Κοιμήσου, αλλά μην το παρακάνεις

Μία νέα επιστημονική έρευνα με ελληνική συμμετοχή ανατρέπει όσα ξέραμε για τον «καλό» ύπνο που διαρκεί πάνω από οκτώ ώρες.

Ο ύπνος θρέφει τα παιδιά και ο ήλιος τα μοσχάρια, λέει η λαϊκή ρήση και όλοι γνωρίζουμε πόσο σημαντικό είναι να ξεκουράζεται κανείς επαρκώς. Ωστόσο, μια νέας επιστημονική έρευνα έρχεται να ανατρέψει στοιχεία σχετικά με τον ύπνο που θεωρούσαμε δεδομένα. Σύμφωνα με νέα μεγάλη βρετανική επιστημονική μελέτη, με ελληνική συμμετοχή, άνθρωποι που κάθε βράδυ κοιμούνται περισσότερες από οκτώ ώρες, αντιμετωπίζουν μεγαλύτερο καρδιαγγειακό κίνδυνο και είναι πιθανότερο να πεθάνουν πρόωρα, σε σχέση με όσους κοιμούνται επτά ώρες.

Όσοι κοιμούνται συνήθως γύρω στις δέκα ώρες καθημερινά (πράγμα ασφαλώς όχι συνηθισμένο στην εποχή μας), έχουν 30% μεγαλύτερο κίνδυνο πρόωρου θανάτου έναντι όσων κοιμούνται επτά ώρες που φαίνεται σύμφωνα με την έρευνα να είναι το πιο σύνηθες. Ο δεκάωρος ύπνος σχετίζεται επίσης με κατά 56% αυξημένο κίνδυνο θανατηφόρου εγκεφαλικού και 49% θανατηφόρου εμφράγματος.

Οι ερευνητές των πανεπιστημίων Machester, Kill, Leads και Ανατολικής Αγγλίας, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο αμερικανικό ιατρικό περιοδικό "Journal of American Heart Association", αξιολόγησαν τα ευρήματα 74 μελετών σχετικών, τόσο με τη διάρκεια, όσο και με την ποιότητα του ύπνου και την επίπτωση στην υγεία. Η έρευνα κατέληξε στο συμπέρασμα πως ο υπερβολικός ύπνος πρέπει να θεωρείται ένδειξη πιθανού καρδιαγγειακού κινδύνου.

Μην βιαστείς να χαρείς που δεν κοιμάσαι όσο πρέπει. Η μελέτη κατέληξε επίσης στο συμπέρασμα ότι ο ανεπαρκής και κακής ποιότητας ύπνος σχετίζεται με κατά 44% αύξηση του κινδύνου για στεφανιαία νόσο. Στην πραγματικότητα, φαίνεται πως εκείνο που προκύπτει από την επιστημονική μελέτη συνοψίζεται στο ρητό «μέτρον άριστο». Για χρόνια οι ειδικοί τονίζουν τη σημασία, τόσο της ποσότητας, όσο και της ποιότητας του ύπνου.

Ένας υγιής άνθρωπος χρειάζεται περί τις επτά με οκτώ ώρες ύπνου προκειμένου ο οργανισμός του να σεταρτιστεί, να γίνουν όλες οι απαραίτητες διεργασίες για την ομαλή λειτουργία του. Πέραν όμως του χρόνου που υπολογίζεται κατά προσέγγιση και ασφαλώς θα μπορούσε να διαφέρει από άνθρωπο σε άνθρωπο, εκείνο που ίσως έχει ακόμη μεγαλύτερη σημασία είναι η ποιότητα του ύπνου. Φαίνεται πως βασικό ρόλο για την υγεία διαδραματίζει ο χρόνος που εισέρχεται κανείς στον λεγόμενο βαθύ ύπνο.

Στη μελέτη συμμετείχαν ο ελληνικής καταγωγής καθηγητής Ευάγγελος Κοντοπαντελής και ο ελληνοκυπριακής καταγωγής Μάμας Ανδρέας Μάμας (και οι δύο από το Πανεπιστήμιο του Manchester).

TAGS:

SHARE

ΕΓΓΡΑΦΗ

LADYLIKE NEWSLETTER

Όσα θέλει μία γυναίκα στο email της

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΜΗΝ ΤΑ ΧΑΣΕΤΕ