεωργίου, Γιώργος Χρυσοστόμου

Πληροφορίες εισιτηρίων

Γενική είσοδος: 15 €

Μειωμένο: 10 € (Φοιτητικό, νεανικό έως 23 ετών, άνεργοι)

Προπώληση

Ticket Services: Πανεπιστημίου 39 (εντός Στοάς Πεσμαζόγλου)

Τηλεφωνικά: 210 7234567

Ηλεκτρονικά: www.ticketservices.gr

Πληροφορίες εκδήλωσης

Θησείον, ένα θέατρο για τις τέχνεςΤουρναβίτου 7, Ψυρρή 10553, ΑΘήνα, +302103255444 , http://www.theseum.gr/

Τρίτη και Τετάρτη στις 21:00

Σάββατο στις 21:30

Κυριακή στις 19:00

Διάρκεια: 120' (με διάλειμμα)

Είσοδος 10 - 15 ευρώ

TAGS:

SHARE

ΕΓΓΡΑΦΗ

LADYLIKE NEWSLETTER

Όσα θέλει μία γυναίκα στο email της

ΜΗΝ ΤΑ ΧΑΣΕΤΕ