OPINIONS

Η ελληνική τηλεόραση (ούτε) φέτος θα γιορτάσει

Aπ’όλους τους ''αφορισμούς'' για την τηλεόραση που έχουν ακουστεί κατά καιρούς, ίσως ο πιο ταιριαστός (ή τουλάχιστον αυτός που περιγράφει καλύτερα το φετινό τοπίο στην ελληνική TV) είναι αυτός του David Frost – του Βρετανού δημοσιογράφου, που ''ανάγκασε'' τον Πρόεδρο Nixon να μιλήσει για το Watergate. ''Η τηλεόραση είναι μια εφεύρεση που σου επιτρέπει να διασκεδάσεις στο σαλόνι σου με ανθρώπους που δεν θα δεχόσουν ποτέ στο σπίτι σου''.

Λίγο πολύ, αυτό αφορά, μεγάλο μέρος των θεαμάτων ή μάλλον των ”πρωταγωνιστών” των θεαμάτων της τηλεοπτικής σεζόν 2017-2018  – μιας σεζόν, που στο πρώτο μισό της, ”επένδυσε” με ενθουσιασμό στο reality. Αναμενόμενο, μάλλον, μετά την περσινή επιτυχία του ”Survivor 1”, το οποίο οδήγησε σε ”ναυάγιο” τα πιο φιλόδοξα προγράμματα της prime time ζώνης.

Θα ”επιβιώσουμε”

Φέτος λοιπόν, ο Ant1 και το Εpsilon, έστησαν δύο νέα realities επιβίωσης. Ένα στο Palawan, στις Φιλιππίνες  και ένα στην Κουρούτα Ηλείας, βασισμένο σε ένα ιδιότυπο, ”χειροποίητο” ελληνικό format. Αποτέλεσμα; Μέχρι στιγμής, κανένα από τα δύο, δεν κατάφερε να δημιουργήσει ένα φαινόμενο ”τύπου Survivor”. Το ”Νomads”, αν και είναι μια πολυδάπανη και, εν πολλοίς, άρτια παραγωγή, φαίνεται να ”πιέζεται” από τα σήριαλ του Alpha, (”Τατουάζ”, ”Το σόι σου”) όσο και από τα δύο shows του ΣΚΑΪ, (το εξαιρετικά επιτυχημένο ”The Voice” και το ”Ελλάδα έχεις ταλέντο”), με τα οποία μοιράζεται την ”πίτα” του δυναμικού κοινού, στους πίνακες τηλεθέασης. Μέρα με την μέρα, το ”Nomads” εξελίσσεται σε πονοκέφαλο για τους ιθύνοντες του καναλιού, οι οποίοι αδυνατώντας να βρουν τους λόγους που δεν ”απογειώνεται” (σ.σ. Φταίει το αδιάφορο casting των παικτών; Η σκηνοθεσία; Η στατική εικόνα; Το βροχερό τοπίο; Η έλλειψη script; Η κούραση των τηλεθεατών; Το γεγονός πως δεν βρέθηκε ένας νέος ”Ντάνος”;), αποφάσισαν, να αυξήσουν τις μέρες της προβολής του, από Κυριακή έως και Πέμπτη, έτσι ώστε να μεγαλώσει και η διαφημιστική πίτα.

Ήδη, πάντως για το δεύτερο μισό της σεζόν, οπότε αναμένεται να επανακάμψει το ”Survivor”, o Ant1 σκέφτεται να ενισχύσει τη ζώνη με ένα νέο reality, αλλά και με σήριαλ.  Όσο για το φιλόδοξο ”Survival Secret”, συνεχίζεται ως έχει, αν και αποδείχτηκε πολύ αδύναμο για να αντέξει τον ανταγωνισμό στην ίδια ζώνη.

Οι κερδισμένοι

Συγκριτικά, στο πρώτο μισό της σεζόν, περισσότερο κερδισμένος εμφανίζεται ο ΣΚΑΪ, o οποίος με δύο –σαφέστατα – πιο φτηνές παραγωγές, το ”Τhe Voice of Greece” και το ”Μy Style Rocks” κατόρθωσε να ”πάει ταμείο”, αν και για τελείως διαφορετικούς λόγους. Tο ”Τhe Voice”, χάρη στην εξαιρετική χημεία των coaches και του παρουσιαστή του, (σ.σ. το δίδυμο Μουζουράκης – Μαραβέγιας, πρέπει να είναι ό,τι πιο  διασκεδαστικό και τηλεοπτικά ”ιντριγκαδόρικο” έχει να φανεί σε talent show, εδώ και χρόνια!). Το ”Μy Style Rocks”, μπορεί να ευχαριστεί για τα νούμερά του την ”εκρηκτική” (ή μήπως οριακή;) προσωπικότητα, της Ραμόνας Βλαντή, η οποία έγινε, μέσα σε μια νύχτα talk of the town. Σε πολλές περιπτώσεις, μάλιστα, χωρίς καν να μιλάει καθαρά ελληνικά.

Κερδισμένος είναι και ο Alpha, ο οποίος φέτος επέλεξε να ενισχύσει το κομμάτι τη μυθοπλασίας. Το καθημερινό ”Έλα στη θέση μου” και το δραματικό-ερωτικό ”Τατουάζ”, κάνουν ”κούρσα”, σκαρφαλώνοντας, σταθερά, στο 20%-25%. Από τις εβδομαδιαίες σειρές, εξίσου καλή πορεία κάνει ”Το Σόι σου”, στην τέταρτη σεζόν του, ενώ το ”Κόκκινο Νυφικό” χάνει σταθερά έδαφος κόντρα στο ισχυρό ”Τhe Voice”. Το ίδιο πρόβλημα έχει και η σειρά ”4ΧΧΧ4” του Αnt1. Αντίθετα το ”Παρθένα Ζωή” έχει κατακτήσει το κοινό του, που δείχνει να σταθεροποιείται γύρω στο 15-20%. Προς το παρόν, το hit-σήριαλ της σεζόν, στο κανάλι του Αμαρουσίου είναι το ”Κάτι χωρισμένα παλικάρια”. Φαίνεται πως το all star cast, το ”πικάντικο” σενάριο και η υπογραφή του Βασίλη Θωμόπουλου στη σκηνοθεσία, έπαιξαν το ρόλο τους.

Τα πρόσωπα που ξεχώρισαν

Σε ό,τι αφορά στα πρόσωπα, ο Αντώνης Σρόιτερ, ο Νίκος Μάνεσης και ο Γιώργος Λιάγκας, είναι η bestie τριάδα του πρώτου μισού της σεζόν – είτε επειδή κέρδισαν σαρωτικά το στοίχημα στη ζώνη τους, (όπως ο πρώτος), είτε γιατί κατέθεσαν μια καινούργια, ενδιαφέρουσα πρόταση, είτε απλώς γιατί όλος ο media Tύπος ασχολήθηκε μαζί τους, όπως συνέβη με τον τρίτο και όχι πάντα για καλό λόγο.

Συνολικά, η φετινή σεζόν αποδεικνύεται, μέχρι τώρα, αμήχανη, νευρική και κάπως κουρασμένη, σαν το πιτσιρίκι που αρνείται να φάει και απλώς τσιμπολογάει ανόρεχτα από το πιάτο του. Φτώχεια εικόνας και ιδεών, ελάχιστες εκπλήξεις, σίγουρα τίποτα που θα μπορούσε να γράψει τηλεοπτική ιστορία –  χωρίς αυτό να σημαίνει πως φταίνε μόνο ή φταίνε για όλα οι καναλάρχες και οι υπεύθυνοι προγράμματος.

Οι ευθύνες

Σε ένα πράγμα πάντως, φταίνε. Στο πώς, η ελληνική τηλεόραση επιμένει να αγνοεί τον τρόπο που, συνολικά, η τηλεόραση και η θέασή της, αλλάζουν μες στο ψηφιακό, διαδραστικό περιβάλλον των Νέων Μέσων. Όταν γνωρίζεις πως π.χ. ότι ο νέος ”χρήστης” – όχι θεατής –  του Netflix ή των καλωδιακών καναλιών έχει διαρκή πρόσβαση στο τηλεοπτικό προϊόν από διαφορετικές πλατφόρμες, κάθε στιγμή, οπουδήποτε και αν βρίσκεται (το οποίο προϊόν, μάλιστα, μπορεί να καταγράφει, να σταματά, να βάζει στο repeat, ή να το ”καταναλώνει” ώρες ολόκληρες, σε ένα αδυσώπητο binging), τι έχεις να του προτείνεις; Toν ”Άντρα των ονείρων μου”. Αστείο.

Στην πραγματικότητα, κανένα ελληνικό σήριαλ κανενός παραδοσιακού Μέσου, δεν μπορεί να συναγωνιστεί το επικό ”Game of Thrones” ή το ”House of Cards” – αλλά μερικές αξιοπρεπείς παραγωγές, με ευρηματικό σενάριο, θα μπορούσαν π.χ. να γίνουν ένα νέο, ελληνικό ”Τhe Affair”. Αρκεί να βρεθούν οι άνθρωποι που θα το φανταστούν.