ΜΟΥΣΙΚΗ

Το Cosmo.gr πάει θέατρο: Από τα “Οργισμένα νιάτα” του ‘Οσμπορν, στις αλήθειες του Florian Zeller

Οι επιλογές πολλές. Παραστάσεις για όλα τα γούστα. Είναι και σαββατοκύριακο, κάνει και κρύο. Ευκαιρία για βουτιά στον πολιτισμό.

Από τη Χαρά Κιούση

Πολιτισμός: μια Κοσμική τραγωδία, του Δημήτρη Δημητριάδη στο ‘Ιδρυμα Μ. Κακογιάννη

Σε αξιόλογο θεατρικό δρώμενο αναδείχτηκε το ανέκδοτο πολιτικό έργο του Δ. Δημητριάδη, στο οποίο καταρρέει  κάθε αξία πολιτισμική όχι μόνο στην παρηκμασμένη σύγχρονη Ελλάδα, αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο. Οι πολίτες ανυπεράσπιστοι υφίστανται τις συνέπειες αυτής της κατάρρευσης, καθώς τα κέντρα εξουσίας βάσει προδιαγεγραμμένου σχεδίου, απέσυραν τον πολιτισμό και το σύμπαν βουλιάζει.

Η Μήδεια του Ευριπίδη αναπλάστηκε ” ποιητική αδεία “, κι’ ο μύθος την διατηρεί ως ανάμνηση για ν’ αποκαλύψει την απογύμνωσή μας από κάθε νοητική κι’ ερωτική δύναμη, που είναι η μαγιά κάθε ανάπτυξης και πολιτισμού. Κομβικό σημείο συνάντησης με το σήμερα είναι η άφιξη του Αιγαία στην Κόρινθο, όπου το έργο αποκλίνει από το κλασσικό κι’ ο Κρέων  σκοτώνει την επί σκηνής εμφανιζόμενη Γλαύκη. Κι’ ενώ οι θεοί του κλασσικού πολιτισμού αφανίστηκαν από αιώνες κι’ οι ανθρώπινες ψυχές παραλύουν στην ερημιά και στο πνευματικό χάος, μια καινούργια Μήδεια, ο άγνωστός μας εαυτός – έρωτας γενεσιουργός κι’ εξιλαστήριο θύμα – σώζει τα παιδιά της. Αρχέτυπο σύμβολο ερωτικού πάθους και ένθεου, συγκρούεται με την ψυχρή λογική και τον πλούτο της εξουσίας που συμβολίζει ο Ιάσονας και χάνοντας κάθε μαγική δύναμη αφανίζεται ως ξένη από έναν πολιτισμό που την θεωρεί υπεύθυνη για την παρακμή του.

Η παράσταση αρχίζει από την στιγμή που ο θεατής διασχίζει τον ειδικά διαμορφωμένο υπόγειο χώρο, ένα εικαστικό περιβάλλον ανάκατο και άτακτο όπως ακριβώς είναι το καταστροφικό επερχόμενο τέλος. Προβιές, γούνες ( απομεινάρια της θηριώδους μας καταγωγής ), δεμάτια άχυρου και ξερών χόρτων , ακέφαλα αγάλματα  ( αποκεφαλισμένη μας εθνική ταυτότητα )  κι’ ένα ετερόκλητο πλήθος αντικειμένων που παραπέμπει σε τσαντίρια ή φαβέλες προϊδεάζει το κοινό κι’ αρχίζουν  οι πρώτες διεργασίες, υποβοηθούμενες από την εύστοχη μουσική του Κ. Δαλακούρα. Στο κέντρο ένα κρεβάτι τόπος του πόθου, του έρωτα, της γέννας και του θανάτου στο τέλος που καθώς αναποδογυρίζεται, το παλιό σουμιέ θυμίζει τα κάγκελα μιας ατομικής φυλακής. Περιμένει εκείνον που θα το επαναφέρει στην πρώτη του θέση για να δεχτεί την μήτρα μιας ” καθημερινής γυναίκας “- μήτρα του πνεύματος και να κυοφορήσει τον νέο πολιτισμό.

Η ετερόκλητη σκηνογραφία, η ριζοσπαστική σκηνοθεσία με την ιδιόμορφη κίνηση που εστιάζει στο ψυχικό μαρτύριο της καταρρέουσας ύπαρξης κι’ η εξαιρετική συνύπαρξη της Bijoux de Kant με την Κ. Καραμπέτη, είχε ως αποτέλεσμα μια πολυσυζητημένη παράσταση – έκπληξη.

Υπήρχε μια ατμόσφαιρα αλληλοκατανόησης, μιας παραδοχής και προσήλωσης στην ελπίδα για μια καινούργια συνύπαρξη λογικού και ορμέμφυτου, ως λύση στην κοσμική τραγωδία.

Η Κ. Καραμπέτη με Δωρική βαρύτητα αρχικά – όπως εκείνη γνωρίζει να ερμηνεύει τα υποχθόνια ένστικτα – απογυμνωμένη στο τέλος, με τα ψηλοτάκουνα και το τζιν παντελόνι της, μεταμορφώνεται στωικά σ’ αυτό που είναι, ” ο άνθρωπος και που πάντα, αυτό είναι που απομένει “.

Συντελεστές

Κείμενο: Δημήτρης Δημητριάδης

Σκηνοθεσία: Γιάννης Σκουρλέτης

Μουσική: Κώστας Δαλακούρας

Κίνηση: Τάσος Καραχάλιος

Σκηνικό περιβάλλον: Γιάννης Σκουρλέτης, Δήμητρα Λιάκουρα, Περικλής Πραβήτας, Κωνσταντίνος Σκουρλέτης

Φωτισμοί: Χριστίνα Θανάσουλα

Βοηθοί σκηνοθέτη: Μαριάνθη Παντελοπούλου, Ηλέκτρα Ελληνικιώτη

Φωτογραφίες: Πάνος Μιχαήλ

Promo Video: Γιώργος Αποστολόπουλος

Παίζουν: Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Λένα Δροσάκη, Τάσος Καραχάλιος, Γιώργος Παπαπαύλου, Κρις Ραντάνοφ

Τιμές εισιτηρίων

Τετάρτη Γενική είσοδος: 10 €

Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο

Γενική είσοδος: 14 €, 12 € (προπώληση)

Μειωμένο: 10 €

Κυριακή

Γενική είσοδος: 12 €, 10 € (προπώληση)

Μειωμένο: 10 €

Πληροφορίες εκδήλωσης

Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης

Πειραιώς 206, (ύψος Χαμοστέρνας), Ταύρος, 210 3418550 , http://www.mcf.gr/

Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο στις 20:30

Κυριακή στις 19:00

Διάρκεια: 100′

Είσοδος 10 – 14 ευρώ

“Η βέρα” του Δημήτρη Κεχαίδη, στον Πολυχώρο Αλεξάνδρεια

Ένα μονόπρακτο έργο όπου η γενιά που έστησε την μεταπολεμική Ελλάδα, προτείνει στους νεοέλληνες που βιώνουν μια καθολική κατάρρευση αξιών, τον επαναπροσδιορισμό τους.

Τέλη του 60 κάπου στην επαρχία της Λάρισας ένα βροχερό βράδυ Κυριακής ο ηλικιωμένος Προκόπης Βασιλειάδης που ζει πουλώντας παλιά βιβλία δέχεται την επίσκεψη των φίλων του Κώστα Ρουτσιμπέλου και Μήτσου Ραφτόπουλου, με τον οποίο ήταν συμπολεμιστές στον Σαγγάριο. Στο κοσμηματοπωλείο του τον επισκέφθηκε μια όμορφη γυναίκα η Μαρία για να παραγγείλει μια καινούργια βέρα, στολισμένη φύλλο-φύλλο  δάφνης. Και εκεί ενώ τα κουτσοπίνουνε, η αναφορά στο όνομα της γυναίκας – κρυφή πληγή ολονών – τους φέρνει σε σύγκρουση  κι’ αναμέτρηση με τα ανεκπλήρωτά τους όνειρα, με το παρελθόν και απογυμνώνονται σαν φίλοι κι’ ανθρώπινοι χαρακτήρες.

Ο αριστοτεχνικά δομημένος μεστός λόγος του Δ. Κεχαΐδη απογειώθηκε από την σκηνοθετική καθοδήγηση και την υποκριτική αναμέτρηση των πρωταγωνιστών με τους ήρωες. Σ’ ένα λιτό σκηνικό που παραπέμπει στην εποχή, με ηχητικά ακούσματα μιας βροχής ” σωστό μνημόσυνο “,  επίμονα νιαουρίσματα και του ήχους της πολυτραγουδισμένης ” Ιτιάς “,επιτείνεται το κλίμα στις αντρίκειες κουβέντες και στο αντρικό κουτσομπολιό. Σ’ εποχές που οι άντρες μιλούσανε κυρίως για γυναίκες, στερημένοι από τις χαρές της ζωής, μέσα από την ονειροπόληση και φαντασιώνοντας τον έρωτα με ψευδαισθήσεις, προστάτευαν τον θιγμένο τους ανδρισμό. Κι’ από κει οι ήρωες περνούν στην αντεπίθεση στις αντιζηλίες, στον φθόνο, με υπονοούμενα και σκληρότητα σ’ ένα αλληλοκατηγορώ   που κορυφώνεται με την φωνή του μοναδικού Σ. Καζαντζίδη.  “Αμφιβολίες”, αυτές που βασανίζουν τον άνθρωπο και τον παγιδεύουν στις μνήμες.

Συντελεστές

Σκηνοθεσία – μουσική επιμέλεια: Νίκος Ορφανός

Προκόπης: Βασίλης Βλάχος

Μήτσος: Γιώργος Μωρόγιαννης

Κώστας: Πέτρος Αλατζάς

Τοποθεσία: Πολυχώρος Τέχνης Αλεξάνδρεια, Σπάρτης 14, πλατεία Αμερικής, Αθήνα

Ημερομηνία: Από τις 29 Νοεμβρίου 2013

Πέμπτη: 7:00 (απογευματινή)

Παρασκευή, Σάββατο: 9:00

Κυριακή: 6:30

Τιμή εισιτηρίου: 12 ευρώ

Πέμπτη: 7:00 (απογευματινή) 10 ευρώ

“Οργισμένα νιάτα” του Τζον ‘Οσμπορν, Στούντιο Κυψέλης

Το έργο γραμμένο σε μια μεταπολεμική εποχή, ταυτίζεται με την δική μας καθώς οι νέοι βιώνοντας στην οικονομική κρίση κάθε αβεβαιότητα, μεταβάλλονται σε άτομα νευρωτικά, με ξεσπάσματα βίαια.

Η πλοκή του μύθου είναι απλή μ’ ένα σύγχρονο βέβαια παλμό,  που καθώς αναπτύσσεται κάθε σκηνή προσθέτει κάτι επιπλέον, μια νέα κραυγή διαμαρτυρίας στους παράγοντες που εξοργίζουν τα νιάτα.

Ο Τζίμι Πόρτερ, ένας νέος απηυδισμένος, εξουθενωμένος από το άγχος της δουλειάς που του διασφαλίζει το άσημο πτυχίο του, είναι παντρεμένος με την ‘Αλισον μια μεγαλοαστή μορφωμένη που την έκλεψε για να την ταλαιπωρεί και να την βασανίζει. Μαζί τους συγκατοικεί ο φίλος και συνεργάτης του Κλιφ, που καταπιέζεται αφόρητα από την κυνική συμπεριφορά του. Μια μέρα τους επισκέπτεται η ‘Ελενα, φίλη της ‘Αλισον και η παρουσία της την υποκινεί να εγκαταλείψει τον άντρα της. Όχι όμως για πολύ, αφού σύντομα επιστρέφει σε εκείνον.

Ο Σ. Κακαβούλης – Πόρτερ κρατά την παράσταση στα μέτρα του. Με ερμηνευτική συνέπεια βγάζει το εσωτερικό βασανιστικό δράμα τής παιδικής του ηλικίας, επιτιθέμενος σε όλους. Συγκρούεται μαζί τους προσπαθώντας να επιβάλει τους κανόνες του, σε κάθε αστική νοοτροπία. Ανήσυχος, σαρκαστικός, τυραννικός, αυτοκαταστροφικός, σε κατάσταση υστερίας κι’ εξαλλοσύνης που δεν καταφέρνει να να πείσει ούτε την γυναίκα του, κάτι που ενστικτωδώς αγριεύει τα πράγματα και τα κουρελιάζει, προκαλώντας μας να δούμε την οργή στα μάτια του, προκαλώντας με φωνή τραχιά αλλά και πικραμένη, ώστε ν’ αντιδράσουν οι γύρω του και να να του αντιταχθούν , ώστε αφυπνιζόμενος να δει ποιος είναι και να λυτρωθεί. Με παραστατική ενέργεια, εκεί που ξευτελίζεται ηθικά, καταφέρνει να μας συγκινήσει με τις εξομολογήσεις του, ως έρημο κι’ εγκαταλελειμμένο παιδί.

Η Μ. Τόλη ως ‘Αλισον, στον δύσκολο ρόλο της συζύγου, πιστεύω είναι μια επιλογή ατυχής. Με φωνή αδύναμη και κάποια παιδικότητα που την καθιστά αξιολύπητη, εγώ προσωπικά δεν εισέπραξα την χαμένη αξιοπρέπεια της αριστοκράτισσας. Παρ’ όλο όμως που δεν υπάρχει αντιδραστική εξέλιξη στην πλοκή του μύθου και αντίλογος μεταξύ των ηρώων, παρά μόνο συναισθηματικές συγκρούσεις, η παράσταση έχει έντονο ενδιαφέρον, υποβοηθούμενη από την παρουσία και των άλλων ηρώων.

Η Γ. Κουνδουράκη ως φίλη ‘Ελενα προσθέτει ως ερμηνεία ικανοποιητική, τα στοιχεία εκείνα που θα φέρουν την ανατροπή. Ο Γ. Κωνσταντίνος – Κλιφ φυγομαχεί με απάθεια και ψυχραιμία σ’ αυτό το μουντό συναισθηματικά τοπίο, που σώζεται με κάποιες ελπιδοφόρες και ρομαντικές στιγμές. Την παράσταση με το σκυθρωπό σκηνικά πλαίσιο, φωτίζει η επιλογή των υπέροχων τραγουδιών.

Συντελεστές

ΠΑΙΖΟΥΝ: Μαριάννα Τόλη, Στέφανος Κακαβούλης, Κουνδουράκη Γιώτα, Φίλιππος Κωνσταντίνος, Αντώνης Τρικαμηνας

Μετάφραση : ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΠΕΡΡΑΚΗ

Σκηνοθεσία – σχεδιασμός φώτων : ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΒΑΝΟΣ

ΗΜΕΡΕΣ ΚΑΙ ΩΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ:

ΔΕΥΤΕΡΑ 21.30

ΤΡΙΤΗ 21.30

ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ

Γενική είσοδος : 12 ευρώ

Μειωμένο : 10 ευρώ (ισχύει για φοιτητές, ανέργους, συνταξιούχους)

ΔΙΑΡΚΕΙΑ : 1 ώρα και 50 λεπτά χωρίς διάλειμμα

“Μου λες αλήθεια;” του Florian Zeller, θέατρο Κάππα

Με μισές αλήθειες και πολλά ψέματα συστήνεται στο Ελληνικό κοινό ο Γάλλος συγγραφέας, με μια ιστορία του απλή όπου οι πρωταγωνιστές, άνθρωποι της αστικής τάξης και διαχρονικοί χαρακτήρες συζυγικής απιστίας, περνούν κρίσεις συνειδησιακές αλλά και αφασίας.

Δυο φίλοι που είναι συνεργάτες και συμπαίκτες στο τένις κι’ ο ένας αφήνει τον άλλο να κερδίζει από αλληλεγγύη , είναι παρ’ όλ’ αυτά ερωτικοί αντίπαλοι. Ο ένας έχει σχέση με την γυναίκα του φίλου του, κι’ ο κίνδυνος της αποκάλυψης οδηγεί σε απανωτά ψέματα, χειρισμούς επιπόλαιους κι’ επιφανειακούς προβληματισμούς, όπου ο ένας πετάει το μπαλάκι στον άλλο. Κρύβουν καλά τα χαρτιά τους με ψέματα έξυπνα, χαζά, αστεία, διπλωματίας, εγωισμού κι’ επιπολαιότητας. Ανοίγουν τα χαρτιά με καμουφλαρισμένες ασυναρτησίες κι’ ερωτικές ζηλοτυπίες, φιλύποπτες αμφιβολίες και προδίδονται από μόνοι τους. Κάνουν σαν να μην συμβαίνει τίποτα, κι’ η αλήθεια στολισμένη με  ψευτιές ντρέπεται ν’ αποκαλυφθεί ” για να μην σκοτεινιάσει τις ζωές τους “. Γιατί στην τυφλοβδομάδα τους δεν τους κοστίζει τίποτα να μιλούν για εμπιστοσύνη στην φιλία και στον κοινωνικό θάνατο που η έλλειψή της προξενεί.

Εξαντλημένοι από τα ψέματα, χειραγωγούμενοι και χειριζόμενοι τους άλλους, άστατοι κι’ επιπόλαιοι με ψέματα στα ψέματα, οι ταλαντούχοι πρωταγωνιστές έδωσαν στιγμές γέλιου στους θεατές που γέμισαν το θέατρο. Ο Σ. Παπαδόπουλος με το ιδιάζον του στυλ δεν κολλάει σε ψέματα, ωστόσο τον έχουμε απολαύσει σε έργα δυνατά κι’ αξέχαστα.

Ο Σ. Πέτσας επί σκηνής, ιδιαίτερα καλός στον πρωτότυπο χειρισμό των μοντέρνων σκηνικών, δίνει μια ιδιαίτερη πινελιά γέλιου στην παράσταση.

Συντελεστές

Μετάφραση : Νικολέτα Κοτσαηλίδου

Παίζουν : Σπύρος Παπαδόπουλος, Ελισάβετ Μουτάφη, Τάσος Γιαννόπουλος, Νικολέτα Κοτσαηλίδου.

Σκηνοθεσία : Σπύρος Παπαδόπουλος

Τοποθεσία: Θέατρο Κάππα, Κυψέλης 2, Κυψέλη

Ημερομηνία: Από 18 Ιανουαρίου κάθε Τετάρτη- Πέμπτη: 19.00, Παρασκευή: 21.00, Σάββατο: 18.00 και 21.00, Κυριακή: 20.00

Τιμές εισιτηρίων: Τετάρτη και Πέμπτη (λαϊκή απογευματινή): Γενική Είσοδος 15 €, Παιδικό (μέχρι 12 ετών) 10 €

Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή: Γενική Είσοδος 20 €, Φοιτητικό 15 €, Παιδικό (μέχρι 12 ετών) 10€

Πληροφορίες: 210 8827000 – 210 7707227

“Η Μαρινέλα συναντά την Βέμπο”, θέατρο Badminton

Η ζωή της ” τραγουδίστριας της νίκης ” έγινε μιούζικαλ και πλούσιο υπερθέαμα σε κείμενα και σκηνοθεσία του Π. Ζούλια. Τον πολυτάραχο βίο της ενσαρκώνει η μοναδική μας Μαρινέλα. Έτσι επί σκηνής το πραγματικό συναντά με σεβασμό το ονειρικό και μας παρουσιάζει την Σοφία Βέμπο, πέρα από σύμβολο μιας εθνικής μας γιορτής, σαν μια γυναίκα που είχε τα κότσια και την μαγκιά να τολμήσει επιτυχώς. τις δικές της ανατροπές στο μουσικό κατεστημένο. Η κοντράλτο φωνή της την έκανε θρύλο, τα τραγούδια και οι ατάκες της πέρασαν στην ιστορία κι’ άνοιξαν νέους ορίζοντας στην Αθηναϊκή επιθεώρηση.

Εκεί γνώρισε και τον έρωτα της ζωής της, τον επιθεωρησιακό θεατρίνο Μ. Τραϊφόρο που τον υποδύεται με στυλ ο Χ. Στέργιογλου.

Η Μαρινέλα που πρωτοβγήκε στην σκηνή με δικά της τραγούδια και την είχε πρότυπο στην καλλιτεχνική της διαδρομή, δεν διστάζει να τσαλακώσει την εμφάνισή της υποδυόμενη την Βέμπο ατημέλητη, σε μεγάλη ηλικία. Άμεση κι’ αληθινή, με αξιοζήλευτη θεατρικότητα, κίνηση που θυμίζει την νιότη της, εξαιρετική άρθρωση και φωνή που εξακολουθεί να βαραίνει από το μέταλλό της, αναδεικνύεται και ικανή θεατρίνα.

Υποκλίνεται με τιμή στην μνήμη της σπουδαίας αυτής γυναίκας παρουσιάζοντας μέρη της ζωής της από τον πόλεμο ως το Πολυτεχνείο. Μιας ζωής που κουβαλά τις δικές της αδυναμίες, την ακμή και την παρακμή  δίχως την πρόθεση ωραιοποίησης.

Ο Α. Λουδάρος ως Παυλάρας προσθέτει μια νότα κωμική στην μυθοπλασία που ολοκληρώνεται με την παρουσία αξιόλογων καλλιτεχνών. Προσωπική γνώμη πως αν εξέλειπαν κάποια σκηνή και μερικοί διάλογοι, η ποιότητα της παράστασης θα ήταν άψογη. Η σωστή ενορχήστρωση, τα όμορφα κοστούμια και τα πλούσια σκηνικά αποτελούν την ιδανική κορνίζα που καδράρει την τεράστια φωτογραφία της Σ. Βέμπο.

Συντελεστές

Κείμενο – Σκηνοθεσία: Πέτρος Ζούλιας

Παίζουν: Μαρινέλλα, Αντώνης Λουδάρος, Χρήστος Στέργιογλου, Χριστίνα Αλεξανιάν, Μιχάλης Μαρίνος, Τζένη Μπότση, Αγορίτσα Οικονόμου, Χρήστος Πλαΐνης,Νταίζη Σεμπεκοπούλου

Χορογραφίες: Φωκάς Ευαγγελινός

Έρευνα – Μουσική Επιμέλεια: Λάμπρος Λιάβας

Ενορχηστρώσεις- Διεύθυνση Ορχήστρας: Γιώργος Ζαχαρίου

Φωνητικός Σχεδιασμός – Μουσική Διδασκαλία: Χριστίνα  Αργύρη

Σκηνικά: Γιώργος Γαβαλάς – Γιάννης Μουρίκης

Κοστούμια: Εύα Νάθενα

Φωτισμοί: Ελευθερία Ντεκώ

Σχεδιασμός ήχου: Γιάννης Σμυρναίος

Παραγωγή: Μιχάλης Αδάμ

Ώρα έναρξης: Πεμ, Παρ, Σαβ στις 20:00 – Τετ, Κυρ στις 19:00

Τιμές εισιτηρίων: Α’ ζώνη: 45 ευρώ / Β’ ζώνη: 35 ευρώ / Γ’ ζώνη: 30 ευρώ / Δ’ ζώνη: 25 ευρώ / Ε’ ζώνη: 15 ευρώ, 10 ευρώ (φοιτητικό)

Προπώληση: 210 8840600

Καταστήματα Public, Παπασωτηρίου & Seven Spots

ΘΕΑΤΡΟ BADMINTON

Ολυμπιακά Ακίνητα Γουδή Αθήνα /  +302111010020

Πηγή:www.monopoli.gr