ΜΗΤΡΟΤΗΤΑ

Οι Έτσι και οι Αλλιώς

Πολλές φορές είχα πει ότι θα πάω στο παιδικό μουσείο με το παιδί… Όλο το ανέβαλα. Το ανέβαλα. Τελικά ένα Σάββατο πρωί με αφορμή ένα αφιέρωμα στη διαφορετικότητα πήρα τον γιο μου και μια φίλη του και επιτέλους πήγαμε. Η αλήθεια είναι ότι το θέμα είχε ενδιαφέρον, μόνο και μόνο από τον τίτλο. Παντρεμένη με παιδί και στην Πλάκα.

Το νέο έκθεμα του μουσείου είχε σκοπό να προσφέρει στα παιδιά ένα πλούσιο σε ερεθίσματα περιβάλλον για να συναισθανθούν, να ευαισθητοποιηθούν, να δημιουργήσουν, να εκφραστούν γύρω από το θέμα της διαφορετικότητας. Εννοείται ότι δεν τους είπα τίποτα για το θέμα. Μπήκαμε και άρχισαν να θέλουν να δοκιμάσουν τα πάντα. Να χτίσουν διαμερίσματα και πολυκατοικίες στο παιχνιδότοπο, να κάνουν μεγάλες φυσαλίδες και πειράματα με το νερό, να ψωνίσουν και να κάτσουν στο ταμείο της αγοράς. Όλα εκθέματα, ειδικοί χώροι, όπου τα παιδιά παίζουν, δοκιμάζουν, δημιουργούν. Πολύ το ευχαριστήθηκαν.

 

Στο έκθεμα που ήταν αφιερωμένο στην διαφορετικότητα διαβάσαμε την ιστορία “Οι Έτσι και οι Αλλιώς”. Ποιοι είναι οι Έτσι, ποιοι είναι οι Aλλιώς, που στην αρχή οι Έτσι δεν τους ήθελαν και τελικά τα πράγματα ήρθαν έτσι και τους αποδέχθηκαν. Είδατε παιδιά; Άμα δεν ξέρεις κάποιον, δεν τον κρίνεις από την εμφάνιση!

Ειδικά σχεδιασμένες εκπαιδευτικές δραστηριότητες με σκοπό να καλλιεργήσουν την αυτογνωσία, την αποδοχή, τον αλληλοσεβασμό και να εντοπίσουν προκαταλήψεις.

Έβαλαν τα χέρια τους παντού, δοκίμασαν τα πάντα, ζωγράφισαν. Πόσο ίδιοι είμαστε; Πόσες διαφορετικές ικανότητες έχει ο καθένας μας; Πόσο διαφορετικοί τόποι υπάρχουν σε μια χώρα; Με ποιον τρόπο διαφέρουν οι άνθρωποι σε κάθε τόπο; Πόσα διαφορετικά υλικά υπάρχουν; Πόσο περίεργα ονόματα έχουν; Πώς είναι οι αγορές του κόσμου; Πόσοι διαφορετικοί τρόποι υπάρχουν για να νοστιμίσεις τη φακή; Πόσα διαφορετικά μπαχαρικά υπάρχουν; Ποιοι πολιτισμοί τα χρησιμοποιούν; Γεύσεις, μυρωδιές, μουσικές και ιστορίες, πόσα διαφορετικά μέρη υπάρχουν στον κόσμο. Εσείς που θα θέλατε να πάτε παιδιά;

 

Έκατσα με υπομονή δίπλα τους και τους εξηγούσα τις δραστηριότητες. Βάλε το χέρι σου, τι νιώθεις; Τι συναίσθημα σου δημιουργεί αυτό που έπιασες; Τι σου θυμίζει; Τι είναι τελικά; Άκουσε μια άλλη γλώσσα. Τι λέει; Τα παιδιά, που είναι 5 χρονών, δύσκολα μένουν πολύ ώρα κάπου. Θέλουν να τα κάνουν όλα, τρέχουν, πάμε κάτω στις φούσκες, όχι πάμε κάτω στην αγορά, όχι πάμε στη σοφίτα για το παραμύθι.

Εντυπωσιάστηκα από τους υπεύθυνους σε κάθε έκθεμα, σε κάθε δωμάτιο, διότι έχουν αυτά τα μάτια, τα μεγάλα, αυτή την φωνή την καθαρή και γεμάτη χρώμα, τα χέρια που κινούνται με έκταση, που είτε χαιρετούν τα παιδιά, είτε διαβάζουν ένα παραμύθι το κάνουν με ένα υπέροχο τρόπο, δεν μπορείς να μην κάτσεις να τους ακούσεις, σε μεταφέρουν σε έναν άλλο κόσμο, πιο ήρεμο, πιο μαγικό, παραμυθένιο. Ακόμα κι αν ξέρεις την ιστορία.

Έπιασα κουβέντα και με την Αναστασία (Πανοπούλου) που εργάζεται στο Εθνικό Σημείο Επαφής για τα EEA Grants στην Ελλάδα και συζητάμε πόσο εμείς οι γονείς μεταφέρουμε προκαταλήψεις στα παιδιά μας. Ο γιος μου παίζει με όποιο παιδάκι βρει. Χαίρομαι που σε μέρη που είναι γεμάτα παιδάκια τρέχει, ρωτάει: θέλεις να παίξουμε και κατευθείαν αρχίζει το παιχνίδι. Μου αρέσει. Είναι ανεξάρτητος, είναι κοινωνικός, το μόνο που τον νοιάζει είναι να παίξει με όποιο παιδάκι βρίσκεται στο χώρο.

Ίσως εμείς οι γονείς, λέω στην Αναστασία, βιαζόμαστε να μεταδώσουμε τις δικές μας απόψεις στα παιδιά, βιαζόμαστε να τους μάθουμε και δε τα αφήνουμε μόνα τους να ανακαλύψουν.

Σαν να θέλουμε να τα βοηθήσουμε. Είναι λάθος. Όσες φορές το θυμάμαι, περιμένω και τελικά εντυπωσιάζομαι από την αντίδραση, αλλά και το λεξιλόγιο του γιου μου για κάθε τι καινούργιο.

 

Να πάτε στο παιδικό μουσείο. Θα σας βοηθήσει να δείτε το παιχνίδι διαφορετικά. Θα σας βοηθήσει να βρείτε τρόπους να παίζετε με τα παιδιά σας δημιουργικά. Είμαι σίγουρη ότι η ιστορία των Έτσι κι Αλλιώς έμεινε στο μυαλό του γιου μου και της φίλης του. Μπορεί να ήθελαν αμέσως μετά παγωτό, αλλά ξέρω ότι την επόμενη φορά που θα βιαστούμε να χαρακτηρίσουμε κάποιον που δεν ξέρουμε, μόνο και μόνο επειδή μας είναι άγνωστος ή δεν δείχνει όπως εμείς, θα την θυμηθούν την ιστορία.

 

Ελληνικό Παιδικό Μουσείο, Κυδαθηναίων 14 Πλάκα, 2103312995, e-mail: [email protected], www.hcm.gr, Facebook: HELLENIC CHILDREN’S MUSEUM.

Το έργο για την διαφορετικότητα χρηματοδοτείται από την Ισλανδία, το Λιχτενστάιν και τη Νορβηγία στο πλαίσιο του Προγράμματος “Είμαστε όλοι Πολίτες”, το οποίο είναι μέρος του συνολικού Χρηματοδοτικού Μηχανισμού του ΕΟΧ για την Ελλάδα, γνωστού ως EEA Grants. Διαχειριστής Επιχορήγησης του Προγράμματος είναι το Ίδρυμα Μποδοσάκη. Στόχος του Προγράμματος είναι η ενδυνάμωση της κοινωνίας των πολιτών στη χώρα μας και η ενίσχυση της κοινωνικής δικαιοσύνης, της δημοκρατίας και της βιώσιμης ανάπτυξης.