BEAUTY

Τα αρώματα που φορούσαν οι Αρχαίοι Έλληνες

Αλήθεια, έχεις αναρωτηθεί ποτέ ποια ήταν τα αρώματα της αρχαιότητας; Πώς μύριζαν οι αρχαίοι Έλληνες; Ποια αρώματα φορούσαν σε διάφορες εκφάνσεις της ζωής τους; Ποιες πρώτες ύλες χρησιμοποιούσαν για να δημιουργήσουν τα δικά τους αρώματα;

Η ιδέα προσέγγισης της αρχαιότητας από την πλευρά της όσφρησης και η αναβίωση μιας αρχαίας «μυρωδιάς» ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 2017, ως μία πρωτοβουλία του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου σε συνεργασία με την Κορρές και εμείς, πέρυσι το Μάϊο είχαμε την ευκαιρία να «μυηθούμε» στο πρώτο άρωμα, το Ρόδο της Αφροδίτης. Εμπνευσμένο από την επιβλητική μορφή και ανυπέρβλητη γοητεία της Θεάς που έγινε συνώνυμο της αιώνιας ομορφιάς και δημιουργημένο με συστατικά και μεθόδους των αρχαίων αρωματοποιών, χάρισε μία μοναδική αισθητηριακή αναβίωση του αρχαίου κόσμου στο πλαίσιο της περιοδικής έκθεσης «Οι αμέτρητες όψεις του Ωραίου», προσελκύοντας πλήθος επισκεπτών.

 

Σήμερα, ένα χρόνο σχεδόν, μετά τα εγκαίνια της περιοδικής έκθεσης «Οι αμέτρητες όψεις του Ωραίου», στο ίδιο σημείο αποκαλύπτονται τώρα δύο ακόμα αρώματα της αρχαιότητας, που δημιούργησε η Κορρές για το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο: Φασκόμηλο και Κορίανδρος.

 

Μία κορυφαία στιγμή, καθώς παράλληλα παρουσιάζεται πλάι τους για πρώτη φορά ένα πολύ ιδιαίτερο άγαλμα της θεάς Αφροδίτης, η μαρμάρινη Αφροδίτη ρωμαϊκών χρόνων (με πρότυπο την ελληνιστική παραλλαγή της Κνιδίας Αφροδίτης του Πραξιτέλη) που μετά από μακρόχρονες εργασίες καθαρισμού και συντήρησης, είναι ξανά έτοιμη να προσφέρει τα δικά της μυστικά ομορφιάς, ανάμεσα στα οποία ξεχωριστή θέση κατέχει ο κόσμος του αρώματος.

Πώς έγινε η «συλλογή» των πρώτων υλών και με ποια μέθοδο παρασκευάζονταν τα αρώματα;

Στο ταξίδι πειραματικής αρχαιολογίας για την ανασύνθεση των αρχαίων αρωμάτων, οι πινακίδες Γραμμικής Β γραφής -λογιστικά αρχεία από τα ανάκτορα της Μυκηναϊκής περιόδου, στα οποία έχουν αποτυπωθεί συστατικά που προορίζονταν για τους αρωματοποιούς του ανακτόρου-, οι συνταγές στα διασωζόμενα έργα του Διοσκουρίδη, στοιχεία από τα έργα του Θεόφραστου, καθώς και νεότερες ερευνητικές μελέτες οδήγησαν στις πρώτες ύλες και στην κατανόηση της μεθόδου παρασκευής των αρωματικών ελαίων στην αρχαιότητα: αγριέλαιο από την Κρήτη, κύπειρος από την Αμοργό, καρποί κορίανδρου, φύλλα φασκόμηλου, μαλλί και ερυθρός οίνος από την Πελοπόννησο. Αυτά είναι τα συστατικά που μεθοδικά αναμείχθηκαν μέσω των διαδικασιών στύψης, φίλτρανσης και χρωματισμού στα νέα αρώματα Φασκόμηλο και Κορίανδρος.

Ρόδο, Κορίανδρος και Φασκόμηλο: τα αρώματα της αρχαιότητας ξαναγεννιούνται.

Μονοδιάστατα, αρχέγονα, μεταφέρουν τη μαγεία των αρχαίων χρόνων, όπως αυτή αναβίωσε σήμερα στο εργαστήριο της Κορρές, με τις πρωτότυπες πρώτες ύλες, με τις μεθόδους αρωματοποιών προηγούμενων αιώνων, ανακαλύπτοντας μία άγνωστη χημεία φυσικών συστατικών και επιβεβαιώνοντας τη διαχρονική αξία του καλλωπισμού και του Ωραίου σε όλες τις εκφάνσεις του.