Το Cosmo.gr πάει θέατρο: Από τον ''Ζορμπά'' μέχρι το "Ionesco Suite"

Πήγαμε, τις είδαμε και σας μιλάμε για τις θεατρικές παραστάσεις της εβδομάδας.

Παραστάσεις για όλα τα γούστα. Η Χαρά Κιούση πήγε, είδε και σας προτείνει.

"Ζορμπάς" στο Παναθηναϊκό Στάδιο

Η Εθνική Λυρική Σκηνή ανέδειξε σε μεγαλοπρεπή γιορτή, την έξοχη παράσταση "Ζορμπάς".

Τιμώμενο πρόσωπο ο Μίκης Θεοδωράκης, που βραβεύθηκε στην έναρξη του μπαλέτου για την μουσική του, "πολιτιστική γέφυρα" της πατρίδας μας με τον κόσμο. Τιμή και στο Νίκο Καζαντζάκη με το εμβληματικό έργο του με τη διεθνή αναγνώριση, όπου το λογικό αντιπαλεύει με το ορμέμφυτο, η καρδιά με το πνεύμα, το υπαρκτό με το ανύπαρκτο με την επαναστατική του γλώσσα να ενσωματώνεται στην χορογραφία, δίνοντάς της μια λαϊκή χρονιά. Η αξιέπαινη δημιουργία του Λόρκα Μασίν εμποτισμένη από Ελληνική ψυχή, ζωντάνια κι ορμή ανόθευτη, δείχνει τους χορευτές να έχουν "να έχουν το πιο σίγουρο σώμα και πάτημα". Σε μια χορογραφία παράλληλων αντιθέσεων  όπου το κλασσικό συναντά το μοντέρνο, ακροπατώντας στο λαϊκό με τον Διονυσιακό χαρακτήρα.

Σ' ένα σκηνικό τοπίο απλό που παραπέμπει σε νησιώτικο οικισμό και πάνω ψηλά το απέραντο " περιβόλι με τ' αστέρια ", αποδόθηκε με γενναιοδωρία ψυχής ο υπερβατικός στόχος " του βίου και της πολιτείας " του Αλέξη Ζορμπά, που άφησε τα χνάρια του στο μνημειώδες Καλλιμάρμαρο. Μια αναπαράσταση που καθρεφτίζεται η Ελλάδα, η φυλή μας με την αντίσταση προς τον θάνατο και την φιλία της ανθρωπότητας.

Η δημοφιλής μουσική με τον χαρακτηριστικό της παλμό, βγαλμένη από ισχυρά ένστικτα και πελαγίσια αύρα, τα χορικά που απέδωσε η χορωδία σε ακριβή συντονισμό με την ορχήστρα, κάτω από την καθοδήγηση του Ηλία Βουδούρη και η τιμητική παρουσία της Μαρίας Φαραντούρη συγκίνησαν ιδιαίτερα. Το κοινό σιγοτραγουδούσε, συμμετέχοντας μ' ενθουσιώδεις επιδοκιμασίες στην ρωμαλέα αυτή καλλιτεχνική σύνθεση, αποθεώνοντας τους χορευτές.

Φύγαμε όλοι μ' ανάλαφρη διάθεση και εθνική περηφάνια.

Συντελεστές

Μουσική διεύθυνση: Ηλίας Βουδούρης

Χορογραφία - Λιμπρέττο: Λόρκα Μασσίν

Σκηνικά: Σοφία Παντουβάκη

Επιμέλεια κοστουμιών: Xρυσάνθη Ψαροπούλου

Φωτισμοί: Γιάννης Θεοδωρίδης

Διεύθυνση Χορωδίας: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος

Τραγούδι: Μαρία Φαραντούρη

Μπουζούκι: Μανώλης Γιωργοστάθης, Άρης Κούκος

Ζορμπάς: Στράτος Παπανούσης

Tζων: Ντανίλο Ζέκα

Mαρίνα: Μαρία Κουσουνή

Mανωλιός: Αλεξάντερ Νέσκωβ

Oρτάνς: Σταυρούλα Καμπουράκη

Γυναίκες: Πόπη Σακελλαροπούλου, Μήτση Στεργιανού, Βανέσα Κούρκουλου, Άννα Φράγκου, Ελεάνα Ανδρεούδη, Κλεοπάτρα Ανερούσου, Αθηνά Βρούβα, Όλγα Ζουρμπινά, Εύη Καρπούζη, Κατερίνα Κήκου, Ελένη Κλάδου, Μάγδα Κούκου-Φέρρα, Μαργαρίτα Κώστογλου, Μάγδα Λαγογιάννη, Δέσποινα Μπισμπίκη, Βερόνικα Παπαδημητρίου, Ελευθερία Στάμου, Ζωή Σχοινοπλοκάκη, Βίκυ Τσιρογιάννη, Αριάδνη Φιλιππάκη

Άντρες: Φώτης Διαμαντόπουλος, Μπλέντι Λατίφι, Έκτωρ Μπολάνο, Μιχάλης-Φλωριάν Παππάς, Στέλιος Κατωπόδης, Πέτρος Κουρουπάκης, Ευάγγελος Λαφάρας, Νίκος Μοσχής, Γιάννης Μπενέτος, Εσμεράλντο Μπίτρο, Έλτον Ντιμρότσι, Μάικλ Ντούλαν, Ιλίρ Σίπρι, Θανάσης Σολωμός, Δημήτρης Φέρρας

"Σιρόης, ο βασιλιάς της Περσίας" στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Το Φεστιβάλ Αθηνών τιμώντας την 150η επέτειο της 'Ενωσης των Επτανήσων με την Ελλάδα, παρουσίασε στην Αίθουσα Τριάντη τον " Σιρόη ", σε πρώτη παγκόσμια αναβίωση.

Το άγνωστο αριστούργημα του Γιόχαν Χάσσε, σε λιμπρέτο του Πιέτρο Μεταστάζιο με πλούσια δραματουργική πλοκή, παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς ο συνθέτης μεταβαίνει επαναστατικά από την μπαρόκ μουσική στην κλασσική, "δένοντας" έτσι δυο εποχές, Στην Περσία ο Σιρόης δολοφονεί τον πατέρα του Χοσρόη Β' και τους 18 αδελφούς του, για να στεφθεί ο ίδιος βασιλιάς. Εδώ ο σκηνοθέτης αναδιαμορφώνει τα ιστορικά πεπραγμένα με μια ιδεατή ανατροπή, που θέλει τον Σιρόη μεγαλόψυχο κι' επικεντρώνεται στην σύγκρουση ανάμεσα σε πατέρα και γιο. 'Ερωτες, ίντριγκες, δολοπλοκίες, όλα συμβαίνουν πίσω από το μεγαλόπρεπο σκηνικό - "πλαίσιο στον μύθο" - σε δαιδαλώδεις διαδρόμους όπου κρύβονται, παρακολουθούν και παρακολουθούνται οι ήρωες.

Τεράστιες μεταλλικές σήτες - καφασωτά που φωτίζονται από μέσα και βαρύτιμες κουρτίνες, δημιουργούν την εντύπωση του βάθους της Αυλής το  Χοσρόη και μια εντυπωσιακή εικόνα ανατολίτικης χλιδής. Τα video του Etienne Guiol με την χαρακτηριστική παράσταση  των Περσών στρατιωτών και οι ατμοσφαιρικοί φωτισμοί ειλικρινά εντυπωσιάζουν, προσθέτοντας ένα χρώμα ιδιάζον στο σύνολο. Καλοραμμένα κοστούμια εποχής ολοκληρώνουν την κομψής αισθητικής παράσταση.  Οι πολυτάλαντοι καλλιτέχνες - εξαιρετικός ο Βασίλης Καβάγιας ως Χοσρόης με την γεροντική σιλικονούχα μάσκα - ερμήνευσαν  με εκφραστικότητα και δεξιοτεχνία τους ρόλους τους, σε άψογη συνεργασία με τους εξαίρετους μουσικούς και την ποιοτική μουσική τους. Ο θαυμάσιος ήχος των παλαιών οργάνων επιτείνοντας την ομορφιά στις μουσικές αυθεντικές υποενότητες δημιούργησε ένα γαλήνιο λυρικό τοπίο. Το κοινό προσηλωμένο ενίσχυσε την απόδοση του εξαιρετικού αυτού πονήματος, κάτω από την εξαίρετη μουσική διεύθυνση του Γ.Πέτρου.

Συντελεστές

Σκηνοθεσία: Max Cencic

Βοηθός σκηνοθέτη: Αγγέλα Σαρόγλου

Σκηνικά – κοστούμια:Bruno de Lavenère

Φωτισμοί: David Debriney

Mουσική Διεύθυνση: Γιώργος Πέτρου

Video designer Etienne Guiol, Καμεράτα-Ορχήστρα Φίλων της Μουσικής

Διανομή

Siroe: Antonio Giovannini

Medrase: Mαίρη Έλεν Νέζη

Laodice: Μυρσίνη Μαργαρίτη

Emira: Μίνα Πολυχρόνου

Arasse: Βασιλικη Καραγιάννη

Cosroe: Βασίλης Καβάγιας 

"Ionesco Suite", Πειραιώς 260

Ο Ντεμαρσύ - Μοτά κι οι συνεργάτες του από το "Theatre de la Ville" πειραματίζονται επί σκηνής, προσπαθώντας να γνωρίσουν και να επαναπροσδιορίσουν τον Ιονέσκο.

Τους είχαμε δει στο περσινό Φεστιβάλ με το ''Ρινόκερο''. Τώρα, κατάφεραν να δούμε με την ελεύθερη ματιά τους, τον συναρπαστικό κόσμο του σπουδαίου συγγραφέα σ' ένα μωσαϊκό κειμένων που έχουν να κάνουν με τις ''κοινωνικές λειτουργίες''. Τα έργα ''Ζακ ή η Υποταγή", "Ντελίριο για Δύο", "Η Φαλακρή Τραγουδίστρια", και το "Μάθημα" αποτέλεσαν την πηγή απ' όπου επέλεξαν αποσπάσματα, σκηνές και χαρακτήρες που τους ενδιέφεραν. Όλα αυτά ενοποιήθηκαν με μια καινούρια πρόθεση, ώστε το θέατρο να είναι σε συνεχή κίνηση και πνοή ζωής, αποτελώντας το αντικαθρέφτισμα του πολιτικού βίου.

Ένα παραλληλόγραμμο τραπέζι θα συγκεντρώσει γύρω του τους επτά ηθοποιούς - ήρωες σε κάποια γεύματα οικογενειακά, γαμήλια και εορτασμού γενεθλίων. Καθώς αποδομείται η κλασσική δομή της δραματουργίας με ακατάληπτες ασυναρτησίες και σκόπιμα σφάλματα λέξεων, εκεί που απουσιάζουν οι αιτιακές σχέσεις ο θεατής καλείται να νοηματοδοτήσει το κείμενο. Η γλωσσική ανακολουθία, που εικονοποιείται σκηνικά, επισημαίνει πως "το κωμικό είναι η αίσθηση του παραλόγου".

Η υπαρξιακή αγωνία, ο φόβος του θανάτου, το ανέφικτο της ευτυχίας, οι ανθρώπινες συμπεριφορές στερημένες λογικής, πρόσωπα - καρικατούρες που έχουν χάσει κάθε νόημα σε μια επίπλαστη κοινωνία αποκαλύπτονται μέσα από το "Ionesco Suite". Άτομα προβληματικά που "μιλούν για να μη λένε τίποτα αφού τίποτα δεν έχουν να πουν" ερμηνεύονται δυναμικά από τους εκπληκτικούς ηθοποιούς. Ανταλλάσσουν ρόλους μέσα σε μια οικογένεια, σ' ένα ζευγάρι, σε μια ομάδα συνδαιτυμόνων, δημιουργώντας επικοινωνιακή σχέση με τους θεατές καθώς κινούνται και δρουν στον ειδικά διαμορφωμένο χώρο του κτηρίου Δ.

Κοστούμια ανάλογα με το ύφος της παράστασης, μουσικοί ήχοι που ξεπηδούν από την παράλογη μοναξιά και φωτισμός που "απογειώνει μια καρναβαλίστικη τελετή", συνετέλεσαν στο άνοιγμα προς έναν άλλο δρόμο θεατρικό, που τρύπωσε στη μνήμη.

Συντελεστές

Σκηνοθεσία: Emmanuel Demarcy-Mota

Βοηθός σκηνοθέτη: Christophe Lemaire

Μουσική: Jefferson Lembeye, Walter N’Guyen

Σκηνικά - Φωτισμοί: Yves Collet

Ερμηνεύουν: Charles-Roger Bour, Céline Carrère, Jauris Casanova, Sandra Faure, Stéphane Krähenbühl, Olivier Le Borgne, Gérald Maillet

TAGS:

SHARE

ΕΓΓΡΑΦΗ

LADYLIKE NEWSLETTER

Όσα θέλει μία γυναίκα στο email της

equalizer

ΜΗΝ ΤΑ ΧΑΣΕΤΕ