OPINIONS

Η Anitta έδειξε την κυτταρίτιδά της αλλά συνεργάστηκε με τον Terry Richardson. Γιατί πρέπει να πάρω θέση;

H 24χρονη Αnitta, κατά κόσμον Larissa de Macedo Machado Magalhães είναι ένα κράμα νεαρής Rihanna και Jennifer Lopez σε βραζιλιάνικη βερσιόν. Το οποίο σημαίνει ότι πέρα από ταλαντούχα είναι sexy και χυμώδης. Το τελευταίο της χιτ με τίτλο Vai Malandra (Go Bad Girl) έχει κάνει τεράστιο χαμό στο youtube- 36 εκατ. views στις πρώτες 4 μέρες κυκλοφορίας της και είναι το πρώτο τραγούδι με πορτογαλικό στίχο που μπήκε στη λίστα με τα 20 καλύτερα global hits του Spotify. Παράλληλα έχει ανοίξει μία τεράστια συζήτηση με πολλά μέτωπα, διχάζοντας τους συμπατριώτες της- και όχι μόνο αυτούς τελικά.

Αφορμή για να συμβούν όλα αυτά είναι το βίντεοκλιπ, το οποίο όπως θα δεις παρακάτω ανοίγει με ασφυκτικό ζουμάρισμα στους γλουτούς της τραγουδίστριας. Γνωστό σκηνοθετικό τερτίπι στα ποπ/χιπ χοπ βίντεο. Αλλά σε αντίθεση με κάποιο αντίστοιχο της Νίκι Μινάζ, της Ρίτα Όρα ή κάποιας καλλίγραμμης χορεύτριας που έχει περάσει από 35 κάστινγκ, στους γλουτούς της Anitta διακρίνεται παχιά στρώση κυτταρίτιδας, πάρα πολύ σκόπιμα. Κι όλα αυτά δεν συμβαίνουν στην Κόπα Καμπάνα, με φόντο τον καταρράκτη Ιγκουάσου ή σε κάποιο άλλο ειδυλλιακό τόπο της Βραζιλίας. Η Anitta κάνει τα twerking της σε μια φαβέλα του Ρίο. Τα γυρίσματα έγιναν εξ’ ολοκλήρου στις φτωχογειτονιές της Βραζιλίας, οι παρτενέρ της Anitta κυλιούνται στα θολά νερά μιας αυτοσχέδιας πισίνας, τα κορίτσια ξαπλώνουν σε πλαστικές ξαπλώστρες.

Το βίντεο δίχασε και προκάλεσε έντονη συζήτηση στη Βραζιλία. Από τη μία πλευρά, οι μαύροι ακτιβιστές που κατηγόρησαν την Anitta ότι μιμείται την δική τους κουλτούρα. Από την άλλη, εκείνοι που την επαίνεσαν για το γεγονός ότι επέλεξε να φέρει τις κάμερες στη φαβέλα, να δείξει όλο αυτό που συμβαίνει εκεί και κυρίως τον τρόπο που αντιμετωπίζεται η γυναίκα σε μια χαρακτηριστική υπανάπτυκτη περιοχή, όπως είναι οι βραζιλιάνικες παραγκουπόλεις. Σαφώς και δεν σημαίνει αυτό πως η φτωχή Βραζιλιάνα κυκλοφορεί στον δρόμο με μπικίνι και 12ποντα, αλλά πως ο σεξισμός μαστίζει όσο και η φτώχεια.

Στην κορυφή του debate λοιπόν ορθώθηκε το αν το βίντεοκλιπ της Anitta εκθέτει άκομψα ή σωστά καταγγέλλει την κοινωνική παθογένεια της χώρας, όπως είναι, πέρα από τον σεξισμό, η ανισότητα, ο ρατσισμός, η κακοποίηση και η πολιτισμική ιδιοποίηση. Παράλληλη κουβέντα έχει ανοίξει και για το ότι η Anitta επέλεξε να δείξει την κυτταρίτιδά της, εισπράττοντας τις επιδοκιμασίες από τους οπαδούς κατά του body shaming με παράλληλες επικρίσεις από τα fora των φεμινιστριών που “σταυρώνουν” την τραγουδίστρια για έναν πολύ σημαντικό λόγο: Γιατί όλα θα ήταν πολύ πιο ξεκάθαρα, από τις προθέσεις μέχρι το μήνυμα που θέλει να περάσει το συγκεκριμένο βίντεοκλιπ, αν δεν το είχε σκηνοθετήσει ο Terry Richardson. Ο “πιο διεστραμμένος φωτογράφος του κόσμου”, ο οποίος πρόσφατα δέχτηκε και δημόσια όλες εκείνες τις κατηγορίες περί ανάρμοστης συμπεριφοράς που ακολουθούσαν σαν φήμη, χρόνια τώρα το όνομά του. O Richardson έχει αποκλειστεί από μεγάλους τίτλους περιοδικών όπως η Vogue, αλλά το βίντεοκλιπ που σκηνοθέτησε, εισπράττει το χειροκρότημα αφού δείχνει “και άρα καταγγέλλει” σεξισμό. Ένα κάποιο μπέρδεμα.

Η απάντηση της Βραζιλιάνας σταρ εμένα με μπέρδεψε πάντως. Γιατί το μόνο που έκανε ήταν να βγάλει την ουρά της απ’ έξω. Είπε απλά πως το βίντεοκλιπ δεν είναι δημιουργία ενός και μόνο ανθρώπου- δηλαδή του Terry- και πως μετά την αποκάλυψη των κατηγοριών η ίδια έχει λάβει συμβουλές από τον δικηγόρο της. Βέβαια το γεγονός ότι ο φωτογράφος την πέφτει απροκάλυπτα δείχνοντας το μόριό τους στις γυναίκες με τις οποίες συνεργάζεται είναι γνωστό εδώ και μια δεκαετία, αλλά τι να πει και η Annita τώρα, η οποία προφανώς δεν σκοτίστηκε και πάρα πολύ για το αν ο Richardson είναι σεξιστής ή σάτυρος. Ήθελε μόνο να συνεργαστεί μ’ ένα τόσο μεγάλο όνομα που θα βγάλει ένα προχωρημένο αποτέλεσμα. Επίσης η τραγουδίστρια δήλωσε πως αρνείται την οποιαδήποτε είδους παρενόχληση και βία εναντίον των γυναικών. Την ίδια στιγμή είχε να αντιμετωπίσει και την καταγγελία εκείνων που θεωρούν ότι η Anitta έχει περάσει για attitude τον τρόπο που ζουν οι περιθωριοποιημένοι στις φαβέλες.

Αυτό που ο ένας βλέπει σαν υποκρισία, ο άλλος το αντιμετωπίζει σαν πράξη τόλμης. Κι αυτό μερικές φορές είναι αρκετά τρομακτικό και σχιζοειδές. Την ίδια στιγμή που κάποιοι βαράνε παλαμάκια, σε μια αντίπερα όχθη και με εξίσου θεμιτά κίνητρα εξαπολύουν “κατηγορώ”. Όλοι δίνουν κοινωνικές, φυλετικές, σημαντικές διαστάσεις και ο άνθρωπος που το έχει προκαλέσει όλο αυτό φυσάει αδιάφορα, ενδεχομένως γιατί δεν είχε καμία απολύτως πρόθεση να εγείρει μια τόσο σημαντική συζήτηση. Και εσύ πάντα πρέπει να πάρεις μία θέση γι’ αυτό που έκανε. Αλλά ίσως απλά να μην θες κιόλας.