Το Cosmo.gr πάει θέατρο: Η Λένα Παπαληγούρα στην "Ιφιγένεια" του Ζαν Ρενέ Λεμουάν

Παραστάσεις για όλα τα γούστα. Η Χαρά Κιούση πήγε, είδε και σας προτείνει.

Αυτές είναι οι τελευταίες παραστάσεις που είδαμε και έχουμε άποψη.

Από τη Χαρά Κιούση

"Ιφιγένεια" του Ζαν Ρενέ Λεμουάν, στο Από Μηχανής Θέατρο

Ο Ζαν Ρενέ Λεμουάν τιμήθηκε με το βραβείο "Emile Augier" της Academie  Francaise για το έργο του Ιφιγένεια, το οποίο ανέβηκε σε παγκόσμια πρώτη, στην χώρα που της έδωσε την θεατρική της υπηκοότητα. Αιώνες μετά, η Ιφιγένεια διευρύνει πολιτισμικά τα φυσικά της χωροχρονικά σημεία, παίρνοντάς μας σ' ένα "ταξίδι στην ζωή της, που ξεπερνά το μυθικό της πρόσωπο".

Η Λ. Παπαληγούρα στον αντίστοιχο ρόλο, κάτω από τα φώτα και το διερευνητικό βλέμμα των πολυπληθών θεατών, σηκώνει τις άγκυρες των Ελληνικών πλοίων στην Αυλίδα. Με ούριο υποκριτικό άνεμο βαδίζει επί σκηνής - που την γεμίζει μονάχα η νεανική της παρουσία κι' ένα δόρυ αρχαϊκό ριγμένο στα πόδα της - τον δρόμο της θυσίας. Αγέρωχη, ευθυτενής και περήφανη όπως της επιτάσσει η αρχοντική καταγωγή της απ' την μια θλιμμένη κι' αναστατωμένη απ' την άλλη , με συνοδοιπόρο την ελπίδα θα περπατήσει "μπρος από την εξέδρα των επισήμων".

Δεν είναι παρά ένα νεαρό κορίτσι, μια έφηβη που έχει φίλους, αγαπά τ' αδέλφια της, τους γονείς της, θυμάται" το πρωινό τσάι πριν το σχολείο, ακούει κάποιους να διασκεδάζουν κι' αναπολεί οικογενειακές στιγμές. Κάνει σκέψεις για τους άντρες που της φαίνονται βάναυσοι κι' ονειρεύεται τον Αχιλλέα και τον Πάτροκλο, μέσα από την αποδοχή του προσυμφωνημένου γάμου της. Με αφοπλιστική αθωότητα κι' επιφυλακτική  συγκρατημένη νευρικότητα, με ανάσες συγκίνησης, ισορροπεί κυκλωμένη από κύκλους που "συστέλλονται κι' άλλους που διαστέλλονται", με κέντρο γονικά ανομήματα κι' αμαρτίες άλλων. Αποφασισμένη πως πρέπει να πεθάνει, κατανοεί με μια πρώιμη ωριμότητα γεμάτη ωστόσο με αντιφάσεις, την θυσία της στον βωμό του πολέμου, αφού τυχαίνει να είναι κόρη του αρχηγού του στρατού και βασιλιά.

"Πατέρα γιατί μ' εγκατέλειψες;" αναφωνεί καθώς αρνιέται την μοίρα της κι' επιθυμεί να ζήσει, γαντζωμένη από τον πόθο του έρωτα για τον Πάτροκλο. Επιλογή που μάλλον  γίνεται η μόνη αντίσταση κι' αντίδραση στις επιταγές του πατέρα της, κι' η μόνη οδός ανακούφισης και παρηγοριάς, στο άλγος της δόλιας νυφικής της εξαπάτησης και του θανάτου της.

Ιφιγένεια, ένα κορίτσι όπως όλα τ' άλλα, που στην νεανική εικόνα τής πρωταγωνίστριας, καθρεφτίζεται η ζωή, η πολιτισμική και πολιτική κρίση ανά τους αιώνες. Παρελθόν, παρόν και μέλλον - που της το διασφαλίζει η ηρωική της στάση, αιχμηρό σαν το δόρυ που διαπερνά την συλλογική πανανθρώπινη μνήμη- συμφιλιώνονται με μια ριπή σκότους. Η θυσία.

Συντελεστές

Μετάφραση: Έφη Γιαννοπούλου

Σκηνοθεσία: Ζαν Ρενέ Λεμουάν

Σκηνικά: Εύα Νάθενα

Κοστούμια: Νίκος Αναγνωστόπουλος

Φωτισμοί: Χριστίνα Θανάσουλα

Ερμηνεύει η Λένα Παπαληγούρα

Πληροφορίες εκδήλωσης

Από Μηχανής Θέατρο

Ακαδήμου 13, Μεταξουργείο: 2105231131, http://www.syn-epi.com/index.php/theatre/index/1

Κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21:00

Κάθε Τετάρτη στις 18:30

Διάρκεια παράστασης: 60'

Είσοδος 10 ευρώ

"Η επανάσταση των pornstars" του Αντώνη Σπίνουλα, θέατρο Βαφείο

"Βίωσα να υπάρχω και σε μιαν άλλη διάσταση" ομολογεί ο Αντώνης Σπίνουλας και με κίνητρο αυτήν του την εμπειρία, έγραψε την δική του επανάσταση. Ψηλαφώντας κλασσικά κείμενα φιλοσοφίας, βιβλία θρησκειών, μυστικισμού κι' εμπνευσμένος βασικά από την Πολιτεία του Πλάτωνα κι' από τις Βάκχες, δίνει το δικό του εγχειρίδιο αλχημείας, με στοιχεία μυθολογικά, σαμανισμού κι' αρχαίων μυστηρίων τα οποία επιχειρεί ν' αποκρυπτογραφήσει στο τρίτο μέρος της παράστασης.

Ο συγγραφέας υποκρίνεται επίσης  τον Πάνα, τον θεϊκό Διόνυσο και τον Ηρακλή που "σαν κυνηγός του εαυτού του, μας προσφέρει τα αρχαία μυστικά της μεταμόρφωσης", σ' έναν κόσμο που γκρεμίζεται.

 

Σε μια επιδημία επιστημονικής εξέλιξης, που θερίζει όλες τις ιδέες "σαν αρρώστια, ο σύγχρονος άνθρωπος αντιμέτωπος με τις φαντασιώσεις του γίνεται ένας ΠΟΡΝΟΣΤΑΡ, παίζοντας σε μια τσόντα που τον γ-----". Εκεί μπαίνει η ανάγκη της επανάστασης και της προσωπικής ελευθερίας με καταλυτική δύναμη την αγάπη και "την κραυγή της φώτισης". Όλα αυτά δοσμένα με κάτι σαν από την 'Ορους ομιλία, κάτι σαν Αποκάλυψη με προτροπές και διδασκαλίες (του τύπου προσέξτε, ακούστε, σκεφθείτε, πρέπει) που αν έλειπαν θα ενισχύετο πιστεύω η δυναμική του έργου. Ωστόσο η παράσταση είναι αξιοπρεπής, κι' οι ηθοποιοί δημιουργούν μιαν ατμόσφαιρα που καθρεφτίζεται η προβληματική του συγγραφέα - που σκηνοθετεί με την συνεργασία του Ν. Γιαννίκα - επαναστατώντας στον πόλεμο που κουβαλάμε μέσα μας.

Κάποια ξύλα - αρχέγονο υλικό - περίτεχνα τοποθετημένα, δημιουργούν το σκηνικό, που δεσπόζεται από τον ανάλογο φωτισμό, καθώς παίζει με το φαντασιακό, τις σκοτεινές επιθυμίες και το ιδεατό. Η όμορφη μουσική ντύνει τις εξαιρετικές χορογραφίες ( υπέροχη η έναρξη με την Σοφία που σαν ηνίοχος δαμάζει τα ανυπότακτα της άτια ). Αξίζει ένας ιδιαίτερος έπαινος για τα εντυπωσιακά κοστούμια και τον θεατρικό ζήλο που επέδειξαν οι ταλαντούχοι νέοι ηθοποιοί, κερδίζοντας την ζεστή τους αποδοχή από το κοινό.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Συγγραφέας: Αντώνης Σπίνουλας

Σκηνοθεσία: Αντώνης Σπίνουλας – Νίκος Γιαννίκας

Σκηνικά-Κοστούμια: Μαρία Καραθάνου

Φωτισμοί: Ευάγγελος Ποιμενίδης

Μουσική-Ήχος: Νίκος Μπουγιούκος – Σωτηρία Κολόζου

Κίνηση: Μαριάννα Τσαγκαράκη

Βοηθοί Σκηνοθέτη: Κατερίνα Ζαχαράκη – Ηλίας Καλύβας

Φωτογραφίες: Πηνελόπη Φατούρου

Ηθοποιοί (αλφαβητικά): Βουγιού Νίκη, Γεωργίου Αγγελίνα, Γιαννίκας Νίκος, Ζαχαράκη Κατερίνα, Θαρουνιάτη Όλγα, Θελούρας Βασίλης, Ιγνατιάδης Θεόδωρος, Νικολούλη Ράνια, ΠαπαδημητρίουΧριστίνα, Σπίνουλας Αντώνης, Τερζάκη Δάφνη.

Πληροφορίες

Διάρκεια: 90΄

Τοποθεσία: Θέατρο Βαφείο - Λάκης Καραλής, Αγ. Όρους 16 & Κων/πόλεως 115, Βοτανικός

Ημερομηνία: Πρεμιέρα Παρασκευή 2 Μαΐου 2014

Έως Κυριακή 1 Ιουνίου

Πέμπτη-Παρασκευή-Σάββατο-Κυριακή στις 21.00

Τιμές εισιτηρίων: 12 ευρώ, 8 ευρώ (φοιτητικό-άνεργοι)

Πληροφορίες: Τηλ.: 210-34.25.637

"Παραλήπτης Άγνωστος" της Kathrine Kressmann Τaylor, στο Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων

Μια ακόμη αξιόλογη παράσταση ανέβηκε στο Κ.Ε.Τ. Ένα έργο επικοινωνιακό όπου διαπιστώνει ο καθείς ό,τι τα κοινωνικό-πολιτικά γεγονότα κάνουνε κύκλους, δίχως να ιδρώνει φυσικά το αυτί κανενός. Επίκαιρο όσο ποτέ, γίνεται "ένα κατηγορώ εναντίον του ναζισμού" με ξεκάθαρη άποψη και αιχμηρό λόγο.

Η ομώνυμη νουβέλα γράφτηκε το 1938, ένα χρόνο πριν τον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο κι' αναδημοσιεύτηκε το 1995, με αφορμή την 50η  επέτειο απελευθέρωσης των στρατοπέδων συγκέντρωσης.

Δυο φίλοι, ο σαραντάχρονος Γερμανός Martin Schulse κι' ο Εβραίος συνομήλικός του Max Eisenstein, ο οποίος έχει πολιτογραφηθεί Αμερικανός πολίτης, είναι από χρόνια  συνέταιροι και διευθύνουν  από κοινού μια γκαλερί έργων τέχνης στο San Francisco. Το 1932 ο Martin αποφασίζει να επιστρέψει στο Μόναχο με την γυναίκα του και τα τρία τους αγόρια.

Ο αποχωρισμός τους στοιχίζει και στους δύο, ωστόσο η μεταξύ τους απόσταση μικραίνει με την τακτική τους αλληλογραφία. Ο Max πληροφορείται από τον φίλο του τις πολιτικές εξελίξεις στην Ευρώπη και την οικονομική κρίση  της Γερμανίας που "έπιασε πάτο". Είναι τότε που ξεπηδά η καινούργια φασιστική ιδεολογία  του Χίτλερ, που βρίσκει συνεχώς νέους οπαδούς.

Ο Martin, πλούσιος πλέον, υιοθετεί τις αντιλήψεις  του καινούργιου καθεστώτος κι' ανερχόμενος σε υψηλή κοινωνική θέση, μεταβάλλεται και μεταστρέφεται στην σχέση του με τον φίλο του. Εκείνος ελπίζει ότι αυτή του η στάση οφείλεται στην λογοκρισία και τον παρακαλεί να δώσει άσυλο και προστασία στην αδελφή του Griselle, που είναι ηθοποιός στην Βιέννη.

Ο Δ. Αγαρτζίδης κι' ο Αλμπέρτο Φάις, αποστολείς και παραλήπτες δεκαεννέα επιστολών, καθισμένοι σε δυο κλασσικές καρέκλες - σύμβολα δυο Ηπείρων και δυο διαφορετικών λαών - παίζουν με βαθιά εσωτερικότητα. Κάτι που εκφράζεται στο πρόσωπό τους, στην φωνή τους, την κίνηση με το νευρικό τρέμουό των χεριών. Η άδολη φιλία που εκδηλώνεται στις αράδες των γραμμάτων με λέξεις αμοιβαίας εμπιστοσύνης, αγάπης, τρυφερότητας και νοσταλγίας αρχικά, μεταστρέφεται βαθμιαία  στην απόρριψη, την περιφρόνηση, στην έχθρα και στο μίσος. Ωσότου οι λέξεις των επιστολών μετατραπούν σ' εκδικητικό φονικό όπλο, κλεισμένο σ' ένα φάκελο.

Ποιος ή ποιοι είναι οι "Άγνωστοι Παραλήπτες";

Ο έξυπνος σχεδιασμός των φωτισμών, η στρωτή μετάφραση, οι μουσικοί ήχοι, η προβολή του video design ολοκληρώνουν το  όμορφο αποτέλεσμα, ενθαρρυντικό για ποιοτικές παραστάσεις σε περίοδο κρίσης.

Συντελεστές

Μετάφραση - σκηνοθεσία: Νάντια Φώσκολου

Σκηνογραφία - video design: Μικαέλα Λιακατά

Παίζουν: Δημήτρης Αγαρτζίδης, Αλμπέρτο Φάις

Εισιτήρια

Γενική είσοδος: 10€

Μειωμένη είσοδος: 5€

Πληροφορίες εκδήλωσης

Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων

Κύπρου 91Α & Σικίνου, Κυψέλη, +30213 0040496, www.polychorosket.gr

Τετάρτη 21, Πέμπτη 22, Παρασκευή 23, Σάββατο 24, Πέμπτη 29, Παρασκευή 30 Μαΐου στις 21:00

Σάββατο 31 Μαΐου στις 19:00 και στις 21:30

Είσοδος 5 - 10 ευρώ

TAGS:

SHARE

ΕΓΓΡΑΦΗ

LADYLIKE NEWSLETTER

Όσα θέλει μία γυναίκα στο email της

equalizer

ΜΗΝ ΤΑ ΧΑΣΕΤΕ