Το Cosmo.gr πάει και "ψαγμένο" θέατρο

"Η κόλαση και οι άλλοι", ο Ζαν Πωλ Σαρτρ στο 104.

Η Χαρά Κιούση πήγε, είδε και προτείνει τις παραστάσεις της εβδομάδας.

"Κεκλεισμένων των θυρών" του Ζαν Πωλ Σαρτρ  στο 104

Με την φράση "η κόλαση και οι άλλοι", ο μεγάλος φιλόσοφος του υπαρξισμού μας προτάσσει με  έργο του, την άποψη ότι από την στιγμή που γεννιόμαστε, βρισκόμαστε σε μια κατάσταση κολασμένη, στην οποία είμαστε αναγκασμένοι να υποταχθούμε. Βεβαίως αυτός ο προβληματισμός στοχεύει στην αφύπνιση της συνείδησης και της ατομικής ευθύνης αφού καθένας μας είναι και προσδιορίζεται από αυτό που κάνει.

Προτού χτυπήσει το πρώτο κουδούνι, ανάμεσα στους θεατές βρέθηκαν κι οι ηθοποιοί. Όλοι μαζί περάσαμε στο black box του 104, χώρος ιδανικός σκηνικά. Η θύρα έκλεισε ερμητικά από τον φύλακα  - ψυχοπομπό, που την ανοίγει όταν εκείνος θέλει στους τρεις νεκρούς ήρωες, που άγνωστοι εν ζωή μεταξύ τους, βρέθηκαν μετά τον θάνατό τους σ' ένα σαλόνι, δίχως παράθυρα, πόρτες και καθρέφτες. Ο δημοσιογράφος Γκαρσέν, η ταχυδρομική υπάλληλος Ινές κι η όμορφη μεγαλοαστή χήρα Εστέλ, είναι τα πρόσωπα που συνυπάρχουν αναγκαστικά δίχως καμία δυνατότητα δράσης και διαφυγής. Η συνύπαρξή τους γίνεται μια φυλακή, κάτι σαν δίκη " κεκλεισμένων των θυρών, "μια κόλαση με δυνατό φως όπου κρίνονται κι ανακρίνονται ο ένας απ' τον άλλο. Πράξεις ανομολόγητες, προσχήματα, συγκρούσεις κι' εκβιασμοί, πλαστές καταστάσεις στρέφουν τον έναν εναντίον του άλλου ή κάνουνε συμμαχία στην προσπάθειά τους να διαφύγουν από την προσωπική τους μοίρα, κι από τα ανεκπλήρωτα τους "θέλω". Αυτά που αποτελούν την πυρωμένη κόλαση του κάθε ανθρώπινου ευτελισμού όταν πέσουν οι μάσκες, κι απογυμνώνονται οι ψυχές στο ανελέητο φως  της ενσυνείδητης γνώσης.

 

Η Φαίδρα Σούτου ως φύλακας, με το αγέρωχο στυλ που της προσδίδει η στολή, είναι επί των θυρών. Με θεατρικότητα και κίνηση ιδιαίτερη επιτείνει την μυστηριώδη αγωνία, τον φόβο κι' ενδυναμώνει την αίσθηση του εγκλεισμού. Ο Γ. Σταυριανός - Γκαρσέν εξωτερικεύει υποκριτικά τα στοιχεία του δειλού διανοούμενου, ενώ η Μ. Γίτσα ως παιδοκτόνος Εστέλ, αποδίδει ικανοποιητικά την γεμάτη αντιφάσεις επιφανειακή της φύση.Η Β. Σκάλκου  - Ινές με πρόσωπο ατσαλάκωτο κι' ολοκληρωτικά παρούσα, βγάζει την σκληρότητα και τον νευρωτικό πόθο της ομοφυλόφιλης προς την ωραιοπαθή  Εστέλ.Οι ηθοποιοί κατάφεραν μέσα από την φαντασιακή σκηνοθεσία να σωματοποιήσουν τον αγωνιώδη πόνο και την ανάγκη της λύτρωσης από το μαρτύριο της περιχαρακωμένης ζωής, που καθιστά νεκρό τον ζωντανό άνθρωπο. Παρά την ασφυκτική ζέστη, το κοινό απορροφημένο εκτίμησε δεόντως την αξιόλογη παράσταση.

Συντελεστές

Μετάφραση - Σκηνοθεσία: Πάνος Κυπαρίσσης

Φωτισμοί: Φάνης Δούσκος

Φωτογραφίες: Κωνσταντίνος Σταυριανός

Ερμηνεύουν: Φαίδρα Σούτου, Γιώργος Σταυριανός, Βασιλική Σκάλκου, Μαρία Γίτσα

"Ο Μέγας Ανατολικός" του Ανδρέα Εμπειρίκου στο Κέντρο Ελέγχου Τηλεόρασης

 

Ένα έργο που ναυπηγήθηκε με τα υλικά του ψυχαναλυτή ενός οραματιστή και προφήτη.

Το υπερωκεάνιο Μέγας Ανατολικός σήκωσε άγκυρες στην σκηνή του ΚΕΤ σ' ένα παρθενικό θεατρικό ταξίδι. Καθώς οι θεατές τακτοποιούμαστε στο δικό μας deck και γινόμαστε  μέρος μιας πληθώρας επιβατών διαφορετικών εθνικοτήτων, κατά την υπόθεση του έργου, την προσοχή μας τραβά η ενθουσιώδης φωνή της γλυκύτατης πρωταγωνίστριας, που αγναντεύει την απεραντοσύνη της θάλασσας. Ένας πλους δέκα ημερών, από την 21η Μάη 1867  έως το μεσημέρι της 1ης Ιούνη, ένα στοχαστικό δοκίμιο σ' έναν "προφητικό ρεμβασμό" κι ένα όραμα Παν - γ - κόσμιο σε τριτοπρόσωπη αφήγηση αλλά και σε λόγο πρωτοπρόσωπο. "Μια σαρκική ομιλία με όλες τις παραλλαγές και τις εκφράσεις "με πρωτεύοντα τον Πάνα και τον έρωτα όλβον του θεού", στον οποίο υποτάσσει με ελευθεροστομία ο συγγραφέας, όλες τις θρησκείες του κόσμου. Ο ίδιος ο Ανατολικός είναι ένα "συμβολικό πρόσωπο", σ' αυτό το ανθρωποκεντρικό, πολιτικό, κι απελευθερωτικό ταξίδι προς τον Νέο Κόσμο, όπου ο επαναστάτης έρωτας κι ο ίμερος μέσα στην δική τους καταιγίδα σε θέλουν "κύμα και φράγμα".

Ο Μπάμπης Γαλιατσάτος και η Κατερίνα Μαούτσου με ένστικτο ερωτικό, ενσαρκώνουν πολλαπλά πρόσωπα που τα χαρακτηρίζει μια "παν αγαθοσύνη", πέρα από προλήψεις και ενοχικά συμπλέγματα. Ο επιθυμητός προορισμός του ανθρώπου στην ηδονή και την ευτυχία, μέσα από έναν έρωτα "άνευ όρων και ορίων" αποδόθηκε από τους εξαιρετικούς ηθοποιούς, καθώς μεταπηδούν άμεσα από την μια σκηνή στην άλλη, δίχως σκηνικά μέσα. Με δύναμη καταιγίδας, με καθαρότητα λόγου και ροή ανέμου, αναδύθηκε μ' απόλυτη αθωότητα  η ερωτική ατμόσφαιρα κι' η αναζήτηση ενός καινούργιου ηθικού προορισμού.

Συντελεστές

Σύνθεση κειμένων, δραματουργική επεξεργασία: Μπάμπης Γαλιατσάτος, Κατερίνα Μαούτσου

Σκηνοθεσία: Μπάμπης Γαλιατσάτος

Ερμηνεία: Μπάμπης Γαλιατσάτος, Κατερίνα Μαούτσου

Σκηνικά – κουστούμια: Μπάμπης Γαλιατσάτος, Κατερίνα Μαούτσου

Φωτισμοί: Αποστόλης Τσατσάκος

Ηχογραφήσεις – επιμέλεια ηχογραφήσεων: Γιωργής Τσουρής

Ακούγονται οι φωνές των: Ελένη Βεργέτη, Ακύλλα Καραζήση, Θεανώ Μεταξά, Ηρώ-Ελένη Μπέζου, Έμη Πανουργιά, Άλκηστις Πουλοπούλου, Μαρία Σκουλά, Γιωργή Τσουρή, Νικόλα Χανακούλα

TAGS:

SHARE

ΕΓΓΡΑΦΗ

LADYLIKE NEWSLETTER

Όσα θέλει μία γυναίκα στο email της

equalizer

ΜΗΝ ΤΑ ΧΑΣΕΤΕ